Gå til innhold

Flere som ikke sorterer tøy noe særlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest alt her.

Men vasker du feks underbukser og kjøkkenkluter sammen på 40 grader? I tilfelle -ÆSJ! Da lever tarmbakteriene godt i dine kjøkkenkluter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde jeg var lat. Men jeg sorterer alt etter farger, mens sengetøy og håndklær vasker jeg på 60 eller 90 grader. Håndklær oftest på 90 grader.

Rosa, rødt og lilla i en vask

Blått og grått i en vask

Grønt og brunt i en vask

Hvitt separat

Ullklær separat (dette året har vi vært så smart at vi kun har kjøpt ullklær i én farge, så alt av ull vaskes sammen med ullvaskemiddel)

Alle klær vaskes for det meste på 60 grader, kun om det er noen finklær med i vasken som jeg absolutt ikke ønsker ødelagt, eller om det er klær jeg er usikker på om de blir ødelagt ved 60 grader.

Skrevet

Skulle enda legge til at da vasker vi de på 40 grader og ikke 60.

Skrevet

Håndklær og undertøy på 60,

røde klær på 40,

mørke farger på 40

og hvitt på 60. (Synes ikke det blir helt rent ellers)

Ull på 40 med Milo.

Tørketromler håndklær og det som ikke skal krympes... :)

Skrevet

Du dreper ikke flere bakterier ved 90 grader, enn du gjør ved 75 grader.

Kjører aldri mer enn 75 grader her.

Ellers går undertøy og sengetøy på 60 grader og resten på 40.

Skrevet

På min vaskemaskin kan jeg heldigvis velge temperatur, så jeg vasker på 40, 50, 60, 70, 80 og av og til 95 grader. Synes det er innmari greit å kunne vaske en del på 70 grader, f.eks. håndklær, kluter, sengetøy, truser o.l, mens veldig mye annet går på 50 og 60 grader.

40 grader er forbeholdt ull.

Skrevet

Mørkt og lyst hver for seg på 40 grader

Sengetøy, undertøy etc. på 60 grader

Ull på ullvask

Skjorter vaskes for seg på strykelett program.

Av og til kjører jeg også treningstøy etc. for seg uten tøymykner.

Tørker alle barneklær bortsett fra ull i tørketrommel, pluss 60 graders vasken.

Skrevet

Klær med svettlukt kastes? Ja, da ville ikke mannen hatt mange plagg igjen i skapet, om du mener svettlukt FØR vask. Dere som ikke har rumpekluter, håper dere ikke bare bruker våtservietter på barna. Honkle på 90 grader! ;)

Skrevet

Jeg sorterer masse, da holder fargene seg penere! Håndkler og kluter går på 90 grader. Så sorterer jeg i mørkt tøy (svart, grått, mørkeblått, mørkegrønt), rødt-rosa-lilla-gult-oransje for seg og hvitt for seg. Det meste vaskes på 60 grader, selvom det står i en del plagg at de bare tåler 40. Det pleier å gå bra likevel. Ull sorteres selvsagt også og vaskes som regel på 30 grader.

Skrevet

Haha... Klesbudsjettet mitt hadde ikke holdt til mange uker hvis jeg skulle kastet klær med svettelukt, gitt...

Jeg jobber, ergo hender det ganske ofte at jeg svetter. Vasker klærne mine, jeg, stort sett på 60 grader, for da blir de reine. :-)

Skrevet

Jeg gjør det slik:

Lyst tøy- 40 grader

Mørkt tøy- 40 grader

Ull- 30 grader

Sengetøy, håndklær og undertøy- 60 grader

Skrevet

eg sorterer ikke noe særlig.

Lyst og mørkt vanlig tøy på 40grader

Håndklær og sengeklær på 60grader.

Ull på 30grader.

Babyens vaskefiller, gulvfiller, andre filler og mopper osv vaskes på 90grader.

Sorterer ikke farger.

Skrevet

Her vasker jeg:

Hvitvask 40 grader

Mørkvask 40 grader

Sengetøy, håndklær og undertøy på 60 grader

Ull 40 grader ullprogram

Kjøkkenkluter, microfiber 60 grader syntetisk vask

Så sorterer jo en del vil nå jeg si.

Skrevet

jeg sorterer kokvask (håndklær, sokker, undertøy og sengetøy) på 60 grader, en kokvask innimellom for å vaske maskinen, og ellers lyse og mørke klær som blir vasket på 40.

Det er ikke uhygienisk å vaske undertøy på 40 grader, det blir rent, men det er kanskje ikke helt vanlig. Men det gjør du som du vil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...