Gå til innhold

Dere med flere barn - er det vanlig at interessen synker...


Alvorlig

Anbefalte innlegg

...Interessen fra omgivelsene, mener jeg. Kom til å tenke på dette nå som jeg skulle til å bestille takkekort etter fødsel og nesten ikke har noen å sende dem til!

 

Huff, dette hørtes veldig trist ut, men vesla er snart tre mnd og enda så er det flere av vennene våre som ikke har tatt seg tid/bryet med å besøke oss og hilse på vidunderet enda. Vesla er nr tre i søskenflokken og jeg føler at interessen fra omgivelsene har sunket i grad med plassering i søskenflokken...

 

Heldigvis har familiene på begge sider hilst på vesla og gitt henne gaver, men overraskende mange av vennene våre har uteblitt. Litt trist, synes jeg som skriver opp barselbesøk og gaver i babyalbumene til ungene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er nok ganske normalt. Har hvertfall hørt om flere som har opplevd det samme.

 

Her fikk nr.1 masse gaver og oppmerksomhet, mens nr. 2 ikke fikk like mye. Forventet at nr.3 skulle gå enda mindre, men nå tok det seg faktisk opp igjen i forhold til gaver hvertfall... Litt rart :) Men, vi har også familie og venner som enda ikke har hilst på minstejenta. Jeg synes også det er trist, samtidig som jeg forstår at folk ofte har nok med seg og sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det var mer oppmerksomhet rundt førstemann. Fikk masse besøk av venner med henne, men sønnen min har nesten ikke fått besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Veldig. Familie har gitt gaver som alltid, og de nærmeste vennene, men jeg har også venner som ennå ikke har sett minstemann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig det, ja. Da jeg fikk første fikk jeg besøk av alt mulig rart, og fikk gaver av enda fler.

 

Denne gangen er ikke interessen sååå stor, men det bryr meg egentlig fint lite. Hun betyr like mye for oss som de to andre, og det er det som teller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, helt påfallende også. Alle kom innom da vi fikk første, mange kom innom med nummer to, men det begrenset seg til familie og de nærmeste vennene. Selv de fikk jeg av og til følelsen at kom av plikt.

 

Nå har vi fått nummer tre, og nesten ingen av vennene våre har vært her! Et vennepar og en venninne av meg, men de jeg anser som mine beste venner kom ikke. Når de kom på "vanlig" besøk da minste var en mnd gammel, hadde de ikke med gave.

 

Ikke at gavene betyr så mye, men synes det er koselig med besøk etter fødsel, jeg da...

 

Heldigvis synes stort sett familien det er like stas! Det er jo et nytt familiemedlem og like spennende og spesiell som førstemann!

 

Tre måneder gammel nå, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk barn så sa alle at vi ikke måtte handle inn så mye for vi kom jo til å få såååå mye. Eh, vel. Det slo helt feil. Var ikke mange tingene jr. fikk. Fikk en ting fra besteforeldre, og tante på pappas side. Mine søsken fikk jr. ingenting fra. Var en veninne som hadde med seg en ting til babyen. Så kan vel bare si at interessen var laber her i gården også. Men, men sånn er det desverre bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sånn her, hvertfall. Mange av mine venner aner ikke at vår tredje sønn er til utredning for sykdom. Er veldig lei meg og skuffet over mine "venner". Jeg har ikke akkurat tatt kontakt med dem, men har vært litt opptatt, kan man si. Nå har det gått så langt at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si når/om de engang tar kontakt!

Men, det er da noen som har imponert med masse kontakt og ektefølt bekymring for babyen min og det varmer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd akkurat det samme.

 

Da vi fikk nummer fire var det knapt en gratulasjon å få på sms engang, og ihvertfall knapt med gaver og besøk. Nærmeste familie stilte selvfølgelig da, med besøk og gaver, men ytterst få venner. Med førstemann kom til og med naboene med en blomst eller liten gave, det gjorde de ikke med nummer fire...

 

Men sånn er det kanskje når vi velger "å befolke verden på egenhånd", det mister nyhetens interesse at vi setter enda et barn til verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler d sånn jeg også:/ jeg fikk nr 3 i mai, å ennå har ikke 6 av søskene til mannen, svigermor m/ mann, svigerfar m/ frue ikke tatt seg bryet me å komme på besøk. de kom ikke i barndåpen engang. greit at de bor et stykke unna, men å ta seg tid til å treffe et lite familiemedlem d syns jeg di kan sette på planen. Venner har også forsvunnet med årene for å si d sånn, men man merker hvem som virkelig er venner og bryr seg:)

Å de låver å komme med fødselsgaver og dåpsgaver men har ikke sett noe til d gitt :P de kan spare seg for å si at de skal kjøpe noe når de ikke gjør d alikevell. skitlei løgner jeg.

Men de som bryr seg viser iallefal intresse av å bli kjent med lillepia mi og guttene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Førstemann fikk flere gaver enn nr.2. Men jeg var forberedt på det, da jeg har hørt det var mange fler som hadde opplevd det slik.

Selv er jeg bevisst på å gave til alle søsken som kommer i ettertid også. Synes det er sløvt at folk ikke gidder å holde kontroll på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at det skal være slik egentlig, med nr 1 fikk vi gaver av folk mannen kjente jeg aldri har møtt, men med nr 2 var det så vidt noen gratulerte oss. føler det også sårt, da nr 1 i det store og hele har fått mest oppmerksomet, måtte snakke til svigers for at de skulle prioritere 2man litt mer, komme på bursdag feks selv om de bor ett stykke unna.. får heller bytte på da, enn og alltid prioritere nr 1.. har ikke gjort halvparten så mye "gøy" med nr 2, nyhetens interesse? eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"omgivelsenes status" endres vel også etterhvert som man selv endrer status fra etbarns- til tobarns- til trebarnsfamilie?

 

Første gang er kanskje mange av vennene enda single, har selv bare ett, venter eller prøver på første barn? Og man har mer tid, energi og ikke misnt LYST til og se andre få barn...Andre gang så har "alle fått" og har egne,- ergo litt mindre tid til alle andres barn og tredje barn så har omgangskretsen eldre barn (som krever mer TID mtp fritidsaktivtiteter, kjøring, henting)osv osv osv..., flere barn og ja, rett og slett mindre tid til dine barn og andre (for seg) viktigere ting i livene sine..

 

Det er gjengs i vår vennekrets også.:Man er ikke like mye til hverandre som før uansett. Og det at noen får barn er liksom ikke noe "Nyhet" mer, for alle har både 2 og 3 barn. Så vi har alle nok av andre ting og prioritere hele tiden om vi ikke skal presse inn tid til "grautgavebesøk" også....Passer det sånn, så gjør vi det,- men kan gå alt fra dger til måneder før vi hilser på....Og da er det ikke naturlig og ha med noe gave..Synes vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...