Gå til innhold

Kan man reise på en kort utenlandsreise når man er sykemeldt i svangerskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestilt en langweekend, men jeg er nå sykemeldt 100 % og har blitt dette pga at jobben er for fysisk tung og tilrettelegging i praksis fungerer dårlig selv om det i teorien skulle være mulig. Sånn var det i forrige svangerskap også. Sjefen min har ikke tilbudt seg å gi meg andre arbeidsoppgaver heller, da det ikke er aktuelt å leie inn ekstra folk. Jeg er jo fysisk oppegående, men med begrensninger selvfølgelig. Og på en sånn tur kan jeg jo slappe av når jeg måtte trenge det. Det blir bare for å komme seg litt bort og samle krefter. Men så kom jeg til å tenke på om jeg har "lov" av NAV og arbeidsgiver? Må man spørre om tillatelse? Noen her som har reist på planlagt reise selv om man ble sykemeldt?

 

Takker for svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjelder det også når man i utgangspunktet hadde fri? Jeg får lønn fra arbeidsgiver og de får igjen refundert fra NAV.. Legen min mente at det ikke var nødvendig å snakke med NAV om en så kort reise, og at det gjaldt hovedsaklig de som er i et behandlingsopplegg..så de ikke skulle få avbrudd i behandlingen.. Men jeg tør liksom ikke bare å reise om det skulle skje noe. Må arbeidsgiver også få beskjed eller kun NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Nav telefonen og vi får ofte slike spørsmål, bare reis så lenge det ikke er snakk om 2 ukers sydenferie for da ønsker ofte arbeidsgiver at man evnt avvikler ferien sin! Synes vi får altfor ofte slike telefoner om folk kan reise en tur på weekend, til og med om folk kan reise over til Sverige og handle barnevogn når de er sykemeldte og venter barn! Tror dere virkelig vi på Nav sitter og forfølger folk hvor de til enhver tid befinner seg?

 

Nei reis du og kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sykemeldingen du leverer til nav står det ganske klart at du skal krysse av når du skal avvikle ferie, eller oppholde deg i utlandet.

 

Om du ikke gjør det og det blir oppdaget blir det betraktet som trygdesvindel og du mister rettigheten på sykepenger. Litt kjip situasjon å komme i!

 

Jeg ville absolutt krysset av på at du skal ha ferie de tre dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra for min del. Få legen til å skrive et skriv at det ikke er skadelig for deg på tur -

Jeg var i utlandet i 3 uker da jeg var sykemeldt under svangerskapet. Med meg var det psykisk, så det hjalp mer enn det skadet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:33.. snakket du da med NAV i forkant av reisen, eller bare dro du? Legen min anbefalte meg å ta denne reisen for å få slappet av litt før neste kommer.. og vi får heller ikke refundert kostnadene så har jo veldig lyst til å reise.

Ser ei som jobber i NAV har skrevet at det bare er å reise.. Dere som mener man må kontakte NAV, har dere fått beskjed om det og gjort det? Skjønner jo at jeg måtte benyttet ferie hvis jeg skulle på en lengre reise, men det er snakk om 2 virkedager (fra lørdag til tirsdag..lørdag og søndag regnes vel ikke som virkedager..?). Som noen nevner over her så er det jo kjipt OM noe skulle skje og man blir betaktet som svindler.. ikke akkurat verdt det syns jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte et NAV-kontor og hørte og da sa de at det måtte søkes på eget skjema med uttalelse fra lege. Så da er jo den saken grei :) I verste fall mister man sykepenger for dager reisen faller på utenom helgedager..

Greit å ha alt på det rette om noe skulle skje.. Er jo i uke 34 + på reisetidspunktet så da får man være godt forberedt :-)

 

Takk for innspill.. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...