Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Jeg har to aktive skolegutter på 9 og 7 år. De siste årene har vi kjøpt to par sko til dem hver vinter. Ett par gore-tex (viking, ecco el), og ett par cherrox. Meningen har vært at de skal bruke gore-tex skoene, og så ha cherroxene som ekstra de få dagene de andre er blitt våte og ikke har rukket å tørke enda. Problemet er bare at eter de første ukene hvor det er stas med nye sko, så har ikke gore-tex'ene blitt brukt slik de skulle. De tråkker bare rett nedi dem, gidder ikke å etterstramme borrelåsene, gidder som regel ikke å ta vinterbuksen utenpå skoene, og har endt med at vann har sivet oppi skoene fordi de er for åpen. Og aller helst har de tatt cherroxene som jo bare er til å tråkke fort oppi og der vinterbuksen sklir utenpå nærmest av seg selv. Så da har liksom litt av vitsen med gore-tex forsvunnet. De blir ikke brukt riktig når de blir brukt, og de blir omtrent ikke brukt heller fordi ungene foretrekker cherrox. Jeg på min side misliker cherrox fordi jeg ikke synes det er bra for føttene deres å gå rundt i de stive støvlene som ikke puster. Så ble jeg tipset om Sorell (?) her inne, og har kikket litt på slike sko. Men jeg er veldig skeptisk. Ser at det er en snor øverst på dem som er meningen en skal stramme (antar jeg?). Og så er jo øverste delen av skoen myk slik at jeg ser for meg at mine gutter bare vil tråkke ned i dem, og skaftet synke litt nedover og bli liggende litt som en pølse rundt nederste delen på leggen, slik at vann kan sive oppi dem. I butikkene jeg har funnet Sorel, sier også de ansatte at de ikke er helt vanntette, og at jeg bør ha cherrox i tillegg. Jeg ser nå for meg at det vil skje det samme med disse skoene som med gore-tex'ene, at de blir brukt is tarten, men så vil de foretrekke cheroxene etter kort tid. Og i og med at Sorel koster like mye som gore-ex, så frister det ikke helt å bruke penger på det. Men dette er jo bare noe jeg ser for meg. Er det noen som har samme erfaring som meg med litt late gutter som ikke gidder borrelåser ol, men der Sorel faktisk har funket? For de virker jo mye bedre enn cherox ellers... Evt har tips til andre sko?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Hva med de skoene fra sparkjøp i den andre tråden her?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2011 Hm, ja de var jo ikke så dyre, og lignet på Sorel også. Kanskje jeg skulle kjøpt noens like da, og så hatt cherrox ved siden av til våte dager. Tror det viktigste for guttene er at skoene er kjappe å ta på seg, for de har det så travelt med å komme fort, fort ut i friminuttene på skolen som etter deres mening er altfor korte, hehe... Takk for tips :-)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 kavat exteme eller kanskje sorel cumberland.
bambi på isen Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Sorel sko er ikke vanntette, ikke kamik sine vintersko heller! Men de er suverene på kalde tørre dager,( men de er det jo ikke så mangen av her på Vestlandet)! Vi hadde det til vår unger i vinter som var, men det var bare fordi de vi hadde etter at vi flytta fra Svalbard forsatt passet! Hadde nok ikke kjøpt det her nede til dem! Skaftet på skoene er såpass stivt (ihvertfall på de vi har hatt) at de ikke blir pløsete og detter ned, det gjorde derimot reima sine når vi prøvde de en periode! Aner ikke hvilke sko jeg skal kjøpe til mine heller, så denne tråden må jeg følge med på :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2011 Ja, vi bort i Bergen, og det er veldig, veldig mange flere dager med regn, dammer og slaps her, enn kalde og tørre dager. Derfor er vanntette sko helt nødvendig.
bambi på isen Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Alle mine tre ble våte i sine sorel/kamik sko (husker ikke hvem som hadde hvilket merke) i vinter, dessuten er de tunge og de må/bør "deles" hver dag for å få tørka innerskoen! Så det blir ikke sånne sko her i vinter, men syns jo ecco og viking er ganske så dyre! Får følge med litt framover for å se om det kommer noen tilbuder! Tenker vi skal få en kamp med eldstemann på 10 år, der er jo det viktigste å være KUL :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 18. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2011 Ja, hva gjør du med ham? Vår eldste som jo straks blir 9 år vokser jo ut av vanlige barnesko nå snart. Han må opp i str 40 i år, og mange sko slutter på str 38-39. Viking ol er dyrt ja, men de er gode (holder faktisk bena deres tørre dersom de lukker dem skikkelig) og jeg hadde kjøpt det til guttene hadde de bare brukt dem skikkelig, men det gjør de altså ikke :-( En ting er at jeg kan mase på dem her hjemme, men får jo ikke mast på dem på skolen osv om å lukke dem godt nok.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 hva med dock boots da? det er i hvertfall bedre enn cherrox syns jeg, de er ganske billige, vanntette og de sitter godt på foten. Alle i familien her har dock boots (jeg, mannen og to barn på 6 og 8)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #10 Skrevet 18. september 2011 Hvorfor ikke gå for dock boots. De er varmere en cherrox og puster (ihvertfall den delen som ikke er i gummi. Tror ikke det er så lett å tråkke ned sorel heller. Det spørs selvsagt på hvilke modell du velger. Vår 3-åring bruker den modellen som har en "ulltøffel" inni seg. Vi har aldri strammet den øverste greia og det har gått fint. Bare svupper føttene oppi helt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå