Anonym bruker Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Må bare få ut litt frustrasjon, For noen dager siden var jeg på cafe med en venninne som hadde med seg en annen venn som jeg ikke kjenner veldig godt, Jeg fortalte stolt at min mannen min har nesten klart og slutte og røyke, da jeg ikke røyker det noe jeg er glad for. selv om han aldri røyker inne og røyker lite. Da bryter hun ut med:"å herregud det mååå han slutte med med en gang ellers kan aldri babyen sove på samme soverom som dere!! Jeg ble helt paff og svarte hvorfor ikke det? mannen min røyker ikke inne og vet jeg hater lukta så han vasker seg ofte på hendene og lukter ikke røyk. Da svarte hun nei på nette står det nå at det er kjempe farlig for når han sover kommer det gift stoffer fra kroppen pga røyken og det er skadelig for barnet. Det var så vanskelig og ikke begynne og diskutere,men jeg sa rolig bare at det kommer visst nye ting man skal tenke på hver uke, men jeg følger det som jeg vet og er ganske sikker på at mitt barn kommer til og bli sunt for det. hun kjønte jeg ble irritert og vi lot det være. Jeg skal ha mitt første barn snart og er egentlig ganske avslappet. Tar gjerne imot tips fra mamma og svigermor som har gjort dette mange ganger før. og selvsagt her inne og nett om det virker fornuftig Men jeg begynner og bli så lei andre nybakte mødre som er så sinnsykt hysteriske, som presser på med råd som de har lest på nettet, En jeg kjenner skulle la mamman sin sitter barnevakt og leverte et langt skriv til mamman angående hva hun kunne gjøre og ikke, etterpå klager hun til meg på at mamman begynte og le da hun hadde gjort dette 4 ganger før. Godt man er forskjellige
Anonym bruker Skrevet 17. september 2011 #2 Skrevet 17. september 2011 Selvfølgelig kan babyen sove inne hos dere! Det er samsoving man skal være obs på. Syns venninna di bør sjekke fakta før ho skremmer deg opp. Er det noe du lurer på så hør med lege/jordmor for da får du det korrekte svaret.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Selvfølgelig er det ikke bra for et nyfødt barn å sove i et rom som blir fyllt opp i løpet av natten av farlige stoffer.' Les litt selv du HI. Skulle tro du brydde deg litt mer om ditt første barn.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 hysteri... mamma røyka under svangerskapet med meg, inne i huset og inne i bilen... ble heldigvis slutt på dette, men det var jo kanskje når jeg var tenåring. Jeg har ikke tatt noe skade av dette og jeg lever faktisk selv har jeg alltid hatet røyk så med en gang jeg ble stor nok til det begynte jeg å si fra å mamma fikk ikke røyke i bilen lenger for pappa... å etterhvert har hun sluttet å røyke innendørs også. Men poenget er at jeg LEVER. Kjære vene... om dere deler soverom går nok det helt fint
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Ikke bra med røykende foreldre i samme soverom som babyer nei..dette har vel med krybbedød å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 Om en person røyker 2-3 røyk om dagen og vasker seg og det ikke fins noe røyk inne i huset så kan det umulig skade et barn og sove på samme rom som dem. hehe må nesten le litt, tenk på alle som røyker som har barnet på soverommet sitt, så lenge det ikke er røyk inne så skader ikke at en av foreldrene har tatt en røyk ute tideligere på dagen. Snakk med Jordmor du. Er mange her inne som røyker mer enn det du snakker om.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Er faktisk helt enig med deg jeg HI. Ikke bare ang det med røyking men med mange andre ting også.. Dere aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt flau over å sitte her og lese det noen av dere jenter skriver. For eksempel : 1.Kan man skade fosteret hvis man sover på magen? Øhm.... neeei man kan ikke det. 2. Er det farlig å spise kalde pølser? Øhm neeeei for de er jo kokt før de blir kalde og sendt ut i butikkene... 3. Er det farlig og ta medisiner som jeg har fått av LEGEN min? Nei det er ikke det heller, tror dere virkelig at legen deres ville gitt dere noe som skadet barnet? Tviler. Ting som er så logisker og unødvendige å bli hysterisk for virker det som dere blir lett hysteriske for likevel. Ta det litt med ro, slapp av og ikke tenk så mye! Selv er jeg gravid med mitt første barn og jeg har sluttet å røyke for 3 uker siden, har terrmin i desember. Jeg har slitt med gallestein så jeg har tatt paralgin forte opp til flere ganger om dagen fordi legen min har sagt jeg kan gjøre det. og at det er bedre å ta smertestillende som legen har skrevet ut enn å ha det kjempe vondt i lengre perioder, for hvis du har det vondt har babyen din det vondt. Har du det bra, har babyen din det bra. Spis det du vil, når du vil. Drikk det du vil, når du vil.. Så lenge det ikke er alkohol da:-p Poenget mitt er : Slutt å vær så paranoide og redde for alt, ikke få panikk før fagfolk sier du skal få panikk! Selv er min baby inne i magen 18% mindre enn gjennomsnittet og jeg har litt lite forstevann, men jeg legger meg ikke ned og blir hysterisk av den gurnn, rett og slett fordi legen har sagt at han har det perfekt der inne han er bare litt liten. Og at jeg blir godt fulgt opp med UL 2 ganger i måneden.. Tenk mindre og lev litt mer. Å være gravid skal være en fin ting, ikke en evig beskymring.. Høres sikkert veldig bitch ut nå, og det er sikkert noen av dere som kommer til å slenge med leppa, men det får bare være. For dette er noe jeg har tenkt lenge på og var ganske glad for at denne tråden kom opp=) så takk til deg som startet den=)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 tEr dere virkelig Så dumme ? Hvis man vasker seg så er det ikke noe røyk/farlige stoffer i soverommet om natten ???? Man vasker da for f... ikke nedi lungene sine vel ?! Det kommer OPP fra lungene som man puster med !!!!! HALLO
Anonym bruker Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Uff, du er ikke seriøst så DUM? Greit at du lever, men hvilke skader har du fått? Kannskje du får kreft om noen år? Kanskje du fikk litt lavere IQ enn du skulle? OG, viktigst, ikke alle babyer overlever, selv om du gjorde det, betyr ikke det at det ikke er farlig, så hvorfor ta sjansen. Man er faktisk STOKK DUM om man mener at fordi en person kom seg bra gjennom en potensiell farlig situasjon så er ikke denne situasjonen farlig.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 ÅHH.. hjelp for en IQ du har. Kanskje din mor tok litt mye rar under sitt svangerskap?? Du er jo helt på jordet, men slike som deg er det jo ikke håp for, du har jo rett og slett ikke kapasitet til å se hvor mye dumt du lirer av deg...
Gjest Madolyn Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 Kjære HI. Så flott at mannen din har trappa ned på røykinga, og forhåpentligvis klarer å slutte snart! Når det gjelder babyer og samsoving, så er det tydelige retningslinjer fra helsestasjoner, barneleger og sykehus at røkere IKKE skal samsove med sine små, pga økt fare for krybbedød. Her er et lite knippe artikler fra Lommelegen, jordmorforeningen og tidsskriftet Dagens Medisin som underbygger det jeg skriver: http://www.dagensmedisin.no/debatt/2008/05/16/hva-er-trygg-samsoving/index.xml http://tidsskriftet.no/article/963301 http://www.lommelegen.no/817363/royking-samsoving-og-krybbedod Jeg hadde altså ikke latt pappaen sove ved siden av min lille baby dersom han røyker til vanlig, uansett hvor lite det er snakk om. MEN - babyen kan jo fint ligge inne på rommet deres; i egen seng, på din side av foreldresengen Lykke til med fødsel og den lille <3
SuperMoM <3 Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 Kjempeflott at han har kutta ned på røykinga:) Skal se han klarer å slutte helt:) Å sove i samme rom er selvsagt ikke farlig,selv om man er røyker. Det er derimot ikke ambefalt at babyen sover i samme seng som røykeren. Det er noe helt annet. Bare ta imot råd med ei klype salt og så forhører du deg heller med jordmor,lege eller helsesøster. Der får du den informasjonen du trenger:)
prøver1991 Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 det er det dummeste jeg har hørt. mannen min røyker som bare det. vi har ingen barn enda, men jeg er bare glad hvis han velger å røyke utendørs når babyen kommer, og det skal han har han sagt
Anonym bruker Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Nei, men hvis babyen ikke kan sove på samme rom fordi foreldrene røyker, så kan dem vel ikke være samme rom som foreldrene resten av dagene heller da vel? Man puster jo like mye hele tiden.. :-p Og røyk det finnes over alt i lufta. Da kan man ikke ha med seg babyen ut heller, for der befinner det ihvertfall seg mange røykere.. Ingen som røyker hos oss, men tenker ikke at foreldre som røyker ikke kan sove på samme rom som foreldrene fordi. Men samsoving er noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #15 Skrevet 21. september 2011 Må få lov å korrigere deg litt: Dessverre viser det seg at det rett som det er kan være listeria i kokte pølser, ferdigstekte hamburgere osv, selv om de har vært varmebehandlet under produksjonen. Ofte forekommende feil i systemene til produsentene, gjør at man IKKE kan garantere at slike produkter er smittefrie. De bør derfor varmebehandles før de spises.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #16 Skrevet 21. september 2011 Samsoving er det som ikke er bra, men at babyen sover på samme rom i sin egen seng har ingen ting og si. Samsoving er i samme seng som foreldrene. to forskjellige ting. Uansett da skulle jeg vært dø, mamman min røyket med både meg og søstern i magen og inne i huset da vi ble født og vi er friske som fisker. jeg ville aldri røyket mens jeg var gravid da man vet at det kan gi astma etc. man vet jo mer nå enn før. men mye blir overdrevet og et egg blir 10 høns. Er helt enig med at mødrene i dag er mye mer hysteriske enn før. det det ender med er svake barn som har puter under arma og får mindre respekt for foreldrene og mindre selvtillit. La barne prøve ut. Og gi dem selvtillig til og tørre.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 Det er klart at det spiller ingen rolle om man vasker hendene og pusser tenner etter man har røkt.. Men det stemmer vel heller ikke at du puster ut farlige gasser hele natta.. Faktisk så puster du ut gasser i 20 minutter etter at du har slukket sigaretten, så hvis han røyker seg ferdig en halv time før sengetid, så kommer ikke babyen til å ta skade av samsoving heller!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 kroppen til en røyker kvitter seg med farlige giftstoffer gjennom huden, så derfor skal en røyker ikke samsove med babyen, øker faren for krybbedød. Såspiller ingen rolle at han har dusjet og vasket seg på hendene. På samme rom blir vel en helt annen ting... men kjempefint om han klarer å slutte, for det er best for barna å ha røykfrie foreldre Kan legge til at min nevø døde i krybbedød, og foreldrene som begge var røykere, samsov med babyen. Ikke sikkert det var årsaken, men en skal jo kunne leve med seg selv om det skulle skje noe?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg venter også mitt første barn, og får "gode" råd støtt og stadig fra min overhysteriske søster.. Tar det med en klype salt gitt... Jeg hadde fint latt babyen sovet med meg og mannen min hvis han hadde røyket.. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 Det er vel stregt tatt INGEN som skal samsove med et spebarn, røyker eller ikke. Hurra for partneren din som forsøker å slutte. Lykke til! Håper han greier det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #21 Skrevet 8. oktober 2011 Tror ikke du vet hva du snakker om 23.13. Selvfølgelig skal mor og far kunne samsove med sitt nyfødte barn om man passer på at barnet ligger for seg selv på egen liten madrass i senga og med egen dyne. Min lille baby sov oppå meg i mange uker før det var greit for ho å ligge ved siden av. Røyker en av foreldrene bør det ikke samsoves. Irriterer meg grønn over de som kommer med utsagn som ikke stemmer i det hele tatt!! Håper partneren din klarer å stumpe røyken slik at dere får samsovet med den lille. Lykke til
LoveParis Skrevet 9. oktober 2011 #22 Skrevet 9. oktober 2011 Ler meg i hjel av alle som mener det er dødsfarlig for babyen å sove på samme ROM som far, fordi han har tatt seg en blås på dagen...Hjelpes!!!!! Som mange andre påpeker, det er samsoving som frarådes...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå