Gå til innhold

Jeg mistenker at barnet mitt hører dårlig. Erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet er 4,5år.

Bestiller man hørselstest hos fastelegen? Eller skal dette gå gjennom en kontroll ved Helsestasjonen?

 

Jeg kan nevne at barnet hører alt jeg hvisker, men snakker unormalt høyt selv samt snakker utydelig/dårlig. Jeg tenker at han kanskje ikke klarer å sortere lydene når det er mange av dem. Tenker at han hører godt når det er få personer til stede, men ikke når mange snakker i munnen på hverandre.

Kan det være et reelt problem i det hele tatt? Har aldri hørt om noe slikt før, men ser at min sønn sliter med noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at alle en eller annen gang tror barnet hører dårlig.

Så lenge han hører at du hvisker, så hører han jo bra.

 

Du kan prøve deg på å knipse på den ene eller den andre siden av hodet hans (bak ham så han ikke ser det).

 

Er du mer bekymret, så tar du en tur til fastlegen eller snakker med helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han normal kroppstemp, eller ligger den littegrann over normalen? Har han hatt øreverk, sånn skikkelig?

 

Mitt ene barn hadde 37,5 som "normaltemp", hadde vel ca 3 skikkelige øreverkepisoder, og hadde meget dårlig språk(ingenting omtrent ved 3-årsalder).

 

Da dette barnet var 4 år klarte jeg endelig å krangle meg til dren, selv om hørselsspesialisten på sykehuset mente hørselen var "god nok" til å lære å snakke.

 

Og det gjorde susen :) Da kom språket, ikke mer dårlig hørsel, og ikke mer normaltemp over 37 grader :)

 

Der er noe som heter kronisk ørebetennelse, og det er ikke alltid helt det samme som væske på mellomøret(de fleste som får dren har dette).

 

Til sammenligning så har mitt eldste barn hatt MANGE år i barndommen med halsbetennelser og har fått hull på trommehinnen hvertfall 4 ganger. Der har alltid hørselen vært super, og han snakket rent da han var 3 år, MED "R" :) Han har aldri vært "ørebarn", og kommer heller aldri til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ta hørselstester på helsestasjon og på audiopedagisk avd ved sykehuset. Min sønn har vært gjennom begge deler. I første omgang kan du jo ta kontakt med helsestasjon og spørre om de kan ta en test der for å se om det er noe hold i bekymringene dine. De henviser han videre om de finner noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn som hører dårlig sliter ofte med å få med seg ting hvsi mange snakker samtidig og det er mye støy rundt. Hvordan er språket hans da? Hvis han har et godt språk er sannsynlighvis ikke hørselen et stort problem- men absolutt noe du bør sjekke ut hvis du er i tvil. både fastlege og helsestasjon kan nok hjelpe deg med en videre hennvisning! Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min var 4 år bestilte fastlegen time for han hos en øre-nese-halsklinikk hvor de tok hørselstest.

 

Diagnosen var "selektiv hørsel", altså han hører det han vil høre. Og det er ikke uvanlig hos barn.. hehe

 

Kan være han sliter med hørselen om han sliter med at flere snakker snakker samtidig, ja. Få det sjekket opp, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar!

Føler jeg må ta mine bekymringer videre ja. Språket hans er veldig dårlig og barnehagen har han på venteliste vedr logoped.

Mulig han har selektiv hørsel...ha,ha,ha....men verdt å sjekke:)

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta det opp med legen.

Det kan hende at du må innom helsestasjonen også men det er litt fra lege til lege.

Jeg har akkurat vært hos fastlegen med 3 åringen min. Legen ville at jeg skulle innom helsestasjonen også men barnet mitt snakker ikke og jeg vet ikke om det kan ta instruksjoner til hva det skal gjøre på helsestasjonens test.

Nå er mitt barn under utredning for andre ting da så jeg holdt fast på at jeg ville henvises til hørseltest hos spesialist og ble sendt videre.

Nå kan jeg slå i bordet med at PPT vil ha dette undersøkt før de går videre i å lage et program for å hjelpe barnet med språk og annet.

Men med de fleste leger er det bare å være klar på hva du vil og hvorfor og være litt stå så blir du sendt videre.

Gikk fort å få time så fort jeg ble henvist videre.

 

Hvis du mener det er et problem så få det undersøkt, det er ikke noe krise å ha undersøkt det og han viser seg å høre helt greit. Men det kan bli litt krise om han hører dårlig og ikke får hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...