Gå til innhold

Midlertidig botilbud


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

http://www.drammen.kommune.no/no/Tjenester/Omsorg-trygd-og-sosiale-tjenester/Boligtilbud/Midlertidig-botilbud/

 

Jeg er for tiden bosatt i utlandet, har vært det i 2 år, og er utskrevet fra Norge...

Vil jeg også ha rett på midlertidig botilbud? Jeg og familien min (mann og barn) har blitt rundlurt, står nå uten plass og bo og uten jobb i dette landet. Vi har fått låne penger til å komme oss til Norge, men når vi lander på Gardermoen har vi 1500kr, ikke hus og ikke jobb.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med utskrevet fra Norge? Mistet rettigheten i folketrygden?

I så fall har du også mistet alle rettigheter til vanlige støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har meldt utvandring fra Norge og er ikke medlem av folketrygden.

Men når jeg leser inne på hjemmesiden til Drammen og på lovdata finner jeg ikke ut om det er et krav at man er medlem av folketrygden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vildet igrunn si at om vi tropper opp på et sosialkontor i Norge, vil de gi blankt avslag på all hjelp på bakgrunn av at vi ikke er medlem i folketrygden? Trodde sosialen og folketrygden var to forskjellige etater?

 

Uff, jaja, mindre kriminalitet på gata i Norge enn det det er her, dersom det er der vi ender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sosialhjelp ser på oppholdskommune, så dere vil nok ha krav på hjelp ja

 

MEN hvordan i alle dager har dere lart å sette dere i denne situasjonen?? Og hva har dere levd av i to år?? Ingen oppsparte midliger??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, vi er alle norske statsborgere, hele familien. Men man er jo ikke automatisk medlem av folketrygden selv om man er norsk statsborger..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på hjelp!

 

Møt opp på sosialkontoret - med en gang de åpner - for å plassere en hel familie kommer til å ta laaaaang tid. At dere har bodd utenfor Norge har ingenting å si, det er oppholdskommune som teller - og de kan ikke nekte dere hjelp om dere står der uten mat og tak over hodet. Til og med papirløse innvandrere kan ikke nektes hjelp.

 

Lykke til, håper det ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste du kanskje ikke hovedinnlegget mitt, iogmed at du spørr hvordan vi har klart å sette oss i en slik situasjon...

 

Vi har blitt runnlurt, det er for oss da snakk om at både hus, bedrift og oppsparte middler ryker. Pga fare for liv tørr vi ikke gå rettens vei for å saksøke, selv om vi har nok av bevis for svindel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass ja, ja da er det best å komme seg bort. Dere vil nok ha krav på hjelp fra nav ja, men kom tidlig i og med at det an ta tid å finne midlertidig bolig for en hel familie.. Vær også klar over at barnevernet alltid blir rutinemessig koblet inn når det er snakk om barn..

 

Er det nav Drammen som er aktuelt nav-kontor eller?? Dere har ikke noe familie/venner i Norge å bo hos??

 

Dette må jo være helt forferdelig..

 

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar 20:20. kjenner jeg puster litt roligere nå..

 

Jeg har en god utdannelse og mannen min har masse arbeidserfaring, så forhåpentligvis så kommer vi oss fort inn på jobbmarkedet i Norge og kan flytte til en bolig vi selv betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en søster i Norge som vi kan bo hos, men hun har to store hunder. Både jeg og ungene har sterk astma og allergi. Jeg har måtte ta allergitabletter dersom min søster kommer på besøk til meg, for jeg reagerer på henne...

 

Men tusen takk for svar alle sammen :) Livet ser litt lysere ut nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USj dette var ugreit.. også med barn og alt da.. hvor gamle er de??

 

MEN : Dette ordner seg!! Ta med alt dere har av evt. dokumentasjon når dere kommer på nav så skal du se det ordner seg fort..

 

Jobber selv i nav og vi har ogå hatt flere familier som er i kjipe situasjoner, men det løser seg.

 

Det at dere har gode utdanninger og jobberfaring er jo et kjempepluss.. værre er det med barnehageplasser sånn brått i mange kommuner, men skole har de jo krav på om de er så store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et skolebarn og et barnehagebarn.

 

Mannen min tar egentlig nettutdannelse gjennom ei norsk høgskole og har vel igrunn krav på støtte fra lånekassen. Sånnsett trenger vi ikke barnehageplass, dersom mannen min kan fortsette med det. Men dersom han greier å skaffe seg en jobb fort som svint vil det kanskje være lurere å utsette utdannelsen til alt er på beina igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg er mer enn villig til å hjelpe deg økonomisk, nå er min situasjon så bra at jeg kan gjøre det uten at jeg merker det så masse.

 

Hvis du sender meg kontonret ditt, skal jeg sette inn det beløpet jeg kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere iallefall mulighet for at han er hjemme til å begynne med ja.

 

Dagmammaer er det jo også å få tak i, og noen kommuner har jo god dekning på bhg, plass, iallefall om barnet er over 3 år..

 

offa, får elt vondt av deg jeg.. håper alt ordner seg fort for dere..

 

Lykke til og hold oss oppdatert og si fra om det er noe jeg kan hjelpe med (nav-ansatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann....

 

Tusentakk, men neitakk. Det er utrolig snillt av deg å ville hjelpe, men jeg greier ikke å ta imot.. Ihvertfall ikke nå når jeg vet at det finnes hjelp å få fra det offentlige. Det føles på en måte litt mer rettferdig å motta den hjelpen, med tanke på at vi har betalt skatt i 15 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...