Gå til innhold

Spørsmål ang. Tidlig UL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør på vegne av ei som ikke har BIM:

Når man skal tidlig UL for å sjekke for uregelmessigheter, kan man få vite kjønn? Hvis de klarer å se noe?

Jeg mener nemlig å ha hørt at legene ikke har lov til å uttale seg om kjønn så tidlig som uke 12 fordi at det er så usikkert.

Har dere noe erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på ul i uke 12 i fjor, og da fikk jeg beskjed om at det var veldig usikkert, men det var 51% sjanse for gutt/49 % sjanse for jente :P

Var nå på tidlig ul (14+4) og fikk vite 85% sikkert hva kjønnet er, men legen spurte på forhånd om vi ville vite kjønn hvis han kunne se det.

Så, jeg opplevde ikke noe om at han ikke hadde lov, men han har understreket at det ikke er 100% sikkert begge gangene. :)

Gjest Hippo ღ
Skrevet

Jeg trodde det hadde noe med at folk ikke skal ha muligheten til å ta abort, dersom kjønnet er "feil". + at det er vanskelig å se så tidlig.

Skrevet

Jeg har hatt ul både ved 8 uker og 12 uker.

Har ikke ved noen av gangene fått spm om jeg vil vite kjønnet om hun kunne se det...

Skrevet

tror ikke de fokuserer på det om man skal på sykehuset for å ta tidlig ul, gjorde det med nr 1 pga blødninger først i uke 8 så i uke 12-13.. tenkte da ikke over å vite kjønnet heller..

men nå med nr 2 gikk vi til privat ul pga at vi ville se at alt stod bra til pga at jeg ikke så lenge før måtte fjerne deler av livmortappen, så da føltes det trygt å sjekke.. han så over hele babyen og så at alt så fint ut, og han så at det var ei jente... kunne ikke si 100 prosent, men var ganske sikker.. det var i uke 12-13 , så det er mulig, om man har godt utstyr og er flink. har i etterkant fått bekreftet på ordinr ul og en ekstra ul at det er jente, så for oss stemte det :)

Skrevet

Med vår første fikk vi tidlig ul i uke 8, og nå med vår andre fikk vi tidlig ul i uke 8, 10 og 12. Alle gangene ved kvinneklinikken på sykehuset. Rett inn, sjekk over at alt sto normalt til, ut. Veldig travelt, rutine og ingen snikksnakk. Hørte heller ikke noe om kjønn noen av de gangene der...

Videre gikk vi til privat klinikk for ny ul i uke 15 (14+5) denne gang, da vi ikke fikk mer oppfølging av det offentlige etter 1.tri og ønsket å se at alt var fint selv - der hadde jordmor hel nytt utstyr, erfaring og tid. Hun syns det så ut som en liten jente, men kunne ikke garantere det!

På ordinær ul i uke 20 (19+5) var vi tilbake på sykehuset, og da kunne jordmor der med gamlere utstyr og dårligere tid, også fortelle at hun syns det så ut som en liten jente.

Skal på 3D hos samme private klinikk rundt uke 26-28, så får se om det fremdeles er jente da :P

Videre syns jeg denne filmen er ganske interresant, den viser babyens kjønnsutvklingen fra tidlig svangerskap =)

http://www.youtube.com/watch?v=QjMLj2zwyr4&feature=BFa&list=PL04C5626B86BE2BAE&index=14

Skrevet

jeg var på privat ultralyd i forrige uke (12+6), og hadde store forhåpninger om at hun kunne antyde kjønn. Men hun sa at det ikke var mulig å se før uke 15, så fikk ikke vite noe. Så er ikke alle som er "erfarne nok", eller så synes kanskje noen at det blir for mye gjetting og for usikkert.

Skrevet

Takk for svare dere! :-)

Jeg fikk selv vite at de trodde det var en jente op ultralyd i uke 14, men at det var svært usikkert. Så fikk jeg vite at det var en jente på ultralyd uke 17+3 og nå på ultralyd i uke 19+3 fikk jeg det bekreftet nok en gang! :-)

Var også på ultralyd i uke 12+6, men da fikk jeg ikke se skjermen engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...