Gå til innhold

Hvor kan jeg finne ut hvem jeg er fadder for?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Onkelen min har 4 barn, jeg er fadder for en av de. Det er en av de to midterste jentene, men kjenner meg usikker.

 

Jeg har lite kontakt med de og er nå invitert til konfirmasjon til den ene av disse. Skulle gjerne finne ut om det er henne jeg var fadder til eller til henne som er komfirmant om ett år.

 

Er dette registrert noe sted som jeg kan finne dette diskrè ut?

 

Ja, jeg har vært en dårlig fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fikk vel et skriv til fadderen som det står hvem du er fadder for. Ellers så kan du vel sjekke fotoalbum ol, eller spørre noe slektninger med hukommelse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og jeg har spurt min mor, min mormor og min bror, men ingen av de husker det heller. Alle barna har 6 faddere hver, så mye å holde styr på.

 

Ja, jeg vet det er dårlig, men jeg var 18år. Det har gått ca 15 år og jeg har fått mange fadderbarn etter det (har nok bedre kontroll på de andre) + at jeg selv har 2 barn som har 6 faddere hver.

 

De fikk tette barn og vi møtes ca 2 ganger i året da vi bor på hver vår kant av landet. Ingen har noensinne vært opptatt av fadderrollen som kristen oppvekst og det har rett og slett gått i glemmeboken min hvem av jentene det var. De er i tillegg klin like med langt lyst hår, og når jeg møter de så skjeldent, kjenner jeg de jo egentlig ikke lengre

 

Det er dårlig av meg, erkjenner den 100% og ber om hjelp for å finne en løsning der jeg kan finne dette ut uten å totaldrite meg ut...

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har gått mange år og mange flyttinger + to barn selv i mellomtiden, de skrivene er nok borte.

 

Familien husker heller ikke, men takk for gode forslag :-)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du var 18 år det året barnet var født/ble døpt så er det vel ikke så vanskelig å finne det ut? HAr dere ignen bilder i familiealbum eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men vi har også bilder av 4 dåps barn, en av de er jeg fadder for, men det kommer ikke frem fra de bildene jeg har fremkalt og har i min skuff (har aldri opprettet fotoalbum).

 

Huff, dette er kjipt. Jeg er utrolig kjip person :-(

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du husker at du var 18 kan du regne det ut i forhold til når jentene ble født. Ellers kan du ringe kirken. Det står nok i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta som skal konfirmeres fyller 15 år i år. Det vil si at hun ble født i 1996. Hvis du fylte 18 det året hun ble født (forutsatt at fødsel og dåp vr samme år) ble du født i 1978. Om du er fadder for den andre jenta ble du født i 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg var ca 18, men disse to jentene kom til verden med under ett år i forskjell. Jeg husker ikke om jeg var 17.5-18.9 år. Jeg husker bare at jeg var ca 18 og begge jentene ble født med kort intervall.

 

Kan jeg ringe kirken og spørre der? Vil de oppgi dette uten å kontakte familien?

 

Ja, dette er pinlig.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører stadig vekk at man ikke skal velge venner og bekjente, men familie som faddere, pga. at de alltid vil være der for barnet. Joda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ikke holder styr på det. Jeg skjønner igrunn ikke vitsen med så mange faddere og heller ikke hvorfor folk døper barna sine når de ikke er kristne selv eller har tenkt å oppdra barna i den kristne tro.

 

Jeg har selv sagt nei til å være fadder og sønnen vår er ikke døpt.

 

Jeg har nok ikke noen gode forslag på hvordan du kan finne det ut, men du husker sikkert hvilken kirke eller i det minste hvilken kommune kirken ligger i og kan finne nr til kirkekontoret for den kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hvilken kirke de ble døpt i, alle barna er døpt der og familien bor fortsatt rett ved siden av kirken og komfimeres i samme kirke. Jeg skal prøve å ringe kirken eller kirkekontoret :-)

 

Jeg har vært en dårlig fadder, innser det, var nok litt for ung og for mye har skjedd i ettertid og jeg har ikke hatt mye kontakt gjennom årene pga avstand. De andre jeg er fadder for er til venninner, de har jeg faktisk kontroll på og god kontakt med. Dårlig gjort fovenfor hun i familien jeg er fadder for, men ikke helt klarer og plassere. Jeg er 90% sikker på at det er hun som komfimeres nå, men redd for å ta feil.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen i familien din til å spørre onkelen din diskret. Vedkommende kan begynne å snakke om konfirmasjonen, og bare plutselig spørre hvem som er fadderne til konfirmanten. Uten å nevne deg det grann.

 

Eventuelt med oppfølgingsspørsmål om hvem du er fadder for. Det kreves vel ikke at andre har den kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, ja. Få moren din til å spørre hvem som er faddere, bordplassering osv. Voksne damer har lov til å spørre og grave, uten at det er mistenkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du var 18 det året, og det er femten år siden, så vet du jo at det er fadderbarnet ditt som blir konfirmert... Hvor vanskelig kan det være?

 

Dessuten kan du sikkert ringe den Norske Kirke i kommunen hvor barnet ble døpt, vil tro de har en liste over faddere på de forskjellige barna, jeg vet ikke om det er noe man har innsynsrett i, men det er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...