Gå til innhold

Når man blir henvist til kostholdsspesialist og gruppe samtale i forbindelse med svangerskapsdiabetes, er man pliktig å møte da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler virkelig ikke at jeg trenger det, det er 2,5 uke til termin og føler det burde hjelpe ved å heller avstå helt fra sukker istede for å begynne med dette nå.. I følge opplegget som er satt opp skal jeg også begynne med matdagbok og måle blodsukkeret mitt 4 ganger om dagen, men jeg har mest lyst å bare avlyse alt av timer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan ikke tvinge deg, men for meg høres det rimlig dumt ut å nekte.

Om du hadde fått sykepenger kunne de, i hvertfal i teorien, nektet deg dem hvis du ikke var villig til å ta imot behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det ikke er sikkert du blir kvitt diabetesen etter svangerskapet er over? Ganske teit å ikke ta imot den gratis hjelpen du blir tilbudt. Du trenger ikke avstå fra sukker heller, bare legge om kosten en smule, så du har helt klart utbytte av det de kan lære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også hadde bare 2 uker igjen til termin da jeg var første gang hos ernæringsfysiolog. Fikk masse ut av det.Veldig greit å få gode tips til mat etter fødsel også. du skal sikkert, som meg ta glukosebelastning 3 mnd etter barnet er født, men enda om den er fin så er det hele 50% sjans for at du utvikler diabetes i løpet av livet.. det er ganske stor %... Ta med deg den lærdommen du kan få. Du skal vel til lege på poliklinikken for vekstestimering også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig til vekstkontroll den 28 sept. Gruer meg veldig til å dra dit, får sikkert masse kjeft for at jeg ikke har ført dagbok og målt blodsukkeret, men det får bare være

Skal til fastlegen nå på onsdag og skal spørre om han kan måle blodsukkeret mitt da og se hvordan det er (klarer virkelig ikke gjøre det selv, blir kvalm og svimmel av blod, fin situsjon jeg har satt meg i, ja!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at dersom blodsukkeret er høyt de siste ukene før fødsel, så vil banret ditt kunne få lavt blodsukker de første dagene etter fødselen?

Da vil barnet ditt bli lagt inn på sykehuset. Det er heller ikke bare selve sukkeret i maten som spiller inn på blodsukkeret ditt, det handler om andre ting i maten også, hvor ofte du spiser osv. Det er derfor absolutt nødvendig at du måler blodsukkeret ditt de neste ukene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, dette er noe du ikke kan noe for selv. Ta deg en tur til legen innimellom og få de til å stikke deg eller kanskje du har noe familie som kan gjøre det? Jeg ble bitt av stikkebasillen og stakk hele tida jeg... Jeg førte dagbok, men den titta ho bare to sekunder i. Syns det er rart du ikke har fått mer oppfølging når du ikke klarer å stikke selv. Har du vært å sett hvor stor babyen er eller?

Hilsen ho over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du kan bare fint drite i å ta i mot råd.

 

At du utvikler diabetes medføre jo bare bagateller som større muligheter for bensår, men det er jo bare å amputere en fot eller to.....

 

Å måle blodsukker er jo også helt bortkastet, for du kan jo bare få svangerskapsdiabetes som ikke går over. Eller svangerskapsforgiftning.

 

Pluss den bagatellen at du kanskje kan lære litt om hvorfor du evnetuelt er overvektig til vanlig eller hva du burde spise mer eller mindre av.

 

Pluss en liten bagatell som at du blir tatt bedre vare på av legene og føden hvis du hører etter.

 

Men, det er din kropp, og desverre så er det ditt ufødte barn som eventuelt får lide. Kanskje noe å tenke på før du piper om et bittelite stikk i fingeren som du nesten ikke kjenner engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i alle fall ikke noe å tulle med. Tenk at det er for barnet ditt når du stikker deg i fingeren. Veldig skummelt om baby får fall i sukkeret rett etter fødsel. Er skremt over at du ikke vet dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et unødvendig spisst svar! 14.14.

Ja hun bør måle blodsukker og hun bør møte opp til kostveiledning, men det er ingen vits i å skremme opp sånn.

Har hun skrevet at hun er overvektig?? Svangerskapsdiabetikere behøver ikke være overvektige. det har faktisk veldig mye med arv å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gjøre det?? Jeg vil jo gjerne gjøre det, men får meg bare ikke til å stikke. Føler meg passe pysete!

Har jo kjøpt inn blodsukkerapparat og sticks og alt det der, så kanskje jeg skal få sambo til å stikke meg litt ..grøss

 

Sist jeg var til kontroll var i uke 36, de estimerte vekta til rundt 3100g, så hun lå pittelitt over gjennomsnittet.

 

Hadde sukker i urinen forrige svangerskap også, men fikk aldri konstatert svangerskapsdiabetes. Fikk en stor baby da, 4005g, er litt redd for det igjen siden han ikke kom seg ordentlig ned i bekenet og ble tatt med vakum etter mye om og men.

 

Går du gravid ennå eller har du født? Hvordan gikk fødsel med deg om jeg får spørre?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke overvektig, hvor har du fått det fra?

Så hvis jeg velger å ikke stille til gruppesamtalene så vil jeg få dårligere behandling enn andre på føden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...