Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Vi er en familie på 4, meg og mannen og to barn på 6 og 8 år.. Vi bor for tiden i utlandet, men vurderer å flytte til Norge. Både jeg og mannen er studenter og vil ha ca 19.000kr i mnd fra lånekassen og barnetrygd. Vil vi kunne greie det? Jeg tenker at enslige mødre sansynligvis ikke har så mye mer?? Vi kan igrunn flytte hvor som helst i Norge, men fortrinnsvis på østlandet og helst i tilknyttning til by. Vil tro vi må regne med ei husleie på rundt 8000kr? Ser sånn ut på finn.no ihvertfall. Så hvis vi regner 3000kr i andre div utgifter har vi igjen 8000kr Det er så lenge siden jeg har bodd i Norge at jeg vet liksom ikke hva ting koster lenger, og ihvertfall ikke med to barn... Jeg er nettstudent, så vi trenger hverken sfo eller barnehage.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 1. Det høres veldig lite ut.. Alenemødre har kanskje ikke mer, men da er det også ingen mann som skal ha mat, klær, mobil osv. 2. De to barna ( som begge er i skolepliktig alder) går glipp av det meste sosiale på skolen uten SFO. Man faller ganske utenfor om man ikke er med der, i det minste med halv plass. Dog er prisen inntektsgradert, så det blir ikke så dyrt for dere (da lån heller ikke blir regnet som inntekt). 3. 8000 kr i husleie? Jeg aner ikke hvor du har tenkt å bo. Vi betaler 20 000 kr i mnd for en liten 3-roms, men vi bor sentralt i Oslo da. Likevel tror jeg det skal bli vanskelig med bare 8000 i husleie. Du må også regne med ganske mye strøm. 4. For en familie på 4 må du vil regne med sånn 6000 kr i mnd i mat og husholdningsutgifter. 5. Vet ikke hvor du har bodd til nå, men utgifter til skikkelig vintertøy til ungene er en del.. Ikke minst varme og gode vintersko. Dette gjelder i grunnen dere selv også. 6. Utgifter til kollektivtransport. Vet ikke jeg, men jeg ville nå satset på å jobbe ved siden av. Hvis du likevel skal studere over nettet, kan du jo i teorien jobbe en god del ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 Du som betaler 20.000kr for en liten 3-roms??? Det er jo helt sykt, hvorfor i all verden kjøper dere ikke i stede. 8000kr er helt realistisk for en 3-roms, ikke i Oslo, men i byene rundt. I og med at dere begge er studenter er jo dette bare for en periode, å da greier dere det, det blir ikke fett, men det går fint. Ang SFO og barnehage, nå finnes det mange som faktisk synes barn har godt av å være mer sammen med foreldrene sine isteden for å være hele dagen borte..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Jeg har ikke noe behov for å bo sentralt i Oslo, ei husleie på 20.000kr hadde uansett vært helt uaktuelt for meg, uansett lønnsnivå. Husleie prisene varierer jo over hele landet, men der jeg har kikket ligger det på mellom 6-9000kr for en 3-roms. Har vurdert å flytte tilbake der jeg kommer fra, der kan vi få et hus til 4000kr mnd, men har igrunn mer lyst til å leie leilighet, kontra hus. Mer lettstelt og billigere strømregning, tenker jeg da.. Ja, det er bare for en periode, jeg er ferdig utdannet om 2,5år, da dobbler vi inntekten vår. Jeg forstår hva du mener med at barnet går glipp av en del sosial ved å ikke gå på sfo, samtidig setter vi utrolig stor pris på å tilbringe tid sammen å vi gjør masse sammen som kanskje andre ikke har tid til.. Vinterklær til voksne har vi, men til barn må det kjøpes, om jeg tenker 5000kr til sammen pr barn pr vinter, er det realistiskt?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 20 000 i husleige snakk om eit bra lån for den summen. Snakk om og kaste peng ut glaset
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Vi prioriterer alle forskjellig, for hun som bor sentralt i Oslo er det sikkert verdt det, tipper hun har en rimelig fet leilighet, som hun sannsynligvis ikke kunne kjøpt selv om hun betalte 20.000kr i mnd i lån... Men når det er sagt så er jeg veldig glad for at det var flere enn meg som reagerte på husleien hennes, for jeg kjente at jeg fikk litt hjerte i halsen her jeg satt... HI
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Dere får bostøtte også! Så regn med 4000 kr ekstra i mnd.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 Oisann.Hvordan "fikser" jeg bostøtte?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 Mannen min og jeg er også studenter med barn Husk at dere kan søke om bostøtte hos husbanken / kommunen. Det gjorde vi. Så vi hadde ca 23 000 kr i månden og husleie på 8000 kr. Det klarte vi oss veldig bra på.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Fant bostøtte kalkulatoren. Vil stipend og lån gå inn under inntekt?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #11 Skrevet 21. september 2011 Det er det samme om det er fet leilighet
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #12 Skrevet 21. september 2011 Har en sentral leilighet m 2 soverom og betaler 6500kr (på sørlandet). Har 3barn, 2 som har mat intollerans og har derfor ekstar utgifter til maten dems, bruker likevel IKKE mer enn 6000kr på mat og husart. ca 1500 på kollektiv transport (hvis vi busser HVER dag, noe som ALDRI er nødvendig). Og max 2000kr pr mnd i strøm pr mnd på de kalde dyre vinterdagene. Så da ville det være igjen 4000kr til klær, lege, fritid, tlf og div på deres budsjett...
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #13 Skrevet 21. september 2011 Vi har måtte leve på det i et og et halvt år nå. Det har vært tøft!! Vi er 3 pers, dvs 2 voksne og en 5 åring, har barnehageutgifter og en husleie på 9000,- Har vært avhengig av hjelp fra familien mange ganger for å klare utgifter. Men, vi har også bil (som jeg faktisk er helt avhengig av for å komme meg til og fra jobb), og dette er jo dyrt. I tillegg bor vi i Oslo, så bompenger har også vært en stor utgift. Tror nok dere klarer det, men man må bare være forsiktig med pengene. Det går i mye first price produkter for å si det sånn. Pass på at dere har minst mulig faste regninger, det er slik jeg ser det, minimer mobilbruk, strøm osv, og ikke finn på å abonnere på forskjellige medlemskap eller andre kostnader som hoper seg opp. Handle klær på salg, og ikke skaff dere bil, da tror jeg nok det går fint Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #14 Skrevet 21. september 2011 Aller først; tusen takk for alle svar, jeg setter stor pris på det Men her kommer enda et spørsmål. Har funnet frem til husbankens sider å prøver der å finne ut om vi om har vært bosatt så lenge i utlandet, å dermed ikke er medlem av folketrygden lenger, har rett på bostøtte?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #15 Skrevet 21. september 2011 Det burde gå. Vi var to voksne studenter og et barn og hadde 15 000 i mnd. Vi hadde ikke rett på bostøtte som studenter da... Men den ene måtte jobbe ekstra for å få det til å gå rundt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå