Gå til innhold

Hvordan sover barna i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I hva slags type vogn sover barna? Og festes de med seler? Hva med insektsnett/kattenett for de sover vel ute? Er de ute uansett temperatur? Og er det noen som passer på dem når de sover? Hva om noen våkner og gråter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår barnehage sover de i vogna foreldrene har med, vi har brukt den vanlige brio happyvogna som han også sover i hjemme. Barna festes med seler hvis de er vant til det. De i barnehagen ønsker nok i utgangspunktet at alle skal festes med seler, men de krever ikke at alle skal det. Insektsnett anbefaler de til alle om sommeren. Noen av dem er også veldig ivrige på å legge helseteppe over vogna, men etter gjentatte beskjeder når førstemann sov i barnehagen, så husket de veldig godt at ikke mine barn skal ha det når nr2 begynte:-p

 

De sover ikke ute hvis det er for kaldt, da tar de alle vognene inn i gangen. Tror det er når det er kaldere enn ca -10grader de tar dem inn. Det er alltid en som passer på dem i sovetiden, sånn at når en våkner, så blir den tatt opp (evt trillet i søvn igjen). De som blir tatt opp blir bært inn og så overtatt av en annen sånn at den med "sovevakt" kan gå ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si bagvogna eller sportvogndelen?

 

Er det vanlig å feste med seler?

 

Legger seriøst folk som jobber i barnehage teppe over vogna??? Trodde liksom de skulle kunne litt om dette jeg? Uff, kjenner jeg gruer meg til barnehagestart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna sover i vogner de har med hjemmefra, mye forskjellig. Er stor forskjell på hvor lang ungene er (10 mnd opp mot 4 år).

Min bruker seler for å ligge i ro, samt insektsnett.

 

Barnehagen har et uisolert vognhus med babycall. De fleste barna sover der inne (dør og ett vindu åpent). Enkelte ønsker mer ro og sover under åpen himmel litt bortenfor vognhuset.

Noen av de største ungene skal ikke sove så lenge og de legger seg bare med pledd på en matte eller sofa inne for sin powernap.

 

De fører tilsyn med ungene og går til og fra og legger, tar opp, trøster osv. Ca 40 barn på to avdelinger,, antar omtrent 15 av dem skal sove.

 

I den gamle barnehagen var det 8 barn, der sto vognene under vinduet til oppholdsrommet slik at de hørte dem selv om de var inne. Lekeområdet var foran slik at de var rett ved i utetiden. Der var det bla barn med astma som sov inne på et rom når det var litt kaldt ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagvogna vokste de ut av før de var 6mnd, så vi har brukt sportsvogndelen. Tror de fleste syns det er trygt å feste med seler. Vi har aldri brukt selene som følger med vogna, men en sånn "universalsele" så de kan sette seg opp, men ikke gå ut av vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss sover barna i forskjellige vogner ute med seler på. Ingen tepper foran åpningen på vognen, men nyggnett. Om høsten bruker dem ingen nett. Ingen som står ute og passer på, for de deler på å gå ut jevnlig for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sover alle barna ute, utenomen som bruker skinne og ikke får plass i vogn. Barna sover under tak men i friluft i all slags vær og temperaturer med mindre foreldrene sier noe annet. Vi er en filuftsbhg så her er ungene ute mest mulig selv om det er kaldt.

 

De fleste har sportsdelen på vognen og sover i voksi eller dunpose med myggnett over, ikke helseteppe, barna står rett utenfor vinduet vårt så vi hører når de våkner. De som trenger seler bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover i egne vogner, såklart oftest sportsvogndelen, med sele (pålagt i barnehagen), ute, under tak, i all type vær, men ikke under ti kudegrader. Da flyttes vognene inn. Ingen ser de der de sover, men de ansatte sier at de ser etter de.. Tviler egentlig litt på dette, da jeg flere ganger har kommet tidlig for å hente og funnet våkne mer eller mindre fornøyde barn tittende ut av vognene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen hvor datteren min går, sover de ute i vognen, uansett vær.

Enten bagvogn eller sportsvogn, alt etter hvor store barna er

 

Om vinteren hadde jeg ett lammeskinn i bunnen og dyne med ullteppe , fottrekk og ett godt solid regntrekk over. Normalt sett stod de utendørs (ikke under tak), men gjerne i ly for vinden .

 

Visste ikke at det var pålagt med sele i bhg. Har også hentet barnet litt tidligere og har da møtt henne alene utenfor bhg.

 

De voksne hadde da ikke observert at barnet hadde klartret ut av vognen og gikk på selvstyr på utsiden.

 

Barnet går ikke i den barnehagen lengre. Men vet at de andre bhg i nærområdet har samme praksis- barna skal sove ute, uansett vær og temperatur

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...