Gå til innhold

Navdamer? Hvordan regnes egentlig sykepenger ut?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært 100% sykemeldt siden juni nå. Er gravid, å kommer nok til å være sykemeldt ut svangerskapet, termin i desember. Ringte nå Nav for å vite hva jeg egentlig får derifra, å da har de satt en dagsats på meg på 759,-. Å inntektopplysning fra arbeidsgiver var på 16475,- FØR skatt. Da har jeg ikke mer enn 12000,- utbetalt. De tre siste mnd før jeg ble sykemeldt så hadde jeg nærmere 13500,- og 15500,- utbetalt, skjønner ikke dette?? Skal de ikke regne utifra de siste mnd? Å arbeidsgiveren sa han skulle snakke med regnskapsføreren sånn at de regna med de beste mnd mine. Blei rimelig irritert i telefon når jeg snakka med ei som jobba på nav å, hu hissa seg så jævlig opp når hu måtte forklare meg det her, åååååh blåmandag!! Tok tak i dette nå, fordi vi skal søke foreldrepenger, å da måtte jeg vite eksakt hva jeg får derifra...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke en fasit som sier noe om hvordan man regner ut sykepenger. Dersom du har fast og varig inntekt så er det inntekten du har når du blir sykemeldt lagt til grunn. Har du variabel inntekt er det flere måter å regne ut dette på.

Som ofteste reges et snitt av de 3 eller 6 siste mnd, og ikke de beste mnd. Dersom det er et stort avvik mellom dette og det du har tjent tidligere år kan nav fastsette grunnlaget ditt. Da kan nav sette grunnlaget som er snittet av tre siste ferdigligna år.

Du har vel fått et vedtak som forklarer hvorfor du har fått den dagsatsen?

Det hjelper altså lite og ha hatt utbetalt 13500-15500 utbetalt siste mnd hvis du har tjente mindre andre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei har ikke fått noe vedtak. Har jobbet litt variabelt, men jobbet nesten fullt de tre siste mnd før jeg ble sykemeldt. Så da taper man faktisk på å være sykemeldt da? Skal jeg ikke få lik utbetaling fra nav som det jeg har hatt i inntekt? I hvilken form av opplysninger er det arbeidsgiver eller regnskapsfører sender inntektopplysninger, er det mndslønn, mnd for mnd? Syns det er rart jeg, ganske kjedelig å miste 3000,- i mnd på det liksom..:( Å det er jo en grunn til at jeg er sykemeldt liksom, så jeg kan ikke begynne å jobbe igjen nå for å opptjene meg mer.. Å regnes ikke lørdagsjobbing med i satsen? Får bare betalt for fem dager, men jeg har jo jobbet annenhver lørdag også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det du har hatt de siste mnd avviker mer enn 25% fra det du har hatt siste årene blir det ikke lagt til grunnn. Du får da en gjennomsnittsberegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sammenheng med hvordan sykepengene beregnes i henhold til regelverket.

§ 8-30 sier at dersom den inntekten du nå har avviker mer enn 25% sammenliknet med snittet av inntekten du har hatt de tre siste ferdigligna år så skal grunnlaget fastsettes etter bestemte regler.

Enten så skal det gis et snitt av tre siste år, eller hvis dette ikke stemmer med det du taper i inntekten kan nav skjønnsfastsette inntekt som kan godtgjøres på sykemeldingstidspunktet.

Dersom du f eks er nyutdannet og har begynt i ny jobb er det naturlig at man får dette avviket. Da vil nav i de fleste tilfeller skjønnsfastsette grunnlaget til inntekten man har i den nye jobben, fordi man kan dokumentere at dette er en ny og fast inntekt. Dersom du har vært ansatt i denne jobben siden januar så kan dette anses som en varig endring og du skal ha lønnen du har nå som grunnlaget. Men siden du tjener variabelt skal det beregnes et snitt. Din arbeidsgiver bør sende inn nye opplysninger som gir et snitt av det du har tjent siden januar.

Det er umulig for meg å si noe om hvorfor nav har gitt deg så lavt grunnlag, men det kan være fordi den inntekten din arbeidsgiver har oppgitt er altfor høy sammenliknet med tidligere inntekter. Når du snakket med nav, forklarte hun da hvorfor de ga deg denne dagsatsen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for godt svar:) Fikk ikke noe forklaring på det, turte nesten ikke spørre jeg, for hun som satt i den andre enden hadde tydeligvis en dårlig dag. Jeg skal snakke med arbeidsgiveren min i morgen, å så skal jeg ringe nav igjen, å få de til å forklare meg hvordan de har regnet ut dette. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...