Gå til innhold

Har så utrolig lyst på hund!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men med et lite barn og en til på vei, må det være en som ikke krever full aktivisering hvert minutt av dagen, men som gjerne blir med på trilleturer et par ganger for dagen og som kan aktiviseres på en lett måte utenom det. Men da også kunne ligge inne og kose seg litt med oss når kvelden kommer.

 

Ikke en stor hund, men en som er litt liten og lett og håndtere, veldig viktig at den er barnevennlig! Noen som kan anbefale meg en hundesort?

Har tenkt tanken på å låne en hund for å være sikker på at dette virkelig er for oss, men kjenner ingen hundeeiere. Er det noen offentlige som låner ut hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Sjekk ut om det finnes noen som driver oppdrett av en liten hunderase du kunne tenkt deg i nærheten. Da kan dere sikkert besøke, og kanskje få låne en hund, i hvert fall få informasjon og litt føling med hvordan den rase er. Det finnes sikkert en oversikt over oppdrettere/raseorganisasjoner på Norsk Kenneklub sine hjemmesider.

 

Jeg er veldig på store hunder, så kan ikke råde deg noe særlig på små hunder. (Har golden selv nå og stortrives med det sammen med små barn.)

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å vente til ungene er større, en valp trenger mye oppmerksomhet og varsom pleie. Små barn er ofte hard hendt, og i verste fall kan man risikere at hunden blir redd barn.

Vi fikk vår hund ca. 1 år før vi fikk vår første unge, så da hadde hunden blitt litt stor før babyen ble stor nok til å "leke" med han. Hunden vår ble faktisk glad for å bli "storebror". Han var med fra første stund, og lå under babygymmen sammen med babyen :)

 

Så vi anbefale dere å vente til barna er stor nok til å forstå hvordan man skal oppføre seg mot hunden.

Bichon frise er en veldig fin rase, passe stor, lett lært og veldig kosete. Kan gå lange turer, men samtidig er det nok med en liten runde når det er dårlig vær. Er en del pelsstell, men visst man ikke skal ha den til utstilling, så holder det å klippe den helt kort 4-5 ganger i året.

Stort pluss for at den IKKE røyter!! det blir nok sand og skitt i sofaen etter ungene, så er veldig glad for at jeg slipper å støvsuge hundehår i tillegg :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder ER ikke barnevennlige, de BLIR det. Med trening, sosialisering og mye jobb. Har du den tiden som småbarnsmor?

En valp trenger myyyye oppfølging, dotrening, sosialisering, kurs, lydighet, stimulans psykisk og fysisk. Greier du gi den det?

Bruker du ikke nok tid på dette, risikerer du å ende med en gneldrebikkje som er til plage for både deg og dine omgivelser!

 

Jeg mener ikke ¨å være frekk, bare realistisk. Og det er ikke sikkert det å ha valp og samtidig vente smått er akkurat det. Det er urettferdig overfor hunden om du ikke kan gi den det den trenger. Selv om enkelte hunder ikke trenger så lange turer, trenger de likevel trening og stimuli.

 

Altfor mange skaffer seg hund uten å vite det minste hva de går til og hvor mye tid det tar å få en velfungerende hund.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ingen valp som kan passe inn i deres hjem nå. Skal dere ha en hund så må DERE tilpasse dere valpen. Det er som å få en ny baby i hus.

Barnevennelig kan de fleste hunder bli bare de blir oppdratt til det, men de store rasende har ofte en mer bedagelig vesen enn de mindre hundene. Det er viktig at barna respekterer hunden og hunden skal IKKe på noen som helst måte rangeres over barna(noe som er lett å gjøre uten å tenke over det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen, SPCA og andre org. trenger fosterhjem til hunder :) Det er en måte å prøve seg på å ha hund. Hvis man er helt ærlige så de vet hva slags hund de kan sette hos dere ;) Det er sikkert en liten venn som trenger et midlertidlig sted å bo. Men det er jo også en forpliktelse i den tiden man passer hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å få hund når ungene er større - det er MYE jobb med hund og med to små barn så tror jeg nok det kan bli vel mye. En hund vokser fort, så man må ha mye tid til å trene og forme den så man får en trygg og vennlig familiehund. Skal ikke mange dårlige erfaringer til før man kan ende opp med en problemhund. Er ikke så lenge siden vår hund var valp, så husker enda godt hvor mye jobb og trening vi måtte legge i han den første tiden. Aldri om jeg hadde tatt på meg den jobben igjen nå når jeg har små barn...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Vil som mange andre her anbefale deg å vente litt med å gå til anskaffelse av en hund.

Etter å ha lest det du skriver, så ser det ikke ut som du har mye erfaring med hundehold. Mener ikke dette på noen negativ måte, men det er vanskelig å vite hvor mye jobb det innebærer før man har hatt en hund på "fulltid" over en lengre periode. Det er utrolig slitsomt å ha både hund og små barn, og da spesielt hvis du skal gå til anskaffelse av en valp.

 

Du skriver at du ønsker å låne en hund for å se om dette er noe for dere. Det du eventuelt kan gjøre er å titte på annonser forskjellige steder (som f.eks finn.no) hvor det er endel hundeeiere som søker avlastning noen ganger pr mnd. Det kan være en god løsning for alle parter.

Jeg drev med omplassering av hunder for en tid tilbake, og på det tidspunktet slet vi med å få nok midlertidige fosterhjem for hundene som skulle omplasseres. Det er selvsagt ikke alle som passer inn i et hjem med små barn, men det er mange "familievennlige" hunder som må raskt ut av sitt hjem pga allergi, sykdom osv. Så det går jo an å kontakte en organisasjon som driver med omplassering.

 

Vil også si som flere her at det er vel så viktig at barna er hundevante, som at hunden er vant til barn. Så hvis dere får en hund inn i deres hjem må dere sette klare grenser for både barn og hund med en gang. Som f.eks at hunden må få lov til å trekke seg tilbake uten at barna følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du har fått mange svar, og jeg skjønner godt dersom du syns mange av dem var veldig veldig negative. Hund er fantastisk, jeg vil gå så langt som å si at det beriker livet :-) Skjønner godt at du har lyst på.

 

Men, det er en grunn til at de over her skiver som de gjør. Hun er mye jobb, men valp er ENDA mer jobb. Jeg personlig syns valp er mer jobb enn en nyfødt baby, og det sier kanskje litt.

 

Når hunden blir litt eldre, så kan den fint passe inn i rytmen du beskriver. Noen turer for dagen, masse kos og innetid på kvelden, lek med barna og med snuten parkert i en sofapute etter barnas leggetid. Men så lenge den er valp, så vil den kreve veldig mye mer enn det. Den må dotrenes. Det kan gå lett, men det kan også være et griseri uten like. Og det kan ta en god stund. Valper går ikke fint i bånd ved siden av vognen fra starten av, dette må trenes opp. Alle valper vil ha en periode der de småbiter (valpebiting), dette må selvsagt tas hånd om, slik at det ikke skader barna. En valp kan heller ikke være lenge alene i starten, så man blir ganske bundet til hjemmet en god stund. Det kan være nattevåking med valper også, ikke alle sover hele natten i starten og de kan gjerne gråte/ule når de er våken. Lydighet er avgjørende, og man må trene/jobbe mye med en valp for å få den slik man vil ha den. Vær også oppmerksom på MYE hår i perioder. MYE!

 

Som sagt, det er mye jobb og kan være ganske overveldende når man i tillegg har veldig små barn å ta seg av. Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det, men tenk deg meget godt om, og vit hva du begir deg ut på.

Det er beinhard jobbing i starten, før man kan høste fruktene av arbeidet man har lagt ned.

 

Dersom dere bestemmer dere for å skaffe valp, så kan jeg på det aller varmeste anbefale Cavalier King Charles Spaniel. Meget godt gemytt, barnevennlig rase dersom man legger til rette for det, lite gneldring/bjeffing. Den er liten og trenger kun moderat mosjon. Og til slutt så er den jo alldeles nydelig da.

 

For all del, viktigst av alt: Kjøp hun fra seriøse oppdrettere! Med god stamtavle. De fleste hunderaser (inkl cavalieren) er utsatt for ulike sykdommer som følger rasene. Det er viktig å handle fra seriøse selgere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...