sola26 Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Har vært på sjekk på sykehuset i dag,pga lekasjer nedentil.Var heldigvis ikke vannet:-). Men,så tok legen ultralyd og måla vekst på baby.fant ut at det er en vekst på 25% over normalen.Er i uke 37+3,og ungen veier nå 3800g sa hun.Herregud det blir vell en svær unge. Ho ber meg gå å ta en glukosebelastingstest i morra.Men,urinprøva mi var helt fin.Ikke noe sukker i den. Har så lite peiling på detta her jeg.Er det farlig?Hva skjer om jeg har diabetes?
Anette Sienna Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Min lege diagnosterte meg med det kun pga at han fant glukose i urinen. blodprøver var helt normale. Jordmor var sterkt uenig og sendte meg på belastningstest på sykehuset som avkreftet dette. Dersom du har det, skal du legge om kostholdet til diabetikerkosthold så vist jeg har skjønt, og du står i fare for å få et stort foster. Ellers vil det i de fleste tilfeller gå tilbake til normalen etter fødsel :-) Du kan ha noe høyere risiko for å utvikle diabetes senere i livet har jeg lest.. Jeg leste bare om dette på nettet da han trodde jeg hadde det, så jeg er ingen ekspert :-)
tingeling71 Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 En glukosebelastning betyr at du må møte fullstendig fastende om morgenen (ikke en gang vann eller tyggis, ingenting fra kl. 12 natten før til etter at testen er ferdig). Når du så møter opp der du skal ta prøven skal det først bli tatt en blodsukkernivå-måling for å sjekke at du kan gå gjennom testen uten noen fare for sukkersjokk. Det blir så tatt en blodprøve. Så får du 3 dl med sukkervann som skal drikkes, lurt å be om å få litt sitronsaft i - da er det lettere å få ned for dette er søte saker. Du skal så sitte mest mulig i ro i 2 timer før de tar en ny blodprøve. Så er du ferdig med testen. Poenget er å finne ut om kroppen din greier å bryte ned sukker på normalt sett. Hvis det blir påvist unormale blodsukkerverdier så skal du få veiledning i kosthold og treningstips i forhold til diabetes problematikk. Grunnen til at de er obs på dette med sv.skapsdiabetes er at diabetes kan føre til at barnet blir stort og i tillegg så må de sørge for å følge opp barnet etter fødsel for å sikre at barnet ikke får problemer på grunn av plutselige og store endringer i blodsukkeret. Det er ikke så farlig så lenge de finner ut av dette, da har man liksom planen klar.
MetteSK Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Jeg har idag fått vite at jeg har svangerskapsdiabetes. Tok en GL test for 2 uker siden og den lå på 8.0 etter to timer (drikker sånn søtt vann fastende). Jeg har diabetes i familien, så derfor tok vi testen rutinemessig, og fordi jeg har ødemer, rask vekstoppgang og legen målte SF høyt. Min urin er helt fin, ikke spor etter sukkr. I forhold til stort barn så sa de ikke spesielt mye på det på sykehuset, var ikke det de bekymret seg for. På UL idag sjekket de grundig blodgjennomstrømningen fra navlestrengen og i hodet. Det er fortsatt slik at de fleste store barn blir født av mødre som ikke har SV.diabetes! Det de derimot følger opp, er utviklingen av magemål, for estimere størrelsen. Det er ikke farlig(!) og du får helt sikkert god oppfølging! Jeg ble henvist tvert til diabetessykepleier for kostholdsveiledning idag. Men som en lenger opp nevnte, så legger man kosten over til diabetikerkost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå