Gå til innhold

Hvordan gradvis slutte å amme? Er så lei....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er snart 11 måneder nå, og helt siden starten har amminga gått som en lek. Han elsker puppen! Men eneste måten han sovner er ved puppen, og jeg er mildt sagt dritt lei hele greia. I starten var ammingen så utrolig kos, men for min del er det flere måneder siden jeg gjerne kunne kasta inn håndkle.. Føler han er så stor nå, han kunne virkelig klart seg uten!

Likevel vil jeg ikke slutte med en gang. Har hele tiden tenk å slutte når han vil det selv, men nå blir det for mye puppemas for min del. Tenker å holde på til han fyller året, men vil slutte da. Men tenker at jeg burde vel kutte gradvis? Han blir så sur når han ikke får pupp... Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette?! Noen erfarne damer med gode råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du bør slutte helt i såfall. Ser for meg at det blir vanskelig å begrense det til feks kun morgen eller kveld. Han har jo ikke tidsperspektiv. Det jeg gjorde da jeg skulle slutte var å reise bort en helg (datteren min var 13 mnd og fikk pupp før hun la seg, og en gang på natten). Faren var da hjemme og ga vann på flaske. Hun hadde allerede begynt å drikke kumelk til måltidene, så der trengte vi ikke avvenning.

Du kan gjerne være hjemme mens du avvenner, men hvis du er litt trett og sliten er det lett å gi etter og amme;-)

Skrevet

Det er en del tips her: http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning

Er det amminga som sådan du er lei av eller er det det at han bare vil sovne ved hjelp av puppen?

Jenta mi ville også bare det, men da hun var 8 mnd hadde hun to nattmåltider hun også måtte sovne under for så å bli flyttet veldig forsiktig over i egen seng, så da kuttet vi ut nattamminga, og tok en liten skrikerunde med pappa om kvelden. Det tok to kvelder med lite skriking (pappa lot henne skrike i 1-3 minutter (i 3 minutter om det var sutreskriking, han gikk inn fort om hun hylte), så gikk han inn og satt ved senga eller bar henne inne på rommet). Etter det har det ikke vært noe problem for henne å finne søvnen selv.

Om det er innsovinga som egentlig er problemet så ville jeg prøvd å gjøre noe med det i første omgang. Gi pupp som vanlig om kvelden, og løft over i senga når han er ferdig. Om han har sovna med puppen i munnen (mange barn dier i søvne) så er det greit, men ikke sitt FOR AT han skal sovne, om du skjønner. Fortsetter han å sove er det fint, hvis ikke legger du han og sier han skal sove, god natt. Ofte er det veldig bra om pappa kan overta legginga her, han lukter ikke melk og barnet har ingen forventning knyttet til mat og puppekos om far kommer inn.

Husk at pupp er mer enn bare mat, så mens noen barn kan sove natta gjennom uten pupp eller kos, så er det andre som trenger et eller annet i løpet av natta. Om du ikke vil gi pupp så kanskje du eller pappa bør gi kos i stedet, det kan være behov for bekreftelse på at dere er der etc. Dette gjelder særlig om det skjer omveltninger, feks permisjonsslutt, pappaperm, barnehage osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...