Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Ja, her kommer nok et langt innlegg om svigermor, så den som vil får lese. Jeg er gravid og sykemeldt og har en unge fra før, og trenger og få lettet hjertet mitt litt etter et helgebesøk av de med overnatting. Helt ærlig så liker jeg ikke svigermor, men vil at ungen vår skal ha et greit forhold til henne. Jeg har vært hyggelig mot henne hele helga, men sagt fra fordi jeg må forsvare ungen min fra henne. Hun er ikke vant til at jeg sier fra, men nå når jeg er mamma har jeg forandret meg. Ungen er det viktigste for meg. De overnatter aldri hos oss, så det har stort sett vært greit å ha de her en dag, men denne helga tok kaka. Jeg har null tillitt til svigermor, og har sagt fra til mannen min at så lenge hun viser hull respekt når hun er her, så får de ikke overnatte her igjen. Svigemor og svigerfar kom for å hjelpe til med et prosjekt mannen min har satt igang. De ble ikke ferdig, og må komme tilbake senere for å gjøre seg ferdig. Jeg har sagt det nå skje før jeg går ut i permisjon om 4 uker. Hun klarer å klemme ut av seg at hun kan komme å gjøre det ferdig når jeg er på sykehuset når den nye babyen har kommet. Ehhh, hva med at dette er en stor omveltning for ungen her i huset, og at de kommer til å være sammen med oss på sykehuset?! Jeg tenker spesielt på ungen vi har fra før også, at det ikke skal være så altfor mye som skjer på en gang, jeg tror ikke ungen vår helt forstår at vi blir til fire...Denne perioden hvor vi blir et tilskudd til i familien er jo en helt spesiell begivenhet for oss. Svigermor har liksom null forståelse og empati, og sosiale antenner har hun overholdet ikke. Ja ja, det blir uansett ikke aktuelt at de kommer da, men at hun i det hele tatt ikke tenker på at mannen min og ungen vår vil tilbringe tid med meg og babyen er jo nesten til å le av! Helgen de var her viste hun overhode ikke respekt for verken meg eller ungen vi har fra før. Etter frokost hadde vi en avtalt aktivitet vi er med på hver helg, og under frokost gav svigermor ungen vår kake. Passet dårlig med tanke på aktiviteten vi skulle på, og når jeg sa fra at det var nok, respekterte hun meg ikke og gav ungen mer. Senere samme dag, måtte jeg hvile meg litt, og de spiste lunsj. Uten at mannen min fikk det med seg gav svigermor ungen vår 3 kaker, og de var store! Uten å spørre mannen min, og rett før ungen skulle ta hvilen sin på halvannen time. Han ryddet opp etter maten og fikk det ikke med seg før det var for sent.Resultatet var en unge som våknet en halvtime inn i hvilen sin, med tydelig vondt i magen! Så nekter ungen å sove i vogna si igjen og jeg må ta ungen inn i senga vår, for trøst og for å sove ferdig hvilen sin. Etter hvilen så kommer svigermor inn så bråkjekk og sier til ungen vår: Åssen går det med bæsjinga di? Ungen hadde ikke bæsjet ennå den dagen, men har heller aldri hatt problemer med fordøyelsen, og jeg svarer henne med at det er vel ikke det som er problemet, heller at hun overforer en liten unge med så mye kake, og sa at ungen fikk kjempevondt i magen pga det hun gav ungen. Dagen etter ved formiddagsmaten søler ungen min litt drikke, og jeg sier: oi nå må mamma hente vaskekluten. Det var et uhell og jeg blir ikke sint over sånne ting. Så sitter svigermor og snakker stygt om meg til ungen og sier: nå er mamma sint på deg. Jeg ble irritert på henne og sa at jeg ikke var sint, og så måtte jeg forklare ungen at jeg ikke var sint fordi det var et uhell og at jeg bare skulle hente vaskekluten. Pga at denne helga orker jeg rett og slett ikke at de kommer hit etter permisjonen min starter. Mye fordi jeg er redd for at fødselen skal starte, og fordi jeg har avtalt at søstra mi ,som har et fantastisk forhold til ungen vår, er den som skal hjelpe oss når fødselen starter. Svigermor får under ingen omstendigheter passe på den andre ungen vår dersom jeg skulle gå i fødsel. Jeg har null tillitt til henne, og ungen vår er heller ikke trygg på henne fordi vi ikke møtes så ofte, men også fordi hun oppfører seg forskjellig hver gang. De har ikke mulighet til å komme før jeg går ut i permisjon, og det har jeg forståelse for. Jeg blir stresset av hele situasjonen, for jeg skjønner jo at dette må ferdigstilles så fort som mulig før snøen kommer. Tenker løsningen evt blir at de kommer første helga jeg går ut i permisjon, og at mannen min pent forklarer at dersom fødselen skulle starte, at det er søstra mi som skal passe ungen vår. Mannen min er heldigvis forståelsesfull på akkurat dette, for han vet hvor glad ungen vår er i tanta si og tillittsfull. Ahh, det var deilig å få ut frustrasjonen, takk for at du gadd å lese dette.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Beklager til de som henger seg opp i skrivefeil, gikk litt fort i svinga her... HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 høres ut som dere har et veldig anstrengt forhold og går rundt og er usikre på hverandre. Tror dere begge trenger å senke skuldrene og slappe av litt mer når dere omgås.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Høres ut som du skriver om min svigermor. Sett ned foten, hold døra låst og inviter kun på korte besøk.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Joda, det er jeg enig i, og prøver virkeligl å senke skuldrene også, men jeg liker ikke at ting går utover ungen vår. Jeg er hyggelig mot henne, men klarer kanskje ikke slappe av helt, fordi jeg aldri vet hvor jeg har henne. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 Nei, ville ikke reagert på noe bortsett fra at hun sa til ungen din at du ble sint pga sølet, det var ikke greit. At bestemødre skjemmer bbort med godis og kaker er vel noe som skjer overalt - ville ikke latt det ødelagt noe forhold oss imellom. Min svigermor er verre for å si det sånn. Hun angriper mer direkte.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Fram til nå har det bare vært korte besøk. Men kan nevne at det skyldes måten jeg ble møtt etter en fødsel hvor jeg nesten mistet livet, og svigermor ved første møte med barnebarnet knapt snakket til meg, og fikk ikke så mye som en klem engang. Jeg hadde tatt KS så prøvde å komme meg ut av sofaen og komme henne i møte, men da hadde hun allerede ungen i arma. Så utrolig skuffende å bli møtt på den måten, og dette var første barnebarnet hennes.Mannen min vet at jeg ble lei meg pga dette, og har sagt fra til henne. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Vi har en forhistorie for mannen min og jeg har vært sammen i mange år, det handler i grunnen ikke om kakene, men heller at hun påfører en liten unge mageverk og at hun ikke viser respekt i hjemmet vårt når vi tydelig har sagt fra før at nok er nok. Lar nok ikke forholdet bli ødelagt pga godteri og søtsaker. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Mannen min og jeg har vært sammen noen år,så vi har en forhistorie med tanke på forholdet til svigermor. Lar nok ikke søtsaker ødelegge forholdet vårt, det er heller mangel på respekt, og nå vi sier nok er nok bør hun jo høre. Ungen fikk magevondt pga henne....
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Å disse svigermødrene...ikke alle har antennene rett skrudd på. Råder deg til å prøve å finne måter dere kan omgås, for hvis det kan fungere kan hun være til god hjelp for deg, og heller gi henne klar beskjed på en ryddig måte. Det er ikke sikkert hun fatter at ting hun gjør er på tverke for deg.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Lar ikke søtsakene ødelegge forholdet vårt, men mangel på respekt er ikke første gang. Ungen fikk vondt i magen, og vi har sagt fra mange ganger at nok er nok. Mannen min og jeg har vært sammen noen år, så det er vel heller mangelen på respekt over år som ødelegger. Men jeg prøver virkelig for familens beste at vi skal ha et greit forhold. HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Ahh, sidene er ikke de letteste å lagre svar på, derfor litt samme svar tre ganger.... Måtte begynne på nytt... HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Jeg leste hele innlegget uten å forstå hvor forferdelig hun egentlig er. Litt unødvendig så si ting som; "mamma er sint på deg", det er jeg enig i, men ellers synes jeg egentlig at du virker veldig vanskelig. Det virker som om hun vil stille opp og hjelpe til, trist at du setter klørne frem og ikke viser interesse. Du liker jo ikke svigemor, og har ikke tillit...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Ja, det er dumt mye av det hun gjør, men jeg tror nok også at du er litt overfølsom overfor svigermoren din. Og graverende er det absolutt ikke. Besteforeldre har det med å gi kake i tide og utide. Det er nå engang besteforeldres privilegium å skjemme bort barnebarna. Tenk så leit det hadde vært dersom hun ikke brydde seg om barnet ditt og ikke ville gjøre noe stas på barnet. Jeg kan godt forstå at du er streset i forhold til det byggeprosjektet, men du kan ikke forlange at andre mennesker skal droppe alt de er i hendene og gjøre det akkurat den gangen det passer for deg. Noen ganger skjer det flere ting samtidig, og slik er det bare. Dette burde du vært klar over da dere begynte på prosjektet såpas nær termin. Tenk deg om, vil du ha en god tone med svigermor i fremtiden? Da må du møte henne på halvveien og ikke være avvisende. Min svigermor, og enda mer svigerfar, går meg ofte på nervene og da synes jeg det hjelper å tenke "ville dette irritert meg like mye hvis det var min egen mor/far som sa det". Ofte vil svaret være nei. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 Jeg syntes du er aaaaaltfor dømmende not svigermoren din. Er egentlig ingenting i historien din som forteller meg at hun er en fæl heks ! Ingenting. Syntes synd på din svigermor jeg, for du høres ekkel og sur å fæl ut ! Ikke for å være slem , men ærlig! Ta deg sammen, det er ikke morro for din mann å høre på dritten din om hans egen mor !!!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #16 Skrevet 22. september 2011 Det er ikke det at hun er så forferdelig ser du, det er mangelen på respekt over år. Jeg er nok litt vanskelig, men prøver virkelig å få dette til å fungere. Spesielt etter det kom barnebarn i bildet. Som nevnt før har vi en forhistorie, og kort fortalt liker hun helst å mele sin egen kake. Jeg har måttet bite i meg ting i åresvis, men nå som jeg er voksen og mamma kan jeg liksom ikke bare la være å si fra når hun gjør ting som ikke er greit i forhold til barnebarnet. Har ikke tenkt å skrive hele livshistorien her på forum, dette er bare en liten del av mitt liv med svigermor, og jeg har forståelse for at dere som leser synes jeg virker vanskelig. Jeg og mannen min har vært sammen i 15 år, så det hadde blitt en lang avhandling. Og når det er sagt så har jeg aldri oppført meg respektløst eller krenkende på noen måte mot svigermor. Jeg er den snille, stille jenta, men frustrert det kan jeg bli! HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #17 Skrevet 22. september 2011 Hun er ingen fæl heks....Snakker heller ikke dritt om svigermor til mannen min, han var her helga og vet hva som skjedde og synes heller ikke det er greit. Han hadde heller ikke likt hvis svigermora hans sa ting til ungen som ville gjøre ungen usikker. Dårlig planlegging med prosjektet, men dette har mannen min satt igang uten å tenke på tidsperspektiv, holder vel på med redebygging da... Og som nevnt tidligere har jeg forståelse for at de ikke har mulighet til å komme før, for å fullføre prosjektet. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå