baremeg.. Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Vi har prøvd på baby i flere mnd og fikk idag ved hjelp av innvendig ultralyd beskjed om at jeg har pco.. Legen sa at jeg derfor ikke har regelmessig eggløsning. Jeg ble ganske paff over at jeg har dette siden jeg har barn fra før så glemte helt å spørre om noe som helst. Det jeg lurer på er: jeg har hatt regelmessig menstruasjon i åtte mnd etter jeg sluttet på pillen, kun denne siste mnd var jeg nesten tre uker forsinket. Når jeg har menstruasjon, har jeg ikke da hatt eggløsning?? Jeg skal også ta hormonprøver fremover, da finner man vel ut om det er pco eller pcos? Jeg kan ikke så mye om dette så ble veldig lei meg.. Men det er vel muligheter for å bli gravid med hormontabletter?
Happy87 Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Hei på deg.. Jeg er ikke i helt samme situasjon som deg, men jeg har også pco. Forskjellen fra deg er at jeg ikke har tr og derfor heller ingen el.. Jeg har hatt tr 1.nov 2010 og nå for 5 dager siden.. 10 1/2mnd siden sist.. De fleste med pco får el med pergo så hvis du ikke har el så er det nok det du får i utgangspunktet (dette er hormontabletter) Selv om du har tr regelmessig så er det ikke 100% sikkert at du også har el, det får du først svar på når du tar hormonprøver.. Jeg tror, håper og er ganske sikker på at det er mulighet for oss å bli gravide selv om vi har pco.. Jeg tror pergo hjelper for deg.. Det gjorde dessverre ikke det med meg så nå skal jeg til samtale på fertilitetsklinikken om 10 dager.. Har forresten ingen barn fra før så dette kom som et stort sjokk på meg.
baremeg.. Skrevet 19. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2011 Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på! Får håpe du får hjelp til å bli gravid snart Vet du om pco/pcos kan gå over? Har du økt hårvekst og andre plager? Mye jeg går og tenker på idag etter denne beskjeden..
baremeg.. Skrevet 20. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2011 Dytter litt.. Vil gjerne høre fra andre som har dette..
Solstråle86 Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Hei Jeg har pcos. Fikk det påvist i februar mener jeg det var... Jeg har ikke eggløsning eller mens av meg selv. Men mener å ha lest at man faktisk kan ha mensen uten at man har hatt eggløsning. Vi har prøvd å bli gravide siden mai 2010, uten hell så langt. Har fått pergotime (hormonpiller) for å stimulere eggløsning og provera (piller for å få mens). Foreløbig er det ikke blitt noe resultat av behandlingen for oss, men krysser fingrene for at det klaffer snart! Jeg har noe økt hårvekst i tillegg til cystene på eggstokkene, men ellers har jeg lite plager fra pcosen. Bortsett fra at jeg ikke er blitt gravid da, men det er vel ikke en "plage" Spiser også lavkarbo kosthold, som sies å hjelpe på pcos..Kanskje det kan være verdt ett forsøk? Det var min erfaring i alle fall
Happy87 Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Nei, har ikke noe uønsket hårvekst, men litt kviser.. Veldig uvanlig til å være meg.. Sliter også med å gå ned i vekt og det legger seg for det meste på magen.. Vet ikke om det er pga pco eller om det er kun min egen feil.. Pco går nok ikke over tror jeg, men er ganske mange som har det og det er ikke veldig vanskelig å bli gravid.. Da jeg fikk vite at jeg hadde det, lettet det 10kg fra skuldrene mine.. Så deilig å endelig få vite hva som var årsaken til mine manglende el.. Jeg følte jeg ble tatt seriøst og fikk den hjelpen jeg trengte.. På det tidspunktet jeg fikk vite det var jeg så lei av å vente at jeg brydde meg ikke om hvilke hjelp jeg må få for å bli gravid.. Trodde jeg skulle bli lei meg over at jeg ikke klarte det selv, men jeg holder øynene rettet mot målet (en baby) og bryr meg ikke om hvordan jeg skal nå målet.. Jeg kommer nok ikke til å begynne på p-piller igjen etter fødsel så får ting bare gå som det går. Kanskje nestemann blir "hjemmelaget"
Happy87 Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 Solstråle86: Hvor mange runder med pergo og provera har du prøvd nå? Jeg prøvde en runde dobbel pergo og to runder trippel uten hell og har nå time på fertilitetsklinikken om 9dager.. Er kjempefornøyd med gyn som var så rask og effektiv..
Solstråle86 Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Føler jeg har holdt på i all evighet med provera og pergo tror det er veldig stor forskjell på gynekologer... Jeg hadde først tre runder med provera for å "kickstarte kroppen".. det funket ikke... Så da fikk jeg pergo. Prøvde først en dobbel kur som ikke fungerte, så da ble det nok en runde med provera og nå en dobbel pergokur til der jeg faktisk fikk positiv el test! Veldig spent på om jeg får mensen eller blir gravid nå... Er på dag 28 i dag...negativ test og ingen mens.. Gyn. vil ikke henvise meg videre noe sted siden han mener pergo fungerer tilstrekkelig... er ikke super fornøyd med oppfølgingen...Så vi får se... Har du vært til privat eller offentlig gyn Happy87?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå