Gå til innhold

hvis man er psykisk utviklingshemmet har man da en skade på hjernen som kan sees ved MR???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, nødvendigvis ikke. Om man har en hjerneskade f. eks etter oksygenmangel eller blødning så vil det kunne sees, men en "perfekt" hjerne på MR er ikke det samme som at den fungerer som de fleste andres.

 

Sønnen min er lett psykisk utviklingshemmet, men har ingen påviselig hjerneskade på MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnet mitt har akkurat fått diagnosen psykisk utviklingshemmet, og mr`en viste ingenting unormalt, så hadde ett lite håp om at legen som stilte diagnosen kanskje hadde tatt feil. Hvilke tester tok de på din sønn før de stilte diagnosen? Her tok de ingen tester, bare stilte diagnosen etter å ha observert barnet mitt i 10 minutter. Hvor gammel er han? og hvordan fungerer han i forhold til jevnaldrene? Håper du vil svare, sitter med 1000 spørsmål ang. diagnosen men har ingen som jeg kan snakke med som har peiling på det:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med psykisk utviklingshemning kan være svært forskjellige og gruppen omfatter svært mange både medfødte og ervervede tilstander (for eksempel kromosomavvik og skader oppstaått underveis eller i etterkant av fødselen), likevel finner man en kjent årsak i kun halvparten av tilfellene.

Mennesker med downs syndrom er psykisk utviklingshemmet og har en kromosom feil, mens andre igjen ser helt normal ut og har ingen kromosomfeil, men har en feil/skade i hjernen som gjør at de får diagnosen psykisk utviklingshemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykisk utviklingshemming er jo en samlebetegnelse på alt som har med at det mentale ikke virker som det skal.

 

Psykisk utviklingshemming kan skje av en feil på fosterstadiget, en fødselsskade eller en skade de første fem leveår. (dersom man får skader etter femårs alder blir man ikke psykisk utviklingshemmet, men hjerneskadet)

 

Tilstander som noen kromosomfeil medfører psykisk utviklingshemming, autister kan være psykisk utviklingshemmet, en person som fikk for lite surstoff under fødselen kan være psykisk utviklingshemmet o.l.

 

Sykdommer som hjernehinnebetennelse kan også føre til psykisk utviklingshemming.

 

Dette var bare noe av veldig veldig mange muligheter for hvorfor en person er psykisk utviklingshemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosen sønnen min har er satt etter observasjon og etter tester både hos PPT og barnehabiliteringen på Ullevål. Sønnen min er nå 17, og fungerer, jevnt over, som en 12-13 åring. Han har hatt støttepedagog i barnehagen siden han var 2 år, og har gått, etter vårt valg, i spesialklasse/skole hele veien. Det har hjulpet han veldig.

 

Om dere ikke har kontakt med PPT så ville jeg ha kontaktet dem. de kan hjelpe dere mye.

 

22.39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...