Gå til innhold

Lærer ikke alle barn å lese i 1klasse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leser at både den ene og andre moren her inne skryter av barnet sitt som går i 1 klasse og kan nå lese enkle ord. Dette kan også min sønn - og alle andre i klassen hans.

Er det sååååå uvanlig det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, her er hovedfokus i 1.klasse at ungene skal lære å lese. Tallforståelse, matte osv har de hovedfokus på i 2.klasse.

 

Eldste gutten min leste omtrent til jul i 1.klasse, lillebror leste før han begynte på skolen. I begge klassene kunne alle lese innen utgangen av 1.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Min bonussønn går nå i 5.klasse og han kan ikke lese. Han har sterk dysleksi og har en begynnende leseforståelse, men kan så langt kun skrive på maskin, han klarer ikke å formulere bokstaver og ord for hånd. Så nei, alle barn lærer ikke å lese i 1.klasse.

 

Men det du egentlig lurte på er jo om det ikke er vanlig at 1.klassinger lærer seg og lese i løpet av skoleåret, eller litt før. Og jo, det er det, det er heller ikke noe uvanlig i at en førskoleunge kan lese hele ord og enkle setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen som kan lese allerede FØR de har begynt på skolen også.. Det er jo DE som burde skryte da. Mens andre barn har litt mer lese-og skrivevansker så de lærer seg kanskje ikke så lett å lese/skrive det første året..

Alle barn er forskjellige og lærer forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei som begynte i 1.klasse nå i høst og læreren sa at mange ville lære å lese nå i 1.klasse og andre ikke før i 2.klasse.

 

3 kunne lese da de begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange lærer det i første klasse og i andre kalsse kan de fleste lese, i hvertfal mer eller mindre. Selv lærte jeg det ikke før i tredje. Om alle i sønnen din sin klass kan lese enkeltord nå så er det en uvanlig klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig med detta her i grunn :P Jeg og noen kolegaer satt på pauserommet og snakket her om dagen, jeg er av den yngre garden, mens hun jeg snakket med er litt eldre. Jeg begynte på skolen som 6 åring, hun begynte på skolen som 7 åring.

 

Når hun begynte på skolen var det ikke uvanlig at man brukte tiden frem til jul for å lære barna skikkelig "skoleskikk" for å lette overgangen mellom å gå hjemme med mor/være i park/være hos dagmamma og det å skulle sitte og innta lærdom fra en stol. Etter jul så begynte de med fag på en skikkelig måte, og de aller fleste lærte å lese på dette siste halvåret, men det var ingen som akket seg om barnet ikke fikk det til før han/hun gikk i 2. klasse (tilogmed 3. klasse var helt OK hvis man hadde en umoden elev).

 

Jeg som begynte som 6 åring (første satsingen med "6 års klubben") så lekte vi masse hele året, men de fleste av oss leste før jul fordetom, det bare gikk seg til sånn fordi vi ble lest masse høyt for, vi prøvde oss frem selv og fikk selvsagt en del opplæring i tallforståelse og lesing, men det var ingen krise om vi ikke leste før vi begynte "skikkelig" i 1. klasse som 7 åringer.

 

En enda eldre dame fra PPT snakket om hennes første år som lærer i skolen, da begynte barna som 7. åringer, og man forventet et spenn på 5 år, altså at man kunne ha barn mellom "4 til 9 år" i modenhet og læringsevne. Man stresset ikke før barnet begynte i 3. klasse og viste store problemer med lesingen.

 

Og vet dere hva det verste er? Både jeg som begynte som 6 åring og lærte og lese første halvåret, kolegaen min som leste først om 7 åring og elever som den eldste av oss hadde som kanskje ikke leste før de var 8-9 år, har blitt lærere :P

 

Såfremt barnet har forståelse for tale og kommunikasjon, så er det greit. Ja, det er for all del viktig at man satser på lesing, MYE av det barna skal lære gjennom sine 10 år (minst) på skolen kommer via tekst, men om et barn bruker et halvår lengre eller tilogmed et helt år lengre, så går det som regel bra med de aller fleste. De med lese/skrivevansker som går over normalen må man selvsagt se bort ifra, for de må ha intensiv trening på et annet nivå, men om barnet er 6,7 eller 8 år før det knekker lesekoden skikkelig, så blir det nok med tid til å lære seg å lese med flyt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...