Gå til innhold

Når blir det bedre? Kan barnevernet ta jenta mi på grunn av dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er aleneforsørger, med dette som inntekt : 11000 kr i OS, 2600 kr i barnetrygd, 1100 kr i støtte til barnetilsyn, og 1400 kr i barnebidrag. Dette blir til sammen ca 16 000 kr, og jeg klarer meg ikke. Jeg har husleige på 2500 kr, billån på 4000 kr pr mnd, 300 kr i tlfregning, 300 kr i internett, 400 kr i forsikring, 2600 kr i barnehage, rikstv og strømregning.. Når alt av regninger er betalt, sitter jeg igjen med 2500 kr som skal dekke klær til jenta mi, bensin, mat og husholdning for 1 mnd. Selv om vi bare er to stykker, så er det allikavel veldig lite..

 

Jeg fikk os idag, og nå står der igjen nesten ingenting.. På grunn av min inntekt, så måtte jeg prioritere idag, jeg måtte velge å betale enten barnehageregning, eller en regning fra statens innkrevningssentral på nesten 4000 kr, som jeg har måtte latt gå til inkasso flere ganger på grunn av at jeg alltid må prioritere. Regningen fra statens innkrevningssentral gikk til forfall igår, der står på regningen at dersom kravet ikke blir betalt innen forfall, så må det til med tvangssalg. Og jeg kunne ikke betale den, for jeg måtte betale bhg.

 

Jeg har INGEN muligheter til å søke meg jobb, jeg har kun 1 år igjen med OS, så jeg holder på å skaffe meg utdanning, og jeg studerer alt jeg kan når hun er i bhg. Jeg har rett og slett ikke tid til jobb. Ikke det at det er jobb her, men hadde det vært, så hadde jeg ikke hatt tid.

 

Jeg har solgt ALT jeg ikke trenger, måtte selge sminken min til en veninne idag, tjente hele 200 kr på det, joho...

 

Jeg har prøvd å få solgt bilen, men pga diverse skader på den, så er det ingen som vil ha den. + at jeg er faktisk avhengig av bil..

 

Jeg har snakket med nav om dagpenger, men har ikke rett på det når jeg får OS...

 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre jeg, isted ringte det to menn på døren, og jeg turte ikke lukke opp, i tilfelle det var folk fra statens innkrevningssentral som kom..

Jeg har prøvd å ringe banken å be om hjelp, men jeg har nå blitt rød kunde der, siden jeg av og til må prioritere mat forann regninger og lån, så der er det ikke hjelp å hente.. For å komme til nærmeste "billigbutikk", må jeg kjøre nesten 4,5 timer, så jeg har faktisk ikke mulighet til å komme meg dit, for jeg har ikke penger nok til bensin...

 

I forrige mnd fikk jeg utkastelsesvarsel på leiligheta jeg leiger, for jeg måtte prioritere å kjøpe nye klær til datteren min... Jeg måtte betale dobbel husleige denne mnd.. Og tro meg, jeg har spurt om folk kan låne meg barneklær, men de i kretsen min har ingenting å låne bort... Jeg har og hengt opp lapper rundt om der jeg spør om folk har klær, ingen respons enda...

 

Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe mer, jeg vet at dere ikke kan si eller gjøre noe for å hjelpe meg, men jeg måtte bare få en liten utblåsning.. mens jeg venter på innkrevningsfolka, hehe.. :)

 

Takk for at dere leste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan i alle dager har du fått til det billånet der? Jeg har en 2007 modell Suzuki Swift og betaler 2500 kr i måneden inkudert forsikring!

 

Kan du ikke gå til en forhandler og be om å få bytte den inn så du blir kvitt det kjempedyre lånet? Da kan du evt bytte i en billigere bil?

 

Ville hørt med nav om du kunne få en time med økonomisk veiledning, dette er en tjeneste alle kommuner skal tilby og jeg mener det skal gå gjennom nav. Spør dem.

 

Du bør også søke bostøtte, alle som tjener under et visst beløp i året kan søke det. Er ikke sikker på hva beløpet er men mener det er mellom 200.000 og 250.000 kroner i året et sted. Det finner du på nettsidene til husbanken.

 

De faste utgiftene du oppgir blir da bare ca 10.000,- i måneden, så da skulle du klare deg godt. Hva går resten av pengene til da, har du annen gjeld? Kanskje du kan be om avdragsfrihet til du er ferdig med studiene, eller om at renten stopppes i f.eks 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da virkelig være noe du kan kutte ned på? Du har jo en latterlig billig husleie, så teoretisk sett burde du jo gå i pluss og vel så det. Men hvorfor har du ikke full OS? Den er jo egentlig på 13200 så vidt jeg vet. Dersom det er slik at du betaler skatt av den kan du sette den ned til 0 resten av året uten fare for å gå i minus til våren, på OS regnes man gjerne som å ikke ha skatteevne, så det du evt betaler i skatt i år får du igjen med mindre du har formue.

 

Og den bilen, vel, prøv hardere å bli kvitt den, med mindre du kun har noen få tusenlapper igjen på lånet. Vær derimot obs på at dersom du ikke betaler avdragene går det svært raskt før den blir henta. Bli kvitt den for å bli kvitt utgiftene og kjøp deg "et vark" til økonomien stabiliserer seg.

 

Og kontakt NAV, du kan under gitte omstendigheter få tatt opp lån der til å komme på fote igjen, under visse forutsetninger (som feks mot at du kvitter deg med bilen eller andre pengesluker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, at du ikke klarer deg økonomisk er ikke grunn til omsorgsovertagelse hos barnevernet.

 

Men du bør jo absolutt prøve få skikk på tingene. Du er kjempeheldig som har så lav husleie, kjenner enslige mødre som betaler mer en tredobbelt! At du betaler dobbelt så mye på billånet som i husleie er galskap, det må du få gjort noe med.

 

Du trenger nok litt veiledning og hjelp, oppsøk den hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utdannelse er det du holder på med, som ikke har tid til å jobbe noe som helst, selv om datteren din er i Bhg hver dag? Noen vakter som renholdspersonal, pleiemedhjelper eller kjøkkenhjelp på det lokale sykehjemmet gir bra med penger for lite jobb.. Jeg burde vite det, for jeg har selv jobbet som alt dette mens jeg tok bachelor i sykepleie på heltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har inn: 16 100 kr

 

Ut:

 

Husleie: 2500

Billån: 4000

tlf: 300

Internett: 300

Forsikring:400

Bhg: 2600

Strøm..?:700 (her bare gjetter jeg).

Tv: 500 (gjetter her og)

 

Du sitter da igjen med 4800 kr.

 

Og det kan jeg godt skjønne er lite, men absolutt ikke umulig om du prioriterer riktig. Og dvs at du betaler regninger, kjøper den maten du har råd til, kvitter deg med bilen. Du har jo ikke jobb du skal rekke så hvorfor trenger du den?

Og lån må du ALDRI vurdere å ikke betale! Det er nesten viktigere enn internett, forsikring, strøm og bhg! Alle disse andre tingene går det ann å få en avtale på, mens lånet må du bare betale. Men hvordan i huleste har du fått deg et så dyrt billån som du ikke klarer å betale? Har du kjøpt bil til 200 000 kr?

 

Du kan også søke bostøtte, der kan du hente inn opptill 4000 kr i mnd(tror jeg).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvitt deg med bilen! Den sluker ALT du har.

 

Flytt om du må.

 

Vet du hva? Den gangen jeg ble alene første gangen, så var OS på under 5000 i måneden! Og jeg klarte meg. Stønad til barnepass var konstant, og kun ca 670 i måneden(barnehage var dyrere enn i dag, nesten 4 000,-). så jeg valgte å være dagmamma(3 000 ekstra inn, ikke 5-6 000 som i dag). Hadde en skranglekjerre av en annen verden til bil, men ikke billån i det minste.

 

Og jeg hadde 3 000 i husleie den gangen, minimum i bidrag(far gadd ikke betale). Og jeg hadde 7-8 000 inn, + de svarte pengene fra dagmammajobben. Men de hadde jeg ikke første året, og det gikk likevel, med sosialens hjelp.

 

Hva er det du har hos statens innkrevingssentral? Studielån? Eller annen gjeld? Ring i det minste til dem, forklar situasjonen. Ellers graver du virkelig din egen grav her.

 

Betal alt av regninger hver eneste måned, og så går du på sosialen etterpå. Da har du krav på krisehjelp, samme hva. Du har nemlig barn å forsørge.

 

Barnevernet kommer ikke inn i bildet av bare økonomisk rot. Det gjør det ikke.

 

Kan rett og slett være du må slutte med utdannelsen din. Hvorfor har du ikke stipend og studielån, dersom du studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er datteren din? Du får nok ganske mye i stipend fra lånekassen! Du kan søke om å betale redusert pris for barnehage når du tjener så lite!

 

 

Men det FØRSTE du MÅ gjøre, er å ringe de du har utestående regninger hos, slik at de får forståelse for hvorfor du ikke betaler, de er alltid villige til å samarbeide hvis du er ærlig og forklarer, i stedet for bare å ignorere dem. Og ring Navn i morgen tidlig og be om time hos gjeldsrådgiver asap, forklar situasjonen din i telefonen så du får time raskt.

 

Men om jeg hadde hatt så dårlig råd, hadde jeg bedt om sosialhjelp; og svelget all stolthet, for datteren min sin skyld.

 

Så du ser, det er masse løsninger der ute! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er som du sier, du ikke kan klare deg uten bilen så må du ha den.

 

Eneste jeg tenker, søk sosialstønad hver eneste mnd på Nav. Lever inn inntekter, dokumenter alt av utgifter og skriv en søknad. Lever også husleiekontrakten og kontoutskrift fra de siste mnd.

 

Barnevernet tar ikke barn i fra foreldre for det om de ikke har økonomien i orden, det kan jeg garrantere :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de 4000 er studielån så da kan hun ikke få lån fra lånekassen. Har du ting av stor verdi hjemme?? statens innkrevningsentral står ikke med balltre på døren din, men kan være de vil ha bilen hvis den er dyr.

 

Hvilken bil er det du har, vi betaler 2500 i mnd for bilen våres, så du må jo han en bra bil hverfall. Selg den og ta bussen.

 

Husleien din er jo latterlig liten, du burde klart deg bra med de 16000 du har i mnd, det er 1000 mindre enn jeg har i mnd og jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke stipend når jeg studerte fordi lånekassa regnet ut at jeg hadde for høy inntekt siden jeg mottok Os. Studielån er jeg usikker på om du kan få egentlig..

 

Du kan søke om stønad til barnetilsyn. Er ikke mye men hjelper litt.

Ellers så tror jeg også du må få gjort noe med den bilen for at du skal kaste bort 4000 pr mnd på den når du har så dårlig råd skjønner jeg ikke! Forhør deg eventuelt om det er mulig å få betalt mindre i mnd på den!

 

Når jeg studerte og var alene med barn fikk jeg Os, stønad til barnetilsyn, bostøtte og dobbel barnetrygd. Jeg hadde ikke bil å betale på. Tok heller buss selvom det var tungt å gjøre det på den måten. Samtidig hadde jeg også en del høyere husleie enn deg.

Jeg syns vi klarte oss veldig fint og på en eller annen måte så fikk jeg det til å gå rundt hver mnd. Satt også ofte igjen med litt.

 

Gå gjennom utgifter en gang til. Se om det er noe du kan spare inn på. Det skal være mulig å leve på disse stønadene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det billånet der var jo ut av en annen verden det burde du gjøre noe med!! Slik jeg ser det ligger alle dine problemer i bilen. Det går vel godt i overkant av 5000,- bare på den i mnd. Du prioriterer helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få sosialhjelp på dette regnestykket. Du bør kunne klare deg med god margin. Du trenger muligens litt gjeldsrådgivning - og litt hjelp til disponering av pengene dine. Billån på 4000 er veldig, veldig mye. Det må du kvitte deg med fortere enn svint! Men du bør søke om bostøtte, og reduksjon av bhg.utg.

 

Kommer an på hvordan du prioriterer pengene dine; hvis du ikke prioriterer husleie, strøm og andre livsnødvendigheter med barn i huset, og du blir kastet ut av leiligheten/får stengt strømmen vil barnevernet helt sikkert bli varslet!

 

Bedre blir det ikke før du tar grep om økonomien din. Du bør klare å jobbe litt ved siden av studiene, iallefall når situasjonen er slik den er. Det nytter ikke sitte med hendene i fanget og vente på et under, du må selv gjøre noe! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var høyt billån ja. Hvorfor så mye? Jeg har billån på 70 000 og betaler 500 kr i mnd (bare renter til jeg er ferdig utdannet) Har du hørt om du kan få avdragsfritak for en periode? Selv om jeg betaler mye mindre enn deg på bil så betaler jeg 7500 kr i mnd på husleie.

 

Jeg har i tillegg til det du har bostøtte på 3100 kr i mnd og bidrag på 2500 fra far i stedet for det du har fra nav. Noen ganger må jeg utsette regninger og jeg må lage budsjett hver mnd for å finne ut hvor mye jeg kan bruke på mat ect, men klarer meg greit. Du må søke om bostøtte og lage budsjett. Det er faktisk en ganske koselig hobby, hehe. Jeg ligger i sengen om kveldene og regner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med bilen!! Bare tull å ha en så dyr bil når du har dårlig råd. Det finnes billige kjørbare alternativer.

 

På finn.no er det mange som gir bort barneklær. Voksenklær også. Har du dårlig råd så må du svelge stoltheten og ta imot den hjelpen som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husleie på 2500 kr??? Hvor bor du, en øde øy??

Først av alt, kvitt deg med bilen. Og flytt nærmere byen!!

Vet ikke om barnevernet kan ta barnet ditt..men synes det er en grunn til bekymringsmelding når du såvidt har råd til klær og mat til datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det du beskriver er grunnlag for en barnevernssak, og aldeles ikke for å overta omsorgen for noe barn.

 

Men det høres ut som du har crabby økonomistyring. Du bør kontakte NAV for økonomisk veiledning før du roter deg lenger inn i uføret enn du alt har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager, et billån på 4000 pr måned!? Jg trodde nesten jeg leste feil der... Jeg har selv billån på 3900 pr mnd, men til gjengjeld har jeg tre ganger din inntekt.

Kvitt deg med den dyre bilen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må sette deg litt bedre inn i egen økonomi og sparing, synes ikke 16000 er lite i mnd når husleia er så lav. Virker jo nesten som om alenemødre lever bedre enn andre i Norge i dag?

 

Vi lever på 2x studielån i mnd og venter bebis om en mnd, er det sånn i Norge at det lønner seg å være alene? Eller er det en hel del støtteordninger jeg ikke har fått med meg? Synes vi har god økonomi med våre 14000 i mnd, stramt men helt ok. Og hvorfor kan man ikke arbeide litt i tillegg?

 

IkkesåinneiNAVogalledefantastiskegodersomfinnesiNorge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forhandle ned billånet.

 

Du MÅ også slutte å rømme fra Statens innkrevningssentral. Å gjemme seg i frykt for at de dukker opp høres ut som noe jeg kunne gjort i gode gamle dager, da jeg ikke hadde styring på økonomien min. Det jeg etter en (altfor lang stund) oppdaget er at de slett ikke er så verst å ha med å gjøre så lenge man ikke gjemmer seg, men trosser angsten og ringer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er nødt til å gå inn med tiltak om du før betaler billån ( et sinnsykt dyrt billån), riks-tv og andre ting før du sikrer husrom, strøm og mat for jenta di.

Sosialkontorets satser for livsopphold bør du kunne bruke som veiledning. Du og jenta di skal ha 7000 til å leve for etter at hus, strøm og nødvendige utgifter til medisiner og helsehjelp er dekket inn.

 

16000 minus 2500 i husleie, minus 1200 i normalforbruk strøm og 300 i innboforsikring, samt minus 7000 til mat utgjør 1100, om man da også godtar utgifter på barnehage så ligger du fremdeles over.

 

Du kan ikke syte å klage når du prioriterer en bil til 4000 bare i lån, og ellers betaler bensin, veiavgift, forsikring, vedlikehold etc.

 

Det er faktisk toppen av uansvarligt. Barnevernet i kommunen jeg bor i går inn i familier det det gjøres så vanvittig sprøe feilprioriteringer som det du gjør. Sier ikke de går for omsorgsovertakelse, men de går inn og vurderer omsorgsevnen.

For noen er så tullerusk når det kommer til vanlig fornuft, så er det ofte mye annet som er galt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...