Gå til innhold

Har noen her droppa den 6-ukers kontrollen hos legen (den for mor, etter fødselen)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Droppa den begge ganger. Du skal være oppmerksom på kraftige, vedvarende blødninger, smerter som ikke avtar i styrke, du skal etterhvert kjenne at alt er som normalt. Det kan ta flere måneder før sex er godt igjen selvom alt er som det skal der nede. Celleprøver skal du ta hvert 3. år. Trenger du prevensjon er det jo kjekt å ta en tur til legen, men det er absolutt intet must :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt av å ta den etter 6 uker nå etter fødsel nr 2. Var ingen spesielle grunner til kontroll sånn med tanke på fødselen.

 

Men hadde en time 3 mnd etter fødsel, jeg måtte ta celleprøve og hadde omsider bestemt meg for hvilken prevensjon jeg skulle ha. Den gikk da som 6 ukerskontroll, dvs jeg slapp å betale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppa den, tenkte jeg skulle "ta den" nå 2,5 år etterpå, gikk til legen og sa jeg ikke hadde tatt gu siden fødsel, men hun sa bare at det var oppskrytt. Hun mente 6ukerskontrollen bare var tull som gjorde vondt verre. Så lenge jeg er så ung som jeg er droppa hun gu'n på meg nå å.. Så lenge jeg ikke følte forandringer eller at noe var galt var det ikke vits:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppa den også, denne gangen. Hadde det etter første fødsel, for jeg trodde man måtte. Men nå hadde jeg en totalt ukomplisert og lett fødsel, så så ingen grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg følte ikke noe behov for det. Jeg revnet ikke, ble ikke sydd og hadde en helt ukomplisert fødsel. Fødte mye før tiden, så vi var på sykehuset i to måneder. Snakket masse med leger og sykepleiere daglig og ble tilbudt kontroll. Sa heller at jeg ville si ifra til de om jeg følte noe uvanlig.

 

Ikke trengte jeg prevensjon heller siden jeg er alene med mitt barn og var det allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må også nevnes at jeg blødde lite etter fødselen, under en uke etter fødsel føltes alt som normalt igjen, bortsett fra at magen var litt bollete...

 

hilsen 21.08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg var på kontrollen etter forrige fødsel, for da måtte jeg sy noen sting. Men denne gangen gikk alt veldig greit, uten sting e.l., og jeg sluttet å blø etter et par uker, så jeg ser ikke helt poenget i noen gu/kontroll. Prevensjon trenger jeg heller ikke lenger..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sa noe til meg på sykehuset om at det var noe som het 6ukers kontroll. Heller ikke på kontrollen til babyen hos fastlegen vår. Tilfeldighetene ville det slik at jeg fikk mensen uka etter, og da dro jeg inn og fikk spiral, så det teller kanskje som en kontroll. Han titta i alle fall inn det og sa at alt virka helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei- hvorfor skulle jeg det? det er vel en grunn til at man har funnet ut at den skal være der.

Hadde min på sykehuset pga mange komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på den kontrollen, men siden jeg hadde en enkel og grei fødsel uten rifter eller komplikasjoner av noe slag, ble det bare en slags prat om hvordan ting gikk og amming osv. Helt ok, men kunne spart meg bryet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet den, orket rett og slett ikke tanken på at noen skal nærme seg underlivet mitt igjen.....hadde en helt jævlig fødsel, med både klipping og rifter ( tangforløsning ), stingene har gått opp, har et solid gap i skjedeåpningen og det føles som om innsiden holder på å ramle ut....men bare tanken på å kle av meg og la noen røre meg nedentil får meg til å bli fysisk dårlig og aggressiv. Følte at fødselen var et skikkelig overgrep, så mange feil ble gjort som kunne vært unngått, og vi fikk ikke så mye som en beklagelse en gang. At underlivet mitt er ødelagt får stå sin prøve, det verste nå er det psykiske, å ikke kunne sove mer enn noen minutter før jeg våkner av mareritt om fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CELLEPRØVE da jenter?? Jeg har hatt veldig lette fødsler og aldri sydd et eneste sting, men legen har tatt celleprøve etter fødsel begge gangene. Selv om jeg bare har 14 måneder mellom barna mine. Jeg stusset fordi jeg trodde man skulle ta den hvert tredje år, men ved graviditet og fødsel var det større sjanse for celleforandringer sa han. Jeg er så glad for at jeg har en lege som tar helsa mi på alvor. Eller var han kun ute etter å se meg naken? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her "må" vi ta celleprøver hvert andre år etter fylte 25 eller etter første fødsel, glad for at legen følger denne policyen og husker på å minne meg på dette når det er lengre enn 2 år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kommet til hos psykolog, etter to måneders uutholdelig venting. Foreløpig diagnose er posttraumatisk stresslidelse og alvorlig fødselsdepresjon. Enkelte dager vil jeg bare ikke opp av sengen, og jeg takler ikke barnet mitt....det er jo ikke hennes feil, den logiske delen av hjernen min skjønner det, men samtidig sier en stemme at hadde det ikke vært for henne, hadde jeg ikke vært så ødelagt. Kan ikke forklare hvor ekkelt det er å føle at livsviljen ble liggende igjen i fødestuen....Å ha store hull i hukommelsen, å gå inn på butikken for å handle og holde på i fem minutter før man kommer på at babyen fremdeles er i bilen, å glemme at man har kokt flasker tidligere på dagen og få panikk et øyeblikk når man ser at de står ferdig dandert på benken ( hvem har gjort dette?? ) å ikke huske hva nære familiemedlemmer heter....listen er lang. Håper bare at psykologen kan hjelpe, livet har virket meningsløst siden babyen min ble født....

 

Hilsen 23:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...