Gå til innhold

Vektøkning anyone??


lillelerke

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli litt bekymret...er snart 16 uker og har bare gått ned 1.5kg, spiser vanlig og har verken spydd eller vært kvalm. Syntes jeg burde begynne å legge på meg snart...har ikke kjent liv enda og ultralyd er om enda noen uker. Er gravid for 3.gang...men kan det være grunn til bekymring?? Noen andre i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du skulle spist litt mer nå, enn vanlig. Man trenger faktisk litt mer energi når man er gravid, selv om det ikke er så mye.

 

Da jeg var hos jordmor sist, var jeg var 12 uker på vei. Da hadde jeg lagt på meg ca 8kg. Jeg synes det var litt mye, men jeg tror det vil stagnere mer etterhvert. Det ideelle er selvsagt en gradvis vektøkning, men det er ikke alltid like lett å styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket er at en skal spies for to, men egentilg skal en spise for 1,2, ifølge noe jeg leste!

 

Da jeg var omtrent 8-9 uker hadde jeg gått ned 3 kg fra det vekten viste før jeg ble gravid, og nå viser den 1-2 kg under utgangspunktet, (varierer litt) Legen min sa det var helt normalt å gå ned litt i starten, men så sier han det til alt jeg nevner, også da jeg hadde fire uker sammenhengende med løs mage. (Kan også kanskje være derfor jeg gikk ned?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først ned 4 kg veldig tidlig, første mnd og nå hittil har jeg gått opp igjen 1 kg.

Spist normalt, kjenner nå at jeg vil ha mer mat, føler ikke metthetsfølelse med engang... ;) hihi

14+5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske grunnleggende matte - spiser du som vanlig beholder du vekten, når du er gravid og spiser som vanlig beholder du enten vekten eller går litt ned. Så langt som du har kommet nå bør du spise ca 150 kalorier ekstra - 1 brødskive med pålegg, 1 frukt og et glass melk eller juice ekstra om dagen - eller tilsvarende mengde av middag eller annet. :-)

Har selv gått ned akkurat sånn som deg, men har jobbet litt i de siste ukene (etter at kvalmen slapp taket) med å få i meg det lille ekstra. Tar meg en nektarin og noen plommer, en kopp sjokolademelk i ny og ne, en ekstra brødskive med leverpostei. Har klart å komme meg opp 1/2 kilo på den måten (så ligger fremdeles under startvekt, men...)

Husk at vektøkning i svangerskapet er VELDIG avhengig av startvekten din. Var du slank da du begynte bør du gå opp 12kg+, var du litt over normalvekt er det helt fint med færre kilo. Med min siste, hvor jeg hadde ganske høy BMI da jeg startet gikk jeg opp 5.5 kg, og fikk ut en kjempe på over 5 kg og 57 cm!

Snittøkningen ifølge min jordmor er 12-14 kg - altså litt over anbefalt.

Kan du kjenne om livmoren har vokst? Hvis tegner jo det på en fin fremgang. trenger ikke være vektøkning. Har du to barn fra før så vil jeg kanskje også tippe at du har litt problemer med å bruke nok tid og krefter på deg selv...? Er du veldig bekymret bør du ta kontakt med jordmor for å få lyttet etter hjertelyd, stress hjelper jo ikke akkurat på situasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å skremme noen, men jordmor sa at det var bra å legge på seg i svangerskapet. Ellers ville babyen begynne å ta næring fra lagrene i kroppen, og da ville den få i seg mye avfallsstoffer. Men samtidig bør man jo ikke legge på seg formye heller, med tanke på høy fødselsvekt hos babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar jenter!!!

 

Jeg er vel helt normalvektig i utganspunktet, BMI på ca. 21-22...og spiser minst 150 ekstra kalorier nå som jeg er gravid, så det regnestykket klarer jeg :) (Har forøvrig aldri noen problemer med å legge på meg til vanlig, er vel heller motsatt som det er med de fleste)

 

Det er vel som nevnt her, kombinasjon av to unger utenfor magen samt denne uvissheten før man kjenner liv som gjør at man tar seg tid til bekymring...(som er mest sannsynlig uten grunn).

 

Håper uansett ungen ikke får tatt til seg noen avfallstoffer, det hørtes ikke bra ut... :( Er godt å hør at ikke jeg er heeelt alene i denne situasjonen ihvertfall. Så får vi håpe på hjertebank på ultralyden i oktober :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått opp jeg da. Skulle gjerne sluppet det en stund til. Men det er jo det man skal mer eller mindre. Nå er jeg i uke 17 og gått opp 5 kilo. Akkurat på gjennomsnittet. Men jeg spiser nok mer enn jeg burde. Så jeg skal være forsiktig framover.

Og dere som ikke har gått opp noe særlig i svangerskapet så langt trenger nok ikke bekymre dere. Barnet tar det den trenger uansett. Bare sørg for å spise sunt, så det er næringsstoffer å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått opp 4 kg her - er i uke 15. Spiser sunt og variert, bare noe mer enn til vanlig. Oftere sulten, men jeg hører på kroppen - og prøver å ikke bry meg om kiloene.

 

Har ikke badevekt hjemme heller, like spennende hver gang jeg er på kontroll ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 17, gått opp 2 kg. Uff, det er ikke moro å se vektnåla selv om jeg vet at man skal legge på seg i et svangerskap. Med forrige mann gikk jeg opp12 kg, og har ikke fått bort alle - er redd for at det samme skjer igjen og at jeg sitter igjen med 10 overflødige kilo... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver lillelerke. Sist eg gikk på vekta, hadde eg gått ned over 1kg sidan før svangerskapet. Har verken vore kvalm eller kasta opp, men litt redusert matinntak/meir fordeling av måltida, då eg vart overmett om eg åt meir enn ei brødskive til frukost (tar eit ekstra måltid nokre timar etter, for å vege opp).

Men, det er veldig vaneleg at vekta går litt opp og ned. Så lenge ein et sundt og variert, skal det ikkje vere nokon fare. (kjem sjølvsagt litt an på BMIen, er ein undervektig, skal/bør ein ikkje gå ned). Sjølv var eg normalvektig, men med litt å ta av.

Er 13+3 no, og reknar med at vekta går andre vegen i løpet av dei neste månadane. Hadde gått opp 0,7kg første kontrollen, så er ca 2kg ned sidan då. Det går i rykk og napp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i dag 14+3 og har lagt på meg 3,5 kg. Veldig fornøyd med det, da jeg hadde lagt på meg 8kg på samme tidspunkt med min første! Da spiste jeg mildt sagt for 2 fra starten av.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uke 13+5, så langt ganske stabilt, gått ned ca 0,1 kg, men det varierer. spiser ekstra fordi jeg er sulten hele tida (sikkert mer enn 150 kcal), men legger likevel ikke på meg. sånn var det sist svangerskap også, da begynte vekta å komme rundt uke 17-18. Endte opp på +12 kg den gang som gikk rett av på tre uker etter fødselen. så regner egentlig med at det er naturlig for meg å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så individuelt med vektøkning i svangerskapet.Noen spiser ikke noe mer og går mye opp i vekt pga hormonendringene i kroppen som kan sinke forbrenningen.Andre igjen forbrenner mer pga barnets næringsbehov...Jeg er gravid for 3. gang og legger på meg for hver måned.Første gang gikk jeg opp 12 kg,2.gang 20 kg,og nå er jeg 8 kg tyngre bare etter 17 uker....Men jeg prøver å spise sundt,og trimme litt nesten hver dag.Føler meg i toppslag selv om jeg sliter med kg...Satser på å få det av etterpå slik jeg har gjort tidligere....Det er sikkert ikke noe gøy å gå ned i vekt,men det har jeg ingen erfaring med.Føler du deg frisk og opplagt er det vel ingen grunn til bekymring tenker jeg.Nyt hver dag,og ikke bekymre dere for kg er mitt råd:) Koselig å være medlem her forresten.Min første dag her idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare puppene mine veier ett kilo mer nå enn før graviditeten;) Ikke stress så mye med vekten. Jeg gikk opp veldig mye forrige gang, men gikk ned alt og enda mer bare tre måneder etter fødsel pga laaange seige trilleturer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del kilo man mister, bare ved å føde. Babyen veier 3-4kg, fostervannet, morkaken og ekstra blodmengde veier sitt. Er det noen som vet sånn ca hvor mange kilo dette er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på vekten min før jeg ble gravid, da jeg la på meg ganske mye de to siste mnd før sommeren (noe jeg pleier å gjøre, de går alltid av igjen iløpet av sommeren), men har nok hatt en vektøkning på 4-5 kg nå, er i uke 16. Har fått enorme pupper, og gode hofter til å bare en stor mage på. Bekymrer meg lite for vekt, la på meg henholdsvis 19 og 27 kg i de første svangerskapene mine og alt forsvant etter noen mnd. Burde kanskje vært litt mer forsiktig nå da jeg er blitt noen år flere, 7 år siden sist, men kan jo ikke akkurat slanke meg eller drive hardtrening nå! Spiser det jeg har lyst på, mye frukt og grønt, fisk og kylling og litt godis i blandt ;) Drikker veldig mye melk da, noe som jo ikke er så bra....men, men, det er jo bare for en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suen:

Trur det er vaneleg med +/- ca 10kg. Står i allefall at det er vaneleg å legge på seg ca12,2kg, og då er ca3kg dissa fdettreservar. Resten forsvinn jo etterkvart.

Eg gikk ned 10kg forrige fødsel i allefall;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...