Gå til innhold

Tror ikke jeg orker/klarer å jobbe som lærer mer. Men hvilke andre muligheter har man med lærerutdanning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen lærere der ute som har skiftet beite?

 

Jeg har bare jobbet som lærer i to år, men tror faktisk ikke jeg klarer så mye mer. Jobber i ungdomsskolen, og på den ene siden trives jeg veldig godt - jeg er oppriktig glad i elevene mine, og jeg vet jeg er dyktig på å både undervise og vurdere. Men - jeg føler likevel at jeg ikke greier å følge opp 60 stk (med vidt forskjellige forutsetninger) på en god måte i 2-3 forskjellige fag, og jeg føler også mer og mer at alle de tusen andre tingene ved jobben spiser meg opp. Jeg har knapt noe overskudd til mitt eget liv og mitt eget barn lenger. Sånn som ting er nå, er jeg bare sliten hele tiden, og føler vel egentlig aldri at jeg kommer 100% i mål med noe som helst.

 

Men hva i alle dager kan jeg søke på av andre jobber med denne utdannelsen? Og vil jeg risikere å gå mye ned i lønn (ikke det at lønna er så mye å skryte av fra før, men dog...)?

 

Håper noen kan hjelpe meg/tipse meg om noen muligheter.

 

Hilsen veldig sliten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann er også lærer, han er kraftig lei, han sier han har ingen mulighet til å følge opp klassen sin som han vil. Grunnen: Jo, det er en i klassen som ødelegger for ALLLE, han er voldelig psykisk og fysisk og trenger kontinuerlig oppfølging og overvåken. MEN, det er ikke ressurser til å få en til å gjøre det, så da må han som lærer gjøre dette + lære klassen ellers det de skal = UMULIG!!!

 

Så nå er han på utkikk etter noe annet. Lærere er jo blitt mer som poteten, dere kan brukes til det meste. Innen psykiatri, rus osv. Det er bare søke i vei, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har mulighet til å kutte ned på stillingsprosenten ville jeg har blitt lærer i barneskolen. Eller prøvd et nytt arbeidssted/ annen skole.

 

Ellers er det butikkjobber, barnehage, sosialarbeid, handel og kontor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi deg nå! Når du har jobbet 2 - 3 år, så er du "over det verste".

 

Neste år har du mer erfaring og dessuten forstår du at du ikke klarer å følge opp 60 stk "godt nok" uansett.

 

Hilsen meg som i år har "bare" 100 elever, i 2- og 3-timersfag i videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 3 år som lærer i barneskolen før jeg kom til det punktet at jeg ikke orket mer. Ikke pga selve undervisningen og elevene, men pga krevende foreldre.

 

Jeg jobber nå som støttepedagog i en bhg, og stortrives med det. Måtte gå ned litt i lønn, men det var det absolutt verd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen HI! Jeg er på mitt andre yrkesaktive år nå, og jeg var seriøst i tvil om jeg skulle fortsette før sommeren. Jeg jobbet som spes.ped lærer med et knippe svært utfordrende elever med mye bagasje, lite respekt og et enda lavere faglig nivå. Å komme nyutdannet inn den suppa der var mildt sagt utmattende :/ Jeg brukte mye tid på å ptøve å opparbeide gode relasjoner, men når den mest utagerende eleven hadde et kvinnesyn som kan annses som middelaldersk, da sier det seg selv at ei unghoppe fersk fra skolebenken slet. Å få til faglig utbytte for elevene når man slet så mye med å få arbeidsro var utrolig vanskelig. jeg gråt mine bitre tårer på kontoret titt og ofte, men det hjalp jo ikke stort.

 

Så ble jeg kontaktlærer til en herlig gjeng som jeg samarbeider kjempegodt med. De er relativt få, men det er jo retting i alle fag da, så det baller på seg med retteansvar etterhvert. De går i 5. klasse, så nå begynner det å bli en god del lekser og oppgaver,

 

Men nå føler jeg meg så ovenpå! Ja, jeg henger etter her og der, og en blir i grunn aldri helt ferdig, men jeg har så gode unger og jeg har et helt fantastisk team, så da går det bra. En må lære seg å ikke ta alt så tungt, det man ikke rekker den dagen får man prøve å bake inn en annen dag, eller la elevene gå gjennom det på egenhånd via oppgaver i arb. plan timer. Sett en del ansvar på elevene også. Lag fasiter, så retter de selv og du bare ser over. Da blir rettemengden mye mindre, for de ærlige og ansvarsfulle elevene vil ha rettet skikkelig, og det mindretalet som tar det med harelabb vil være betydelig færre enn 60 ;)

 

Finn gode metoder for å slippe unna det en kan, for læreryrket er virkelig rovdrift på individet! Det er jammen meg ikke lite en forventer at en lærer skal få til! Man må multitaske og delegere som ville nøkken, og når det er ferie, så TA FERIE! Ikke tenk på alt som kunne vært gjort, ikke sitt og gru deg til oppstart, ta skikkelig ferie :D Nå er det snart høstferie, ta en uke med beina høyt mens du hiver unga ut på noen aktiviteter og senk skuldra :D Dette går så bra :)

 

Og for å svare på spm ditt: Du kan nær sagt jobbe med alt som har med barn og unge og gjøre, pluss en haug annet, bare å søke hvis du virkelig ønsker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk deg arbeid på en mindre skole eller barneskole. Eller enda bedre i en barnehage - enten som pedagogisk leder eller ressurspedagog. Barna er nysgjerrige, engasjerte, entusiastiske, oppriktig glad i deg og du får en svært givende hverdag.

 

Hilsen førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...