Gå til innhold

Sliter med å vekke babyen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er en helt fersk førstegangsmor og lurer sånn på om dette er normalt eller om jeg faktisk har grunn til bekymring. Mini fikk sist måltid litt etter 14:00 i dag og sovnet en halvtime etterpå. Når jeg skulle vekke han nå, så våknet han ikke helt når jeg skiftet bleie. Han puster, rører på seg og har normal temperatur - men han våkner ikke helt. Prøvde å gi han mat, og han spiste nesten hele flasken med melk men med øynene igjen. Nå sover han igjen.. Han er 9 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har fått beskjed om at babyen må mates hver tredje time eller noe slikt så er det ingen grunn til å vekke babyen. La han sove så lenge og så mye han vil (så lenge han spiser nok og øker i vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser jo over alt at babyer skal ha mat hver 4 time og det var det de sa på sykehuset også. Det er kanskje ikke så farlig at det går en time eller to over så lenge det ikke skjer ofte?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnet de dette med lav oppgang i vekt? Om barnet spiser godt og legger fint på seg så er det ingen grunn til å skulle vekke en baby.

Om det ikke er fare for vekta og helsen så kan du med god samvittighet la babyen sove til han våkner av seg selv:)

 

 

18:44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fikk ikke noen grunn på det i det hele tatt. Jeg spurte hvor ofte jeg skulle gi morsmelkerstatning (hadde tenkt til å amme, så når jeg skulle gi morsmelkerstatning ante jeg ingen ting om det). Da fikk jeg beskjed om å gi han mat hver 4 time. Han spiser jo godt og legger på seg så da lar jeg han bare sove til han våkner av seg selv :-) Vi har hatt mye besøk i dag også, så kanskje han bare er sliten etter mye inntrykk. Ikke alltid like greit å være førstegangsmor, hehe. Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han får mme er det veldig vanlig at de holder seg mette lenger enn de som får vanlig brystmelk, fordi mme er kraftigere... Ikke bekymre deg... Babyen sier ifra når den er sulten eller har ubehag i form av våt bleie etz... Bare la babyen våkne av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han spiser gjør det jo ikke noe om han ikke våkner!

 

Vi har ei jente på 2 uker som heller ikke ville våkne de første dagene, så da matet vi i søvne.

 

Så små barn bør ha mat hver 3. time hele døgnet. Men når babyen er 2-3 uker og du har veid babyen slik at du vet han legger på seg som han skal, kan du slutte å vekke om natta.

 

Jeg ville uansett fortsatt med mat hver 3. time på dagtid, men om det blir et lite unntak nå og da så er det jo ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også mme og det er som hun under her skriver at mme metter lengre enn morsmelk. La ham bare sove du. Det er ingen fare:-)

 

18:44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel som sier at babyer skal ha mat hver 3.time. I tilfeller der baby spiser lite, har lav (eller ingen) vektøkning eller hadde lav fødselsvekt så kan man mate hver 3.time. Utover det så bør man ikke vekke en baby som sover. Små babyer trenger mye søvn og så lenge de spiser godt, legger på seg og er fornøyd så er det ingen grunn til å vekke eller mate en baby hver 3.time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...