Gå til innhold

Må begynne med jern, men blir jo nesten "skremt" av advarsler om forstoppelse... :/


Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Anbefalte innlegg

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Fikk brev fra legen om at jeg må begynne å ta jern. Skal ta en tabl daglig første uka, og så øke til 2 etter det frem til desember for så å ta ny prøve, hvis det går bra for magen. Hun anbefalte å ta det sammen med C-vitaminer, så gjerne med et glass juice.

 

Så når jeg hentet pillene på apoteket i dag, fikk jeg tips om at det kunne være lurt å ta tablen på kvelden siden man kan få litt hard mage.

 

Men når jeg så øker til 2 daglig, bør jeg ta en o+m morgenen og en på kvelden, eller begge på kvelden?

 

Tabelettene er på 100mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En morgen og en kveld for å fordele det mest mulig utover i fordøyelsessystemet. Pass på å drikke ekstra mye, spise grovt brød og masse grønnsaker, og få gjerne lagt inn litt linfrø etc, for det kan gå veldig tregt der nede når man både er gravid OG tar jern :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Takk for svar:)

 

Jeg har allerede på forhånd av dette jerntilskuddet merket litt treg mage i graviditeten, så her er det vel best å ta de forhåndsreglene man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall si at sist jeg gikk gravid ble jeg anbefalt å ta det den siste måneden, og jeg merket nesten ikke noe til tregere mage. Det kommer litt ann på merket så hvis ikke legen anbefalte deg et merke så er det viktig at du sier ifra på apoteket om at du er gravid. Ellers så var jeg litt flink og drikke vann (kunne alltid vært bedere) og så spiste jeg veldig masse appelsiner og klemmentiner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE begynne med jerntilskudd før det er påvist ved blodprøve at lagrene er tomme. Vi hadde nettopp undervisning på skolen om dette, det trenger ikke være bra for fosteret om du spiser jern uten at du har jernmangel.

Det var før i tiden det hette seg at gravide skulle ha jerntilskudd. Dette er ikke aktuelt lengre, men mange får beskjed om å ta på slutten av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik at du må begynne, anbefaler jeg å drikke masse. Om du ikke klarer å drikke masse vann, så er det væske som kan hjelpe magen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå min søster sist gikk gravid så måtte hun ta jerntilskudd. Men i steden for tabl som gir deg alt for hard mage, så drakk hun et glass rødbit juice hver dag, det funker som bare det =) Det fåes kjøpt på helsekosten =) Er helt trygt for deg på barnet og du slipper hard mage =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Jeg har tatt blodprøve, og de viser at jeg har litt for lite jern. Legen bad med ta Duroferon, hvis jeg husker navnet riktig nå da, så jeg har i grunn bare fulgt hennes innstrukser.

 

Etter 1 1/2 uke har det foreløpig i hvertfall ikke låst seg, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...