Gå til innhold

Noen som måtte prøve over et år før spiren satt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig å måtte prøve i opptil 1år for å bli gravid. Selv ble jeg gravid på første forsøk, men mange venninner gikk over året.

Håper du prøver eggløsningstester og gir mannen sink (som gir raske svømmere, har hjulpet mange venner av meg).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det veldig mange andre som må prøve lenge.

 

Det gikk 2 år før jeg ble gravid med eldstejenta og det tok 1,5 år med yngste.

 

Om dere har prøvd 1 år eller lengre bør du/dere oppsøke lege for en utredning.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har prøvd ett år og det fortsatt ikke skjer noe så er det nok lurt å sjekke at det ikke er noe "galt" med noen av dere. Om det skulle være noe så kan det være en lang vei å gå. Hilsen ei som prøvde i mange år før vi fant ut at mannen ikke hadde gode nok svømmere :) Sender babystøv :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for oppmuntringen dere!!:) Godt å høre at det ikke nødvendigvis MÅ være noe galt med oss selvom vi har prøvd et år:)

 

Vet jeg burde ta kontakt for utredning, men det er så skummelt:) Jeg nevnte det for fastlegen min samtidig som jeg var hos legen for noe annet for et par mnd siden, men hun bare avfeide spm mitt og sa at de uansett begynte med mannen først... og tror ikke han er så villig til å gå til legen for å si det sånn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. De trenger ikke starte med mannen først.

 

Det første du trenger å gjøre er å finne ut av syklusen din, om den er regelmessig, får du positive eggløsningstester o.l

Så tar du blodprøver hos fastlegen, de sjekker hormonnivåer og slikt, de kan også sjekke om du har eggløsning.

 

Deretter får du henvisning til gynekolog, de gjør en innvendig ultralyd og en vanlig undersøkelse etter du har fått svar på blodprøvene dine.

 

Finner de ingenting, så kan mannen din ta en spermprøve. Finner de ikke noe hos han heller kan dere evt vurdere om dere vil søke til videre utredning og da assistert befruktning.

 

Vil ikke fastlegen din gjøre noe når du søker hjelp, så bytter du lege.

 

Lykke til:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sant? Da tror jeg faktisk jeg skal bytte fastlege.... jeg er ikke fornøyd med henne uansett og det har jeg følt lenge! Har tenkt på å gå privat da etter at hun sa dette, men det er jo så himla dyrt!

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare litt av forløpet til meg!!:) Jeg har helt stabil syklus på 29 dager, alltid! og jeg pleier å få positive EL tester på dag 14 i syklusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 14 mnd på å bli gravide.

Jeg sjekket meg hos fastlegen at alt var ok med meg. Vi hadde bestillt time til mannen og fant ut dagen før han skulle gå at vi var gravide! Det skjer det skjer!!!! Bare vent og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bytt idag:-)

 

Det er litt ventetid på utredning mange steder i landet, så bedre å komme igang nå. Dere prøver jo underveis uansett, så kanskje blir dere gravide mens dere venter.

 

Kanskje du kan skrive hvor du bor, så kan noen her tipse deg om en fastlege som er flink og tar deg seriøs:-) Samme ang gynekolog, du velger selv hvilken gynekolog du vil sende henvisninga til, men fastlegen har ofte anbefalninger mtp hvem som er flinke på fertilitetsutredning.

 

De fant ikke noe feil på meg da jeg var igjennom dette. Hadde også en laparoscopi, hvor de sjekket etter endometriose(hadde en liten mistanke om endo, men de fant bare bittelitt, noe som er vanlig) og skylte igjennom egglederne. Ble forøvrig gravid første syklus etter denne undersøkelsen, vet ikke om det var tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har så rett så rett 11.23!

 

Skal høre litt rundt, også her inne så får jeg kansje bytta i løpet av dagen! Det er i Oslo, nærheten av majorstua jeg ser etter en ny:)

 

Godt å høre at du ble gravid da, du er heldig!!:) Men det er positivt at jeg har stabile sykluser ikke sant?

 

Å skylle gjennom egglederne høres vondt ut:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig positivt med stabile sykluser. Hos oss var det mannen som hadde for dårlige svømmere. Tidlig en morgen "donerte" han i en boks som han fikk hos legen, hadde den i lomma mens vi kjørte til sykehuset og leverte den :) Fikk svar noen dager etterpå. Dette gjorde han med 3 mnd mellomrom. Vi har nå en liten prøverørsbaby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg kan anbefale deg en fastlege på Skøyen, på Hoffsveien legesenter. Jeg har hatt både Siril Leirvik(utredning og første svangerskap) og vikaren hennes(Elise .... husker ikke etternavn) hadde jeg andre svangerskapet, hun var også kjempegrei. Begge er ganske unge og har selv barn.

 

Smestadgynekologene er supre når du trenger gyn., alle der er kjempedyktige og vet mange som har slitt har brukt dem. De holdt til øvers i Hoffsveien på Smestad før, men nå tror jeg de har flytta til Majorstua, helt perfekt beliggenhet for deg isåfall!

 

Hilsen meg lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er! tusen takk 12.04!

 

Fastlegene er herved notert:) Smestadgynekologene har jeg faktisk vært inne å sett på før, og ja de har flyttet til majorstua! Det er jo supert!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...