Bolla med 2 små <3 Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Hvis du har speil til babyen er det mest praktisk å ha h*n på høyre side. Tror også det skal være det sikreste (av en eller annen grunn, husker ikke hvorfor)
stjerne-kikker<3 Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 har alltid hatt gutten min siden han ble født på høyre side, nå kommer minsten, hehe vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det..
MillaCamilla Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Det er sikrest i midten mtp sidekollisjon og enkelte nye biler har isofixfeste i midten. Leste tidligere i kveld noe TT har sagt om at det ikke finens forskning som kan påvise at den ene siden er sikrere enn den andre.
Tre små troll :) Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Sikreste plassen i bilen er i midten bak. Ift hvilken side blir det smak og behag ift hva man foretrekker. Når vi fikk to barn måtte vi ha det største bakovervendte setet bak passasjersetet, så da ble babysetet bak førersetet. Jeg klarer å se begge ungene i speilet ved bruk av speil på hver nakkestøtte bak.
kth Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 Tror vi skal ha det på høyre side fordi vi mener dette er sikrere. Dersom vi må stoppe bilen når vi er ute å kjører vil barnet være vendt bort i fra trafikken dersom det er på høyre side. Må man ut og åpne døra på venstre kommer man mye nærmere forbikjørende biler....
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er mest praktisk å ha den minste på venstre siden, for da slipper jeg å gå rundt bilen for å feste/løsne. Lenge leve latskapen ehheheeh. Men.. Nå har jeg straks tre barn, og den minste skal sitte i midten. Har 7-åringen på høyre side ettersom hun klarer å feste seg selv, og 3-åringen bak meg selv. Da rekker jeg også å passe på bildøren når han slenger den opp for å komme seg ut selv;)
Edelweis Skrevet 20. september 2011 #9 Skrevet 20. september 2011 Jeh har også hørt at det er sikrere på høyre side, men har også lært at i kollisjoner eller trafikk uhell har vi en tendens til å svinge til venstre om det er mulig slik at vi skjermer oss best selv, altså dette har jeg hørt i forbindelse med at det er ofte passasjerene som omkommer i trafikkuhell og ikke sjåførene, da vil jo høyre side være minst sikkert i forhold til barnesetet! og når man da får flere barn, skal man da velge hvem man skal sikre best? Vi har forsåvidt en på hver side nå, og babyen skal sitte i midten.
Maisie Skrevet 20. september 2011 #10 Skrevet 20. september 2011 Her skal den minste også sitte i midten. Men vi har bare topunktsseler der. Hvilket barnesete finnes det som kan festes med topunktsseler, noen som vet?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 Vi hadde graco logico s (autobaby??) sitt sete til forrige, og det kunne ihvertfall festes med to-punktssele. Tror mange av graco sine seter kan det.. Sjekk på nettsiden dems
Lollo83 <3 Skrevet 20. september 2011 #12 Skrevet 20. september 2011 Jeg har hørt at det er tryggest bak føreren... Men tvilsomt at lille blir plassert der pga pappa'n sine lange bein. Tror vi kommer til å plassere henne på høyre siden fordi der er det mest plass.
katie77 Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 Første mann og snart storebror sitter på høyre side... Så der blir nok han sittende videre. Tross alt hans plass. Lillebror får derfor venstre side. Vi valgte høyre side til førstemann fordi, du som sjåfør har vikeplikt fra denne siden og da skal en jo mer eller mindre ha kontroll troll selv ved kjøring. Men en vet jo aldri.....
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Vi har alltid hatt babyen på H side... Men ettersom vi allerede har to stk som har hver sine store bilstoler så vet jeg ikke hvordan vi skal løse det =) På hverdagene blir det vel til at storebror på 7 sitter foran i sete, mens de to minste sitter bak.. Da blir nok babyen på H siden. Når vi skal på langtur hele fam så må babyen sitte i midten og de to nadre på hver sin side (men det går egentlig ikke så jeg håper vi får råd til å kjøpe ny bil snart =) = )
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 20. september 2011 #15 Skrevet 20. september 2011 Jeg skjønner hva du mener. Vi kjøpte ny bil nå, vi. Skal hente den i morgen. Har alltid hatt noen vrak av noen biler, så det var egentlig på tide;p Den ene måtte vi vrake i mars, og den andre fikk vi beskjed om at ikke går igjennom EU-kontrollen uten å bytte ut halve karosseriet... Så det lønner seg med andre ord ikke;p Ble Ford s-max på oss, og så trenger vi en liten "konebil" til mannen også. Men litt sure penger altså....
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. september 2011 #16 Skrevet 20. september 2011 Vi også skal kjøpe en Ford s-max, for denne har den plassen vi trenger = ) Vi kommer til å kjøre 4 unger nesten hver dag (våre tre + en nabogutt som vi tar med oss) til og fra skolen. problemet er bare at vi må låne litt til å kjøpe denne bilen og da må sambo først få fast jobb....(nå har han langvarig vikariat)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. september 2011 #17 Skrevet 21. september 2011 Ja, vi måtte også låne litt penger av banken. De andre to bilene våre "døde" akkurat litt for tidlig! Jeg er nemlig fremdeles student, og da hadde det jo passet bedre om de døde til våren/sommeren når jeg endelig er ferdig og kan begynne å søke jobb. Men, men.. Ting går ikke alltid helt som planlagt. Vi betalte forøvrig 280 000 for s-maxen, så vi har ikke valgt å kjøpe den helt ny. Skal krysse fingrene for at mannen din får fast jobb etter hvert.
MammaMø med to små Skrevet 21. september 2011 #18 Skrevet 21. september 2011 Jeg har hørt at det er tryggest bak passasjersetet(altså på høyre side). Pga vikeplikten man har fra høyre. Det er mange sjåfører som ikke overholder vikeplikten sin og da vil de smelle inn i venstre side på bilen. Så lenge du overholder vikeplikten din fra høyre er det tryggere. Dessuten, om man rekker å svinge unna en frontkollisjon så svinger man vel til høyre og vekk fra bilen som kommer mot deg, ikke til venste og mot bilen...?! Det tror jeg ville vært instinktet mitt i allefall. Og da sitter barnet tryggest på høyre side... Jeg vet ikke om dette stemmer altså, men jeg har iallefall mini på høyre side så får babyen sitte på venstre side.. det kommer pga plassen fordi setet til mini tar mer plass enn et babysete..
Edelweis Skrevet 21. september 2011 #19 Skrevet 21. september 2011 Håper du ikke har airbag på om du skal ha 7 åringen i framsetet solfrøken. En airbag vil nemlig knuse en 7 åring om den kommer ut under krasj! hvilken retning man svinger under en ulykke vil vel komme an på hvor hindringen kommer fra egentlig, men jeg bare har hørt at det som regel er slik at passasjerene er mest utsatt i ulykker på grunn av dette.
elli1605 Skrevet 21. september 2011 #20 Skrevet 21. september 2011 Me har alltid hatt på høgre side, lettere å sjå i speilet òg. Og siden eldstemann må sitte på venste side (fordi mor har lange bein..hehe..) så blir det mest naturlig for oss å ha venstre òg.
lol:-) Skrevet 21. september 2011 #21 Skrevet 21. september 2011 Hvorfor mener du at en aribag vil knuse en 7 åring? Helt greit at det ikke er anbefalt, men å gå så langt som å si at det vil knuse er jo ikke helt sant... http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Noen 7 åringer er jo også 140 cm...
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. september 2011 #22 Skrevet 21. september 2011 Det er vel sjeldent at 7-åringene er 140 cm høye, men det kan sikkert skje;) Jeg ville ikke plassert datteren min (7 år) foran uten å skru av airbagen. En eventuell utløselse av airbagen _kan_ skade henne, og det er vel bedre å være på den sikre siden. Det er tross alt en ganske stor påkjenning å få en airbag i ansiktet som voksen også. Heldigvis kan airbagen enkelt skrus av på mange biler i dag, noe som gjør det litt enklere for de som er så heldige å ha nyere biler.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. september 2011 #23 Skrevet 21. september 2011 Jeg bare lurer på hvorfor flere av dere skriver at det er enklere å se i speilet når babyen/barnet sitter på høyre side i bilen? Når jeg plasserer ekstraspeilet i midten bak vrir jeg det jo bare mot den siden barnet sitter. Og speilet jeg bruker når jeg kjører skal jo i utgangspunktet gjøre at jeg ser rett bakover ved å kikke i det? Eller mener dere uten å bruke ekstraspeil bak? =) *nysgjerrig*
Edelweis Skrevet 21. september 2011 #24 Skrevet 21. september 2011 jeg sier bare det jeg lærte på trygg trafikk kurset vi hadde under utdanningen min i fjor. angående sikring av barn i bil. En airbag kommer i så stor kraft at den kan skade indre organer hos små barn. og dermed få fatale konsekvenser. Men for all del, de kan jo være store barn ja det er sant. Damen fra trygg trafikk poengterte dette til oss med bruk av samme kraftutrykk. Men, for all del, bare LOL du! fint om det går an å slå av airbagen da, det går desverre ikke i min bil.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. september 2011 #25 Skrevet 21. september 2011 Det går forøvrig ikke i min bil heller, men i mammas bil går det fint:) Allikevel plasserer jeg datteren min kun foran dersom jeg virkelig må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå