Gå til innhold

Dele rom eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter, ei på 4 1/2 år og ei på 5 mnd. Nå grubler jeg fælt på hvordan vi skal fordele rom her i heimen etterhvert, når lillesøster etterhvert skal flytte ut fra vårt rom. Ser for meg at det kanskje kan skje om ikke altfor lenge.

Vi har to rom som kan brukes som barnerom, ett ganske romslig, som storesøster har nå, og ett som er en god del mindre. Storesøster vil veldig gjerne at de skal dele rom, men jeg er litt usikker mht aldersforskjellen.

Ser for meg følgende alternative løsninger:

A: Lillesøster får det lille rommet

B: Begge sover på det lille rommet, og det store blir felles lekerom (evt med en sovesofa også)

C: De deler det største rommet og både sover og leker der. (Da beholder vi roterommet)

D: De har hvert sitt rom først, og deler når de er blitt litt eldre.

Hva ville dere ha gjort? Hvordan har dere løst det hos dere? Og hvor gamle var barna da de evt begynte å sove på samme rom? Og hva tenker dere om aldersforskjellen? Andre ting vi bør tenke på? Tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom minste snart skal inn på eget rom, og kanskje våkner om natten/tidlig morgen, tror jeg jeg hadde foretrukket at hun skulle hatt eget rom i begynnelsen, slik at storesøster fikk best mulig søvn. Iom eldste kun er 4,5 år, kan det kanskje være at hun bringer små leker opp i sengen til miste også?

Jeg hadde nok vurdert deling av rom når minste er 2-3 år, og sover godt om natten, og ikke putter småsaker i munnen..

Men dette er jo selvfølgelig en avgjørelse dere må ta, dette var bare mine tanker :-)

Skrevet

Takk for svar! Høres veldig fornuftig ut, det du sier. Det med leker i munnen hadde jeg ikke tenkt på, men det er et godt poeng. Storesøster er kjempeflink, men hun er liten og skjønner ikke alt, nei.

Hm, kanskje minsten skal få det lille rommet, og så kan vi beholde litt kontorplass der. Hun gjør jo ikke annet enn å sove der i starten uansett.

Men da ryker nok gjesteovernattingen. Blir nok vanskelig å få til alt!

Tar gjerne imot tanker og erfaringer fra flere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...