Gå til innhold

Inspirert: Hvor mye/lite skal til for å få keisersnitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok ganske individuelt.

 

"Alle" mener jo de har hatt en vanskelig fødsel, bortsett fra de som alltid skal fremstå som "flinkest" og som jo hele fødselen gikk som en lek uten smerter for;)

 

Jeg definerer en vanskelig fødsel som en hvor mor eller barn utsettes for større skade og risiko enn normalt, og/eller det oppstår en kritisk situasjon. Evt vil en veldig lang fødsel med masse rier og smerter også kunne defineres som vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg endte opp med hastesnitt. pga treg framgang. hadde ligger med rier i nesten 2 døgn. fikk ikke mer en 4 cm åpning.

så endte opp med at jeg var kaputt og hadde ikke mer krefter.

så jeg sa jeg ønsker ks.

overlege kom inn. snakket litt om hva ks er.. så kom en kirug inn.. og jeg fikk ks.

 

er gravid igjen, og satser på å føde vaginalt denne gangen:)

 

tror det varriere veldig fra sykehus til sykehus ang det å innvilge ks.

da mener jeg ks som er bestemt i forveien.

mange får ks pga fødselsangst, o.l. men mange leger, jm og psykologer mener det er det beste for kvinnen å føde vaginalt.

mange får en egen jm som er "trent" til å hjelpe kvinner med angst. ofte er god oppfølging nok, men ikke alltid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk hastesnitt med nr 1, hadde også hadd rier i nesten 2 døgn, og vannet var gådd, hadde drypp og hele pakka, men ble ikke mer enn 6 cm åpning.. syns jeg selv hadde en ganske tøff fødsel..

 

etter fødselen fikk jeg samtale med gynikologen som tok ks mitt, han sa at ved neste fødsel fikk jeg nesten garantert lov å velge om jeg ville ha vandlig vaginal fødsel eller ks..

 

valgte vaginal fødsel.. ungen kom ut etter 2 døgn med rier.. uten ks! veldig fornøgd ja :D ks, var noe herk, iforhold.. det ser jeg nå når jeg har prøvd begge deler... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe fasitsvar på det, HI. Det kommer an på situasjonen, kvinnen, legen og sykehuset. Generelt er det ikke spesielt lett å få innvilget ks uten å ha en god grunn til det, selv om man nesten skulle tro noe annet ut fra alt det anti-ksgjengen her inne lirer av seg. Det er ikke slik at man kan "bestille" keisersnitt i Norge, eller presse ut et par krokodilletårer og få et brev med dato i posten.

 

Det finnes "vanskelige" fødsler som åpenbart var unormale og tøffe, f.eks. min første som endte i akutt ks, vanskelige tangforløsninger med store rifter, svært påkjente barn etc. Og så har du de fødslene som på papiret var helt normale, men som kvinnen opplevde som ekstremt traumatisk eller tøff. Hver situasjon er unik. Dette er noe du må ta opp med gynekolog på sykehuset hvor du skal føde.

 

Jeg fikk innvilget planlagt ks med nummer to uten problemer, men jeg hadde en god medisinsk (fysisk) grunn til det. I tillegg hadde jeg fått alvorlig fødselsangst (= medisinsk grunn, det også!!) pga traumene etter første fødsel, noe som ga meg store plager i dagliglivet, og selv før den (fysiske) medisinske grunnen ble avklart, fikk jeg høre både fra gynekolog og jordmor at jeg ville få keisersnitt ved et evt senere svangerskap hvis jeg ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...