Gå til innhold

Andregangs "fødende" og hodet festet, uke 37 imorgen.Snart fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 36+6 idag, og jordmor bekreftet at hodet var festet. Jeg tok ks første gang, men har hørt at hodet ofte ikke fester seg før sent i andre svangerskap. Kan det tyde på at fødsel er rett rundt hjørnet da? (krysser alle fingre og tær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt det helt motsatte jeg da, men.. Jordmødrene på sykehuset der jeg går til kontroll har sagt til meg at på førstegangsfødende så fester ofte hodet seg mange uker før fødsel, mens på annengangs så fester det seg ofte ikke før man går, eller er i fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første: Hodet festet seg da vannet gikk ved 7 cm åpning. To uker over termin.

 

Andre: Hodet festet seg en måned før termin. Gikk to uker over.

 

Tredje: Hodet festet seg da vannet gikk, to uker før termin. Riene måtte induseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man sier vel stort sett at hodet festes tidlig hos førsegangs og mye senere, ofte ikke før fødselen er igang, hos andregangs/flergangs. men ingen regel uten unntak selvsagt. det er dog ingen indikasjon på når barnet kommet. min første var forøvrig festet i uke 32, kom i uke 38 etter en igangsatt fødsel. min andre var festet i uke 36 og kom på termindagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet fester seg sjeldnere/senere hos fleregangsfødende fordi man da er bredere i bekkenet, og babyen har bedre plass til hodet;) hehehe..

 

Uansett..

 

1. svangerskap: hodet festet i uke 35. Fødte dagen før termin.

2. svangerskap: hodet festet i uke 36. Gikk to uker over termin.

3. svangerskap: hodet ikke festet. Er 39 uker på vei

 

Hodet kan også "løsne igjen" etter at det har vært festet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på poliklinikken på sykehuset sa gynekologisk overlege at de har gått bort i fra å si at "hodet har festet seg". Han var også litt irritert på alle jordmødre som bestemte at nå er hodet festet for i veldig mange tilfeller så var det ikke festet men lå bare langt ned. Han sa også at om vannet skulle gå så er det ikke noe stress med å legge seg ned for det skjer bare i en promille av fødsler at navlesnoren kommer først og det kjenner du. Om du skulle kjenne at den er på vei ut skal man selvfølgelig legge seg og komme seg til føden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...