Gå til innhold

Flere som ikke sorterer tøy noe særlig?

Anbefalte innlegg

Ser at folk her sorterer alt i 30, 40, 60, 90 grader, ull, ditten og datten. Mulig jeg er lat/dårlig husmor, men jeg sorterer ikke så mye egentlig. Hvis jeg ser at noe av tøyet er ekstra skittent, går vasken på 60, ellers blir det meste vasket på 40 grader, også undertøy (som for øvrig ikke tåler mer enn 40 grader) og sengeklær. Skifter på sengene ca hver halvannen uke, så synes ikke sengeklærne får så mye tid å bli veldig skitne på. Eneste jeg sorterer, er nyinnkjøpte klær som farger av, og ull. Ellers går alt i samme vask. Er det flere som meg, eller er jeg rar?

Fortsetter under...

Kan du begrunne svaret ditt litt, 11:47? Jeg har dessverre undertøy som ikke tåler 60 grader, det blir rett og slett ødelagt. Da 99% av bakterier forsvinner med vaskepulver på 60 grader, ser jeg heller ingen vits med å koke klær i 2011.

HI

Da er vel jeg uhygienisk også :)

jeg vasker det meste på 40 grader, enest jeg sorterer er hvitt, rødt og mørke farger.

Har forresten aldri syke unger, tror mange er for hysteriske ang sånne ting. derfor så blir unga syke så fort det er en bakterie i mils omkrets..

Annonse

Hvis du har undertøy som ikke tåler 60 grader, så bør du vurdere å skaffe deg nytt undertøy. Undertøy må tåle minst 60 grader, det er først ved 60 grader at sånne plagg blir rene.

Det er også en selvfølge å vaske håndklær og sengetøy på minst 60 grader.

Ellers er det nok vanlig å sortere omtrent sånn: ull 30-40 grader, veldig fint tøy 40 grader, farget 50-60 grader, lyst/hvitt 60 grader, undertøy, håndklær, kjøkkenkluter og -håndklær o.l.: minimum 60 grader, helst mer.

Jeg tenker litt på sæd, sorry men.. Når drepes de? Altså hvis man har en tenåringsdatter og man vasker pappas underbukser på 40 grader i samme vask...hmm..

Sikkert idiotisk spørsmål men jeg lurer nå bare..

Her blir det ikke sortert veldig mye. Ull, 40grader og kokevask. Alt av honkler og slikt blir sendt på kokevask. Har ei datter med mye sår og til tider betennelse så for å få av alt blod og slikt så sender jeg det til kokevask av gammel vane. Når hun har mye betennelse går vask der det er noe av hennes tøy på 60grader.

Men alle de vanlige bakteriene forsvinner ved 40grader så jeg har ingen dårlig samvittighet med å vaske tøyet på 40grader. Hudlege som sa dette til meg når hadde gulestaffilikokker.

Jeg sorterer også veldig lite.

Sengetøy og håndklær/kluter tas på 60 grader.

Kluter og filler som brukes til å vaske bad, gulv osv tas på 90 grader.

Alt annet sorteres i lyst og mørkt og vaskes på 40 grader med et skikkelig vaskemiddel. Det holder i massevis.

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article610213.ece

Annonse

Viss "honklerne" dine fort blir dårlig av kokvask..Så sier det mer om vaskemaskinen din og kvaliteten på dem..

Mine "handduka" tåler fint 90 grader og tørketrommel... Noen av dem er bortimot 10 år.... 8..og da begynner jeg egentelig å bli LEI av dem)

Sorterer ikke kjempemye, men syns det er viktig å sortere i lyst og mørkt for å holde de lyse klærne pene.

Det meste av det lyse tøyet vi har er undertøy, kluter, babytøy som tåler 60 grader, så nesten alle lyse vask kjøres på 60.

Mørkt tøy vasker vi mye mer av, og her sorterer jeg i 40 og 60 grader. Bukser, gensere, t-skjorter, singleter osv. går på 40 grader, mens undertøy, sokker, håndkler, kluter, sengetøy går på 60 grader. Barne-, baby- og voksenklær vaskes sammen.

Ull er jeg nøye på å vaske for seg selv, på ullprogram, med milo.

rødt,rosa lilla og orange går i en, vaskes på 40 grader.

sort,mørkeblått og brunt går i en, vaskes på 40 grader.

kulørt, grønn,gul, lys grå, lys blå og beige går i en, vaskes på 40 grader.

håndklær og kluter vaskes på 90 grader og tromles

sengetøy for seg etter farger vaskes på 90 grader.

ull og finvask for seg på 30 grader ullprogram, 40 hvis ulla tåler det.

klærne våre er rene!

Her sorteres det i babyklær for seg, mørkt og lyst tøy, sengetøy (det er da ikke plass til mer i maskinen heller), helt hvitt, helt sort, finvask og ullvask. Det meste går på 40 grader, men sengetøy og ekstra skitne ting går på 60. Ull og finvask på 30.

Ja, må bare spesifisere: trusene våre går som regel på 40- sammen med andre klær i samme fargetone. Skittgriser?

Undertøy, sengetøy, vaskekluter, kjøkkenfiller, skurekluter og alt av bomull som lukter (f eks svette t-skjorter, sure sokker, gulpesmekker, matsmekker - lukta er indikator på bakterievekst) må gå på minst 60 grader, for 40 grader dreper ikke bakterier. Jeg sender også håndklær på 60, anser dem for å være infiserte med kroppsbakteriene til hver enkelt. Men alle bruker håndkledet sitt mer enn én gang først.

Rumpekluter, bæsjebukser, tissetruser eller lakener med "uhell" kan jeg også tenkes å kjøre på 90 for å gjøre kål på alt av basillusker.

Alt det øvrige, bluser, bukser, gensere og strømper, sorterer jeg mest etter hvor varm vask de tåler og hvilke farger de kan blandes med. T-skjortene vingler litt her - har de fryktelig armhulelukt må de ofte på 60 selv om de best kan tåle 40. Lukta går faktisk ikke ut dersom man ikke vasker varmt nok. Det samme gjelder en del langbukser med rumpesvette...

Beklager ulekre detaljer her, men 40 grader er omtrent som kroppstemperatur. Sender du rumpekluter, sokker med tåfis og sure kjøkkenfiller sammen på 40 grader, gir du alle tre bakterietypene optimale vekstforhold, og du lar dem spre seg på tekstiler der de ikke hører hjemme - rumpebakterier på kjøkkenkluten for eksempel....

Det er ikke alle som har rumpekluter....;)

Jeg er av de som kjører "kun" 40 grader. Unntaksvis så sender jeg noe i varmere grader med det er skjelden. Et eksempel ville f.eks om babyen har bæsj på klærne, men det er skjeeeelden.

Klær som har svettelukt i seg kastes - det er få klær som tåler mer enn 40 grader( i hvertfall av det vi har her) så da kjøper vi heller nytt når det er behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...