Gå til innhold

Inspirert.. Hva mener dere om husarrest??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var den vanligste straffen jeg fikk når jeg var yngre. Er 25 år.

Vet egentlig ikke hva jeg synes om det for å være ærlig.. Tror foreldrene mine brukte det litt for ofte. Men kan jo være en grei "straff" om man lyver om overnatting hos venninner, blir tatt for å drikke o.l. (Sånn som jeg selv gjorde når jeg var yngre :P Stakkars mamma og pappa :/)

Fikk litt ris og en del klaps når jeg var yngre og tar helt klart avstand fra dette og kommer aldri til å gjøre det samme mot mine barn.

Men er usikker på om jeg kommer til å videreføre dette med husarrest... Har det egentlig noe for seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie er det ikke vanlig med husarrest. Verken mamma eller pappa er vokst opp med det, ingen av søskenbarna mine fikk det, verken jeg eller bror har hatt husarrest og jeg tror jeg kun hadde en venninne i venneflokken som brukte å få husarrest.

Jeg kommer ikke til å gi barna mine husarrest.

Skrevet

Kan du gi meg grunnene dine for det? Er vel noe du mener er galt med det regner jeg med?

Jeg spør bare fordi jeg ikke har tenkt så veldig mye over det før... Vet egentlig ikke hva jeg synes om det. Jeg venter mitt første barn nå og har gjort meg mange meninger om hva jeg kommer til å gjøre likt og ulikt som mine egne foreldre. Men ang. husarrest så er jeg veldig usikker. Jeg fikk det som sagt litt for ofte, skulle ikke de store tingene til. Men om man f.eks. får en uregjerlig tenåring, vil dette kunne ha noe for seg eller tror du det heller "forverrer situasjonen"(som jeg mener f.eks. fysisk avstraffelse gjør)?

HI

Skrevet

Det er jo etter den nye barneloven blitt straffbart å gi husarrest, eller true med å gi det, så da mener jeg vel at det er galt. :)

Skrevet

Virkelig? Hmm..ja, da var vel det utelukket uansett da.

Synes det var litt merkelig at det er ulovlig uansett da.. Burde jo være opp til hver enkelt forelder om man ønsker å gjøre dette..?

Husarresten min gikk ut på at jeg måtte rett hjem etter skolen og rett på rommet. Fikk spise middag med familien, men tilbake på rommet etterpå.

Ble fratatt goder som TV o.l. Bøker og annet fikk jeg jo så klart.

Fikk dra på håndballtrening/kamp. Fikk ikke snakke i telefonen (altså, kontakt for å gi korte beskjeder o.l. var jo greit. Men ingen skravling).

Vil ha masse meninger rundt dette. Nå er det jo tydeligvis ikke lov lenger, men hva man MENER om det er jo en ting.

HI

Skrevet

Jeg er FOR husarrest. Jeg og samboer fikk også det når vi var små.

Jeg måtte gi min 6-åring husarrest i sommer. Da måtte hun være inne 1 dag uten å leke med andre barn, uten tv, uten spill,uten data, uten NOE gøy. Hun fikk lov å være sammen med oss i stua å sånt sammen med oss, men vi underholdt henne ikke. Må si det var vanskelig å gjennomføre..hun kjedet seg tvers igjennom og hadde SÅ lyst å ut å leke. Håper ikke jeg må gi henne dette flere ganger. MEN må si det funket som bare det! Hun fikk husarrest siden hun og vennene hadde vært nede ved bekken flere ganger selvom vi sa nei og forklarte hvorfor. Det sank ikke inn hos de så da ble husarrest! Hun har ikke vært der nede siden...

De har ikke vondt av å måtte bli inne en dag uten noe gøy som straff.

Hvilke andre måter kan vi bruke? (dere som mener husarrest er feil å bruke)

Skrevet

Barneloven forbyr husarrest? Link takk :)

Skrevet

Eneste grunn er at jeg ikke er vant til det, jeg vet ikke hvordan husarrest fungerer, hva godt det skal gjøre og hvorfor man gjør det.

Mine foreldre oppdro meg uten bruk av husarrest og jeg kommer til å gjøre som dem.

17:32

Skrevet

Hun tenker sikkert på at den endrede barneloven presiserer også at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden, som å låse barnet inn i et rom eller bruke trusler om straff.

Endringa kom i april i 2010

Skrevet

Og hva har det med husarrest å gjøre?

Skrevet

Jeg sier ikke at det har noe med husarrest å gjøre. Jeg sier at det er sikkert den endringen hun tenkte på da hun skrev at Barneloven forbyr husarrest (noe som da ikke stemmer om man ikke låser døra når barnet har husarrest)

Skrevet

Jeg klarte helt fint å lese hva du skrev, jeg forstod det til og med. Spørsmålet mitt er fortsatt, hva har endringen av barneloven med husarrest å gjøre? Hvis du ikke vet svaret er det helt greit det, jeg lurer likevel :)

Skrevet

Når ungene er eldre synes jeg det er passende, særlig om de ikke har overholdt regler til innetider, drukket seg full på fest, overnattet når de ikke fikk lov og slike ting, da får de ikke gå ut om ettermiddagene/kveldene på ei stund. Det skal straffe seg å ikke følge reglene og beste måten å straffe en hormonell fjårtiss er å nekte dem adgang til sosiale ting noen dager. F.eks. at de ikke får delta på neste fest eller noe. Det svir mer enn å bare ta mobilen liksom.

Skrevet

Jeg vet ikke hva 17:41 mente med det. Jeg skrev hva jeg tror hun refererte til og at hun helt sikkert tenkte på det med låste dører og trusler om straff. Tror ikke du det var det hun tenkte på?

Skrevet

Mye mulig. Jeg stiller meg undrende til deler av den nye barneloven. For hva er trusler? Hvor går grensen? Alminnelige konsekvenser man opplyser om er jo i bunn og grunne en trussel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...