Gå til innhold

Hva lar dere andre gjøre med babyen deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigermor skal altid kysse så fælt på jenta vår. Jeg liker ikke at andre kysser på henne, siden det da jo blir andres spytt på henne med mulige virus/bakterier. Vil jo ikke at hun skal bli syk, dessuten føler jeg ikke at alle andre skal drive å kysse på henne, man gjør da ikke det på andr folk liksom.

 

I tillegg så er det dette med å holde henne og støtte nakken (hun er nyfødt). Synes det er pinlig å måtte fortelle folk som selv har barn at de må støtte nakken, men jeg må jo det for hodet hennes henger og slenger når de holder henne. Er jeg overbeskyttende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke det. Jeg har snakket til mange om at DE MÅ HOLDE NAKKEN HENNES!! Tror folk som har barn som er litt større har glemt hvordan det er å ha nyfødt baby. De har sikkert blitt litt tøffere også. Jeg var også irritert på alle som skulle nusse og nesten sleike på babyen. Tørke snørr med ene hånda og holde baby med den andre liksom.. Jækk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok bare litt hønemamma.

 

verden har forandret seg en del, merker klart og tydelig at folk er mye mer opptatt av ting som "basiller" osv nå enn for noen år siden.

 

Husk at barnet ditt trenger en viss tilførsel av basiller uteifra for å utvikle et sterkt immunforsvar.

 

kan forstå at du synes det er uhygienisk, men for hennes generasjon er det nok det naturligste i verden å susse på en liten gojente.

 

Så får du heller diskret minne henne på at jenta kanskje ikke er sterk nok til å holde hodet sitt selv ennå. det er faktisk utrolig stor forskjell på unger, og det kan hende at hennes holdt oppe selv fra første dag. det gjorde min.

 

Der JEG drar grensen er når noen står og huffer og puffer på en sigarett OGSÅ skal kysse på ungen min. Det liker jeg ikke, selv om det nok er irrasjonellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste! :) Jeg susser på barn jeg er glad i (selvsagt ikke på munnen) og gjorde det masse da jeg jobbet på småbarnsavdelingen. Ikke så mye sussing (det hendte), men veldig mye kos på kinn i hvert fall. Barn jeg er veldig glad i og som jeg kjenner godt, får ofte en suss eller to på kinnet av meg, så lenge det er greit for dem!

 

Det er jo bare en måte å vise at man er glad i folk på, og så lenge alle synes det er greit, så ser jeg slettes ikke problemet. Det er bare koselig.

 

Sier ifra hvis folk gjør ting jeg synes er litt "uforsvarlig", det betyr at jeg sier ifra hvis de f.eks. ikke holder nakken. Men ellers kan folk kose og holde og dulle så mye de vil, bare de er forsiktig.

 

Koselig at andre er glad i barna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff nei,.

 

snakk til de som ikke holder nakken. veldig viktig.

når det gjelder kyssing så vet jeg ikke helt. jeg slet med det samme med fler rundt i familien til mannen.. skulle nusse hele tiden. og da helst også når man snørrer og hoster selv.

 

jeg sa ifra at så lenge du snørrer og er dårlig selv så får du være på avstand fra ungen så ungen ikke ble syk. begrunnet det med at ungen kan bli syk,. de skjønte det.. bare si det på en pen måte.

men ellers med kyssingen så vet jeg ikke. du må som mor si ifra hvordan du vil ha det. hun er nyfødt og da er mamma følsen din ganske viktig for ting som kan være galdt rundt henne.

 

si til svigermoren din at hun ikke får kysse ungen og det fordi imunforsvaret til baby ikke er bygget opp enda. og ungen kan bli syk.

enkel og grei forklaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At farmor vil nusse på sitt barnebarn må da være lov??? Det er jo ikke "andre" det er bestemor. Jeg kunne aldri nektet mine barn mormor eller farmor å nusse. Ungene har godt av å bli utsatt for litt og dessuten er vi unge litt mer utsatt for bakterier enn det farmor eller mormor er med tanke på at vi er mer ute å farter med andre folk som gjerne også har små barn.

 

At man skal støtte nakken sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg om du har flere barn, men jeg merket selv at jeg ble flinkere til å holde nakken etterhvert som jeg fikk"trening". Da nr to kom, så klarte jeg fint å støtte nakken med fingrene under håret (for de som har hår.. hehe), slik at det kanskje kunne se ut som om jeg glemte å støtte nakken;) Altså.. litt "usynlig" holding:p

 

Ville bare nevne det i tilfelle det var det som hadde skjedd. Dersom du SER at hodet på babyen din henger ned er det selvfølgelig en helt annen sak!

 

Det med sussing og kyssing er jeg litt usikker på hvordan jeg hadde taklet. Tror nok ikke at babyen din kommer til å bli syk av dette, men jeg kan forstå at du ikke liker det (uavhengig av basilusker). Sannsynligvis ville jeg bare latt det gå, og heller sett en annen vei hvis det plaget meg nevneverdig. hehe..

 

Du får prøve å tenke positivt.. At barnet ditt er heldig som har en så hengiven farmor/bestemor =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om diskret støtting, hodet bokstavelig henger og slenger! Det ser for jævlig ut og jeg sier jo fra når jeg ser dette, men blir avfeid med at kjære vene jeg har da hatt barn selv osv. Får jo nesten lyst til å ikke la henne få holde henne mer når hun ikke hører! Hun er veldig "mot" alle råd gravide og foreldre skal følge og mener folk overlevde før i tiden uten å vite om dette... (hun hånlo av meg og mente jeg var hjernevasket siden jeg ikke ville spise brie, rått kjøtt, alkohol osv mens jeg var gravid... det gjorde jo hun og det ble da folk av barna hennes sier hun) det sier jo det meste om intelligensen hennes...

 

Ja, det med kyssinga greier jeg ikke få tatt opp, da kommer hun garantert til å glise meg midt oppi trynet og komme med ett eller annet surt oppgulp om at jeg må da skjønne at det ikke gjør noe. Men jeg synes det er ekkelt når jeg vil nusse prinsessa mi, at det da er svigermorspytt og leppestift på kinna hennes.

 

Disse problemene fører igjen til at jeg ikke vet om jeg noensinne tør svigermor passe henne...og hun maser om det allerede, selv om hun vet at jeg jo ammer henne, og hun er helt fersk... Vet ikke hvordan jeg skal håndtere det, hvordan skal jeg vite hva svigermor kan finne på å gjøre med henne, la henne spise, gjøre osv? Det er jo feks også galt at jeg ikke lar henne ligge å skrike litt av og til, så jeg ser for meg at hun kommer til å ligge å hyle seg hes hvis hun er hos svigermor.

 

Hengiven bestemor hadde vært super det om det var en normalt oppegående en...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kysser ikke på jenta mi heldigvis, hadde ikke likt det noe bedre nei.

 

Det er vel den store forskjellen på bestemødrene, at min mor har litt vett på hva man skal og ikke skal gjøre og si. Og det sier jeg ikke bare fordi hun er min mor, jeg kan være like irritert på henne, men hun har faktisk litt mer vett...

 

Småting som: min mor tar med kake når hun kommer på barselvisitt så jeg skal slippe å styre. Svigermor klager hvis hun ikke får kake til kaffen, for hun må jo ha noe søtt til, (kunne vi ikke bare kjøpt litt sjokolade eller noe da kan hun finne på å si...) og hun forventer faktisk å få middag når hun kommer også nå rett etter at vi er hjemme fra sykehuset (så slipper hun å styre med å lage mat før hun skal dra, som hun så fint sier).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg VELDIG godt! Har en 11 dager gammel baby i hus, og er førstegangsmor. De som kommer på besøk skal absolutt ta han i annsiktet, og han liker det ikke engang - starter alltid å sutre. Merker jeg blir fryktelig irritert da mange av de som gjør dette røyker.

 

Hadde heller ikke blitt særlig begeistret om de skulle kysset på han. Det er vår baby, selvfølgelig skal besteforeldre få kose og dulle - men syntes de kan la kyssene være noe vi foreldrene kan stå for.

 

Når det gjelder hodet så skjønner jeg deg også veldig godt. Jeg hadde hjerte i halsen da oldemor skulle holde den lille, hodet hans hang og dingla og jeg sa klart ifra at hun måtte passe på hodet. "Jada, ikke vær så overbeskyttende nå - jeg vet hva jeg driver med" fikk jeg til svar. Syntes det er direkte frekt når de ikke tar hensyn til hva foreldrene sier, føler meg litt overstyrt. Mulig jeg er en hønemor, men det spiller egentlig ingen rolle for det er min baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...