Gå til innhold

Stoler du på helsesøstre/helsestasjonen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig vitsen med helsestasjonen? Og helsesøster? Jeg må si jeg er ytterst skuffet over hele opplegget.

a) helsesøster har aldri noen råd til noe som helst, de få gangene jeg har spurt

B) når jeg kommer med min bekymring blir jeg ledd av med beskjed om at "alt er normalt

 

Nå viser det seg jo at de tingene jeg har vært bekymret for virkelig HAR vært noe å bekymre seg over og barna er i behandling.

 

c) en av våre helsesøstre kan ikke norsk og er veldig brysk mot barn. Er dette egentlig greit?

 

Hva er formålet med helsestasjonen, annet enn offentlig kontroll? Hver gang jeg kommer dit føler jeg at de er totalt inkompetente, de har ingenting å komme med. Vekt og målestokk har jeg hjemme og hos legen. Så hvorfor skal jeg gå?

 

Har dere dårlige erfaringer med hs?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hun er nøye og undersøker det aller meste. Hun ville ta en kontroll av nakken til datteren min fordi hun var så urolig, og det viste jeg at hun hadde Kidd-kiss. Men klart, jeg føler ikke alle rådene hun måtte komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Det er HI igjen. Da vi kom til helsestasjonen og var bekymret for Kiss-Kidd lurte hun på hva det var. Enden på visa var at vi dro til Bjørn Helgar, manuellterapeut og fikk påvist kiss og ungen måtte ha fysio. Dette måtte jeg mase om i 5mnd hos hs før de endelig forsto det. De vet enda ikke hva kiss-kidd er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting som sier at du MÅ benytte deg av helsestasjonen. Så lenge du selv følger opp barnets kontroller hos lege.

 

Det er heller ikke greit at den ene hs er brysk og ikke kan snakke forståelig norsk. (Med mindre hun kun har utendlandkse barn og foreldre da, og skal mest jobbe med dem.)

 

 

Jeg stoler ikke blindt på helsesøster eller helsestasjonen. Liker å høre hs sine meninger og råd, men om jeg følger dem er opp til meg.

 

Er fornøyd med min hs, men syns hun kan ha litt rare meninger iblandt, og et slags kjøpepress. Hver eneste gang jeg spør om noe, så finner hun noe jeg må kjøpe for da blir det bedre. Kremer, ammete, nesespray, pyrilan, nattpose, ditt og datt. hadde jo gått konk om jeg skulle kjøpt alt det hun foreslo. Hun gjør dette til flere da. Ellers er jeg fornøyd med henne. Mindre fornøyd med en hs hun hadde som vikar. For et nek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er skremmende distre, og har gjort en del surrete feil. Hun reagerte også kreftig på at baby ikke kunne rulle rundt på fire måneders dagen sin. Prøvde å få oss til fysioterapeut med baby da, men fysio lo av henne. Jeg stoler på henne, til en viss grad, men dobbelsjekker alltid med lege og/eller internett om det er noe viktig eller jeg er i tvil. Hun var også helt fortvilet fordi jeg hadde att baby sutte på en eplebit i fruktnett, før fyllte 6 måneder. (Var 4 da) Men roset meg på neste kontroll for å være mer oppdatert enn henne om dette smaksvinduet. Helsesøstre er bare mennesker de også, og er konstant på kurs og etterutdanning. Mye de skal huske, og ikke alle som har kapasitet til å kunne så mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi går på helsestasjonen for å få vaksiner og for ikke å bli registrert som "problemforeldre" på noen måte. Hvis det er noe vi er bekymret for eller noe helsesasjonen er bekymret for drar vi til legen. Jeg stoler ikke på at de som jobber på helsestasjonen her er kompetente til mer enn veie og måle ungene, til det har de sakt for mye tull opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er hyggelig og vil alltid klemme meg, men hun er ikke noe mindre inkompetent av den grunn..

 

Hun har ikke kunnskap om noe som helst utover vaksinering og er veldig opptatt av at barna er så søte og snille, ikke noe mer enn det. Hoho.

 

Er glad jeg bruker privat praksis barnelege.

 

Den andre helsesøstra er bare helt grusom. Ungen min satt og grein fordi hun var så redd for denne bryske utenlandske damen, og jeg prøvde å trøste datteren min. Da kjeftet hs på meg og sa at jeg ikke måtte oppmuntre barnet til å snakke. Jeg ble irritert og sa at når barnet mitt er redd så skal jeg som mor fortelle det at det er trygt. Du har ingen rett til å nekte meg å gjøre henne trygg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp 11:07, sånn har jeg det og. Hs har vist seg inkompetente så jeg bruker lege på barna. Går på hs kun for å ikke virke snål.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med alle andre som helst skal vite masse om veldig mye, noe kan de godt og andre ting kan de ikke godt. Det flere der skulle vært flinkere på er å innrømme hva de ikke er så gode på. Stort sett syns jeg at de er flinke på det de holder på med, men har hørt flere "skrekkhistorier" hvor de har gjort det motsatte av det de bør, dvs dyttet en sliten mor mer ned i stedet for å støtte henne når det hun har gjort egentlig bare er fornufitg. Greit det er anbefalinger om div ting, men noen ganger må man innse at ikke alle passer inn i de vanlige anbefalingene om feks fullamming/ingen fast føde før 6mnd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med helsestasjonen her vi bor. Men stoler ikke noe mer på helsesøster enn meg selv. Jeg spør om råd om det er noe jeg lurer på og tar svaret jeg får til ettertanke.

Men i bunn og grunn så stoler jeg bare på meg selv og min magefølelse når det kommer til mine barn. Og det ser ut som om det har vært det rette ja:)

 

Jeg er en oppegående jente med lang fartstid innen både barne"vesen og helsevesen, så stoler på at jeg vet best for mine barn.

 

Men nå er jo stort sett helsesøster/lege helt enige med meg på hvordan jeg oppdrar og lærer mine barn og spise/sove etc, så det har jo ikke vært noen big deal;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Virker som hun går på autopilot, gammel og lei av jobben sin. Går kun pga veiing og for ikke bli stemplet som rar. Synes hun stresser med vekta helt unødig. (67cm/7.2 kg). Hadde en annen helsesøster de første gangene, hun var ung, og spennende å prate med. Litt mer oppdatert og engasert. Men hun slutta:( Kontakter heller legen min om det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stoler ikke mye på HS, her er de altfor få, kjenner ikke til barna, og ble veldig imponert da vi kom til kontroll rundt 1 årsalder, og den nye helsesøsteren (nr 3 på det året) sa til mini "åååååå, så mye hår du har fått nå". hun hadde aldri sett ham før, og han har alltid hatt mye hår. Da måtte jeg bare si fra, at hun faktisk ikke hadde sett ham før. "Nei, men vi må late som for å få foreldrene til å førle seg trygge".... jaaaaaaaa.

HS nr to svarte på alle spm med "ææææææææhhhhhh... kan du ikke spørre barnelegen om det på neste kontroll?" :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok vært svært uheldig med kontrollene. Jeg syns jeg har fått greie råd, de gangene jeg har ønsket det. Det eneste vanskelige er kanskje det at de kan ha de litt travelt.

 

Jeg er absolutt for kontroller. Poenget med kontrollene skal vel være å følge med på barnets vekst, sosiale utvikling, motoriske utvikling, språklige utvikling etc. Dette for å fange opp eventuelle problemer tidlig. Jeg syns det er et godt tiltak, selv om situasjonen kanskje er litt vel kunstig...

 

Jeg har forresten hørt om et prosjekt der de skal ha kontrollene i barnehagen, med påfølgende foreldresamtaler. Høres mye bedre ut, spesielt for sånne som fireåringen min, som fort kan slå seg vrang på et helsesøsterkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste helsesøster. Seriøst.

 

Hun er oppmerksom og flink. Kommer med gode råd når jeg spør. Hjelper med henvisning videre til fysio, øyelege osv, hvis det skulle være behov. Tar både meg og bbarna på alvor, og jeg kan alltid ringe henne om det er noe.

Hun er lite opptatt av skjemaer, men mere opptatt av at alle barn er forskjellige, og ikke alle passer inn i "normen", uten at det behøver å være galt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med vår også. Fikk ikke til å amme og gruet meg til å si dette til henne, men hun ble henrykt over innsatsen jeg hadde lagt ned i det og fortalte da hvor viktig det er for mor å ikke føle seg ille om man ikke mestrer sånt som det. Veldig positiv dame med masse omsorg for både mor /far og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å stole på helsesøstre som ikke selv har barn. Spesielt om de kommer med råd på råd, som er mer som formaninger og noe de har lest i en utdatert bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, NEI

 

Hun har lite kunnskap, kommer ikke med spesiellt gode råd og er lite tilgjengelig.

 

Jeg er selv sykepleier og føler at mitt kunnskapsnivå er generellt høyere enn hennes. Sier ikke dette for å skryte, men har jobbet på barneavdeling og jeg leser meg ofte opp på fagområder.

 

Mitt barn har i tillegg en sjelden diagnose og hun kan ingenting om det. Ikke at jeg forventer at hun skal vite nøyaktig hva det går ut på, men når jeg har forklart hvordan misdannelsene påvirker lungene osv bør hun faktisk ha grunnleggende kunnskap om symptomer og problemene til barnet mitt.

 

I tiden før barnet fikk diagnosen så søkte jeg hjelp fordi ungen slet med å puste, spise og sove. Fikk absolutt ingen nyttig hjelp og jeg var helt utslitt. Eneste rådet hun kom med var å ta en SOLSTOL inn på rommet til barnet slik at jeg kunne sitte komfortabelt om natten fordi ungen ikke fikk puste liggende og vi måtte sitte oppreist for at h*n skulle få sove. Måtte tilslutt krangle oss inn på sykehuset for utredning og nå er barnet mitt pasient på Rikshospitalet. Legene sier de sjelden ser en så opplagt problematikk/ diagnose og derfor kan jeg ikke skjønne hvordan helsestasjonen ikke greide å komme med noe konkret hjelp/råd/henvisning når jeg selv spurte opptil flere ganger

 

Nei, oppskrytte greier. Kjekt for å gjøre målinger og sjekke vekst/utvikling samt vaskiner. Utover det har jeg fått lite utbytte av tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...