UpsyDaisy Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Sønnen vår på 6 mnd har fått atopisk eksem, og jeg er så fortvilet Ser for meg våkennnetter med hyling og skriking, smøreregimer, allergier, astma... Kan noen være så snill å fortelle meg at det ikke er verdens undergang..
Fire småtroll Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Sønnen min vokste det greit av seg, så selv om det kan være ille trenger det ikke bli det. Sønnen min var vel 4-5 mnd gammel da han fikk det, men da han var ca 1,5 var det borte. Hadde eksem i kinnene og noe på kroppen, men det ble aldri noe voldsomme greier og selv om det klødde var han ikke så plaget at det gikk utover nattesøvnen. Han hadde også det de kaller infeksjonsutløst astma, eller astmabonkitt, men også der gikk det helt greit. Han ble lett smittet av forkjølelser, og hostet omtrent hele vinteren, særlig når han ble varm osv. Men da han fikk medisiner ble han nærmest frisk, første vinteren på medisin ble han faktisk smittet av en forkjølelse UTEN å hoste i 2 uker Siste vinteren han brukte medisiner var han 5 år, så han vokste av seg denne astmaen også. Nå er han 10 år og har ingen plager. Han har tørr hud som lett blir irritert og han er allergisk mot ull, men har ingen eksem. Han er en aktiv fotballspiller som stort sett er i bevegelse fra morgen til kveld uten noen pusteproblemer. Heller ingen allergier (annet enn følsom hud og mot ull). Ikke tenk på de som er værst rammet, husk at det er mange grader av dette, og ikke ta sorgene på forskudd. Blir sønnen din ille får dere ta det når det kommer, kanskje blir det ikke så galt...
*Lissi* Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Datteren min fikk dette da hun var ca.4 mnd. Hun vok det av seg da hun var 1 år, og ikke vert plaget med huden siden. Utviklet allergi mot hund, katt og hest da hun var 5 år. Er mye allergi på faren sin side slik at det er sagt. Fikk påvist astma da hun var 12 år.
scarecrow2011 Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 jeg har/har hatt endel atopisk eksem hele livet, men ingen allergi eller astma. Så det trenger ikke komme Jeg skygget fort unna kortisonen og sverger til locobase. Kremen både begrenser det og lindrer/ forhindrer kløe. Jentungen hadde det også fra ca 4 mnd, men vokste det av seg ved 1 års alder. Har ikke noe nå, heller ikke allergier eller astma. Mange vokser det av seg. Jeg som har det synes ikke det er verdens undergang. Håper det hjelper med smøring på småen din ihvertfall
Monstermamma Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Lillesøster har hatt atopisk eksem siden hun var noen få mnd gammel. I starten gikk det med mye kortison, men etter at vi ble tipset om BODØSALVEN da hun var ett par år, har vi KUN brukt den!! Hun er nå 6 år. Smører når vi ser eksemet komme, og holder det i sjakk med det!! Tørr luft og tette klær forverrer alltid eksemet, så tiden vi går i vente nå er verst... Passer i tillegg på å ikke dusje for ofte, og holde neglene korte med tanke på kloring når det klør!! Dette er IKKE verdens undergang (du ba noen fortelle deg det...)!! Lykke til!!
camilla^ Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Det finnes værre ting sier jeg til meg selv når det er som værst her i huset. Så lenge dere klarer å holde det i sjakk så går dagene som vanlig, men er det som værst så blir barn og voksne slitt ut. Har to barn med atopisk eksem, minste har bare litt så det holdes lett i sjakk men eldes klares ikke å holdes i sjakk lenger. Men de tror hun nå har psoreasis, så det er kanskje ikke så rart vi ikke klarer det lenger. Men får snart endelig svar på det heldigvis, kanskje vi får bedre behandling for hun. men å ha barn med atopisk eksem er ikke så ille som det høres ut som. Smøreregimer er ikke så ille. Vi har lagt opp til kosestund når vi smører, så det er ikke hyl og mas. Hører på musikk, ser på noe gøy på tv eller annet mens vi smører på sofaen. Smører for siste gang i sengen når vi synger nattasang. Syns det faktisk er veldig hyggelig, ungene som ikke har det kommer og vil bli smørt de også. Det som var mest slitsomt var å finne ut hvorfor og hva. var hun allergisk for noe, hva vi skulle gjøre og ikke skulle gjøre. Her er det meste parfymefritt, selv om vi vet hun ikke reagerer noe på det. Vi har testet ut for gluten, melk og det meste som kan testes. Ett siste forsøk var å ikke spise noe med e-stoffer i det hele tatt, fy søren å vanskelig det var. Da begrenset matvalget seg veldig mye, men glad det viste seg at hun ikke har en eneste allergi. Var redd for at hun reagerte på pus også men det gjorde hun heldigvis ikke. Pus er kjekk å ha, for pus virker beroligende på henne. De deler seng støtt og stadig, og hun er mye roligere når pus sover der. Helt hvorfor vet jeg ikke, men det er bare slik. Men ens vanlige rutiner og vaner må nok forandres litt, vanskelig å begynne med men en glir fort inn i de nye. Vi har valgt å ikke gjøre stor forskjell på barna, så det vises ikke at den ene trenger mye mer enn de andre eller vi må gjøre ting anderledes pga hun ene. Bare det med å kjøpe klær gjør at vi må tenke litt. Det er KUN bomull som er lov, så for å gjøre det enkelt og ikke så urettferdig for hun ene får alle ungene kun bomull. (greiest når det skal arves også) ungene tror det er pga tørketrommelen (en av de hadde en syntetisk genser som smeltet i tørketrommelen når min mann skulle regjere på vaskerommet. Så vi bruker det som unnskyldning)
mammatetogansketette:)) Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Som de over sier. dette går nok helt fint:) Har to små med atopisk eksem, er ikke værre enn at vi holder det i sjakk med badeolje og kremer. Skal de bade dusjer vi gjerne litt først (om det trengs "skikkelig" vask- altså med såpe, din lille er jo så liten enda at såpe knapt trengs) så er det i badestampen- med olje. Når vi dusjer de smører vi inn olje før vi tørker de- mens de ennå er våte, og smører fuktighetskrem (decubal) etterpå. Merker vi at det blir tørre flekker, smører vi mere, og da gjerne med aderma sin (dyre, gode men drøye) krem, -og oftere. Du ser etterhvert hva som kreves for din lillegutt, er jo mange ulike "nivå" her, trenger ikke bli så ille heller:) Er greit å følge ekstra nøye med om det blir tørre flekker, og smøre ekstra da. KAN også være enkelte matvarer som kan utløse eksemet, greit å følgel litt med der også etterhvert. Det med astma: vi forsøker å ikke ta sorgene på forskudd, trenger slett ikke gå den veien, gjør det det- så får vi ta det når det kommer... Lykke til
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Datteren min fikk også atopisk eksem ved 6mnd alderen og er blitt litt bedre idag som 5 åring. Verdens undergang er det slett ikke!! Ikke ta sorgene på forskudd da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå