Gå til innhold

Hjelp meg please. Hvordan kan jeg sier dette til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt 1 år pga brystkreft. Er nå tilbake i 40% stilling. Går enda til behandling og diverse legetimer/undersøkelser. Fysisk er formen ved å komme seg, men psyken henger langt etter.

Mens jeg har vært sykemeldt har der vært endringer på jobben. Er saksbehandler og tidligere fikk vi kun telefoner fra utvalgte brukere (kunder vi jobber tett sammen med). Nå har de åpnet opp for alt alle skal kunne ringe til oss og vi blir derfor satt opp på telefonvakter.

Min leder sa at ettersom jeg ikke var tilbake for fullt enda og jeg enda ikke har fått tilbake faste kunder skulle jeg slippe telefonvakt til å begynne med.

Nå er jeg blitt satt opp på 2 vakter i uken dvs 8 timer. Flere av vaktene har jeg ikke mulighet til å ta da jeg har ferie, skal til lege og har behandling. Samtidig som at der ikke skal meget til at jeg knekker psykisk.

Kjenner dette stresser meg og vil gjerne si fra til min sjef. Dessverre er jeg konfliktsky og meget emotionell og vet ikke hvordan jeg skal få sakt dette på en god måte.

Setter pris på litt hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det sånn som du skrev det her :) Vær ærlig og fortell hvordan du har det. Jeg har lært oppgjennom tidene at det ingen som kan lukte hvordan jeg har det, du er nødt til å si det.

Du kan spør om det er mulig at du får vente litt lenger med å ta på deg de vaktene. De aller fleste vil sjønne det, bare du sier noe.

Skrevet

Fyrst av alt -flott å høyre at du er tilbake i jobb igjen!

Eg trur det smarteste her er å snakke med arbeidsgjevar, og sei ting som dei er. Eg er tillitsvald, men jobbar riktignok på ein arbeidsstad som sikkert ikkje har særleg til felles med din.

Hos oss er det mange tilsette med ulike lidelsar og skadar, som i kortare eller lengre periodar har behov for tilrettelagt arbeid. Det gjennomføres i ein prosess der både fastlege, kontaktperson i NAV, arbeidsgjevar, tillitsvald og den tilsette sjølv er involvert, og effekten evalueres kontinuerleg.

Eg veit ikkje om denne plikta til arbeidsgjevar om å tilretteleggje er lovfesta i arbeidsmiljølova (fann det ikkje når eg skumma gjennom den no), eller om det er noko ein fin i lokale retningslinjer på den enkelte arbeidstad, men truleg blir du møtt med forståelse. Det er sikkert smart å ha ein dialog med legen din om kva ho/han meiner om saken også, og gjerne ei skriftleg erklæring av noko slag. Lukke til.

Skrevet

Takk for svar.

Er redd for å bli stempler som syter og for at de andre tror jeg prøver lure meg under. Er få av kollegaene min som er frem til dette.

De har ellers vært flinke til å tilrettelegge så er nok derfor jeg ble så skuffet og lei for dette.

Snakket tidligere med sjefen min om at dette sansynligvis bare ville være en perioden mens jeg forsøker å komme tilbake til hverdagen.

Får ta det opp med henne i morgen og får blåse på om jeg knekker sammen i gråt. Hater å være svak og avhengig av andre......

Skrevet

Ta denne samtalen med sjefen. Si det som du er (glad for å være tilbake igjen, men er ikke sterk enda. Tilrettelegging, slippe telefonvakt).

Jeg anbefaler deg også sterkt til å søke noe samtaleterapi eller en likemann (kreftforeningen har sikkert) så du får snakket deg gjennom dette (ryddet opp i hodet).

Lykke til og fortsatt god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...