Gå til innhold

Jeg har akkurat testet positivt på graviditetstest! : ) Mistet i uke 15 sist gang vi prøvde.... Får jeg tilbud om tidlig ultralyd denne gangen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mistet i uke 14 og sa til legen min at dersom jeg blir gravid igjen vil jeg ha tidlig ul. Syns det var grusomt å vite at den lille hadde vært død i flere uker, så vil oppdage det tidligere dersom det skjer igjen. Jeg er ikke gravid igjen enda, men det står i journalen min at jeg skal ha tidlig ul.

 

Så tror nok du får det hvis du spør. Trist at du mistet forrige gang, men denne gangen klorer nok spiren seg fast. Gratulerer og lykke til med svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må vite, kan man ikke bar betale for en tidlig ul selv? Skjønner at det er vanskelig å gå rundt å lure, men når man kalkulerer med graviditet og barn, bør man også kalkulere med økte utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, normalt sett får man ikke tidlig UL pga en abort i uke 15 med mindre det har skjedd mange ganger (fler enn tre, tror jeg). Men det koster jo ikke allverden med en privat UL heller da...

 

Når det er sagt beklager jeg tapet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det fordi jeg ba om det. Men her jeg bor er det langt til nærmeste privat klinikk som tilbyr ul. Dersom jeg hadde hatt den muligheten hadde jeg gjort det privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det får du helt gratis :) Jeg mista i MA i uke 13 i mai, er nå i uke 10 og fikk henvisning til UL om 2 uker , du må bare få legen til å sende henvisning, og det gjør han om du spør, han mente det var selvfølgelig at det skulle jeg få, istede for å betale dyrt for det bare for å se at alt sto bra til, da kunne jeg heller dra på privat 3d ul om jeg ville i uke 22 sa han, var mer kos det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, på langt nær alle får det helt gratis. Hvis legene skal følge rutine, skal man ikke få tidlig UL fordi man har mistet en gang (relativt tidlig). De som har snille leger som "gir" mer enn man har krav på får tilbud om tidlig UL.

 

Å miste fram til uke 18 er faktisk ganske så normalt. Gjør man det er det ingen ting som tilsier at det skjer igjen og at man har krav på tettere oppfølging.

 

Det er vel langt bedre at helsevesenet bruker de knappe ressursene på de som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min mente at dersom jeg kom til å være veldig engstelig pga en tidligere abort, skulle det bare mangle at en fikk tidlig ul. En stressa og urolig mor er ikke bra.

En får bedre oppfølging dersom en har mistet før, om så "bare" en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langt nær alle får den hjelpen. Mange blir kalt hysteriske - noe de etter min mening ofte er. Dessuten er det ikke bevist at mors stress er skadelig for fosteret. Det hjelper ikke å se fosteret, man kan like gjerne abortere uka etter for det. Hva da? En ul kan ikke forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen automatikk i det at man skal til en ultralyd i først trimester om man har mistet tidlig...

 

Du kan jo ta ultralyd hos en privat gynekolog ...

 

Når man snakker om tidlige ultralyd så antar jeg at du mener at du skal se om det er liv der ?

 

Den tidligere ultralyden der man sjekker for misdannelser, syndromer osv.... den får man ikke før man er 38 år ....eller om man har født barn med misdannelser, syndrom osv... tidligere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...