Gå til innhold

Føde hjemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest fødeinnlegget her om at det faktisk er fødende som blir avvist på sykehuset har jeg bestemt meg for å føde hjemme.

 

Noen som vet om man må ordne jordmor og slikt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du får jordmor kommer an på hvor du bor og jordmora. Her jeg bor må man føde alene, og på eget ansvar, om man velger å føde hjemme. vi bor 2 timer fra nærmeste sykehus og jordmor vil ikke delta i hjemmefødsler fordi hun mener det er uforsvarlig når man bor så langt fra sykehus.

Men du får høre med din jordmor hva hun/han mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe du kan bestemme selv. Det skal godkjennes av lege og jordmor for babyens beste går forand dine ønsker. Dessuten må du selv betale helsepersonell å føde hjemme.

Jormor kan kanskje hjelpe deg med søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dessuten må du selv betale helsepersonell å føde hjemme. "

 

Det er ikke helt riktig:

 

Hvis du føder hjemme, kan du få dekket nødvendige utgifter til fødselshjelp. Dette gjelder enten du har planlagt å føde hjemme eller ikke. Stønaden utbetales direkte til jordmor. Ved planlagt hjemmefødsel kan jordmor kreve betalt for nødvendig for- og etterarbeid i forbindelse med fødselen, inkludert vatkberedskap for jordmor. Dette er utgifter som ikke dekkes av folketrygden.

 

Ved fødsel utenfor institusjon har man rett til en kontantstønad som utgjør 1 765 kroner (2007). Retten til stønad ved hjemmefødsel er hjemlet i folketrygdloven § 5-13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på. Man må føde alene og på eget ansvar, fordi jm mener det er uforsvarlig av henne å delta når sykehuset er så langt unna? Nei, den kjøper jeg ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er førstegangs får du ikke føde hjemme her jeg bor. Risikoen vurderes som for stor.

Hør med lege/ jordmor så hjelper de med det formelle rundt alt.

 

Men vit at det er risikoer forbundet med det, jeg hadde vært død om jeg fødte hjemme sist, og jeg bor 5 min unna stort sykehus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei, ikke fød hjemme. Ungen min hadde ikke levd hadde jeg gjort det. Jeg trengte akutt keisersnitt. Ingenting som tydet på noe galt før alt gikk galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 3 barn. Alle på normalt vis. Aldri en komplikasjon.

 

Men nå er kanskje ikke Ahus det mest vanskelige sykehuset?

 

Livredd for ikke å komme inn når jeg trenger det:(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er ikke noe du kan bestemme selv. Det skal godkjennes av lege og jordmor for babyens beste går forand dine ønsker. Dessuten må du selv betale helsepersonell å føde hjemme.

Jormor kan kanskje hjelpe deg med søknad."

 

Jeg skrev ikke under på noen kontrakt da jeg ble gravid om at jeg skulle føde på sykehus, og ellers gjøre alt jordmor ba meg om under svangerskapet, så om jeg ville født i skogen, hadde jeg gjort det uten å søke for å få det godkjent.

 

Har ei venninne som har fått tre av fire barn hjemme, hun bodde 3 timer unna sykehus. De tre fødselen hjemme var barnemat i forhold til den på sykehuset da hun klarte å slappe mye mer av, det var kun mannen og jormor hun måtte forholde seg til og ikke alle mulige pleiere som kom innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmødrene kan selv bestemme om de ønsker å bistå i hjemmefødsel. Sjekk med helsestasjonen så du får vite om det er muligheter for det hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jordmor mener at du setter barnets liv og helse i fare ved å skulle føde hjemme så kan hun kontakte barnevernet og de har myndighet til å tvinge deg, for å verne om barnet, til å føde på sykehus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du synes det er ok å føde hjemme, så kan det da umulig være så ille å ikke komme inn?? Det blir jo på en måte det samme det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redselen min er jo at jeg må føde i bilen.

 

Når man bestemmer på forhånd at det blir hjemmefødsel har man jo måneder på seg å forberede seg mentalt.

 

Å komme til et fullt sykehus og måtte dra videre eller i verste fall føde i bilen er en stressende og grusom tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville føde hjemme, men endte opp på sykehus. Det er jeg glad for, for det oppsto komplikasjoner og jeg hadde dødd hvis jeg hadde vært hjemme (45 min kjøring til nærmeste sykehus). Ikke komplikasjoner med babyen, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis frykten er at det skal være fullt på sykehuset og du skal bli sendt videre uten å rekke til neste sykehus, så kan jeg berolige deg med at hvis det haster, så har de alltid plass til deg et eller annet sted. En av mine venninner holdt på å føde på et enkelt undersøkelsesrom på a-hus fordi alle fødestuene var fulle, heldigvis for henne ble det en fødestue ledig 10min før babyen kom ut, men det var jo bare tilfeldig. De undersøker deg alltid før de evt sender deg videre og sjekker åpning og evt hvor sterke riene er. Ettersom du har tre barn fra før, så tar de helt sikkert hensyn til hvor raske de fødslene har vært også, har de vært veldig raske, så gjør de nok det de kan for å få plass til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst å føde hjemme, men jm nektet å hjelpe. Har født alle mine 5 på sykehus. Nå sist fødte jeg stående på toalette på sykehuset. Fødte hodet på babyen alene, før jm kom og tok imot kroppen.

Hadde jeg skulle hatt flere hadde jeg født alene hjemme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg født hjemme, hadde ikke helsepersonell oppdaget mitt tredje barns hjertefeil før det var altfor sent. Skjønner ikke at noen risikerer sitt barns liv og helse for sine egne egoistiske grunner.

 

Og argumentet at mennesket har født hjemme til alle tider, faller på sin egen urimelighet, da barseldødsfall både for mor og barn var mange ganger større enn nå. Vær takknemlig for det helsevesenet vi har og gi barnet ditt den best mulige start på livet!

 

Mitt tredje svangerskap og fødsel var helt uproblematisk, helt til barnelegen skulle sjekke hjertet ca 12 timer etter fødsel - da ble det slått full krisealarm og det ble jobbet på spreng for å reddes Lilles liv.

 

Hadde jeg valgt å føde hjemme (som jeg sikkert hadde fått innvilget siden alle svangerskap har vært helt problemfrie) hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv da Lille ikke hadde overlevd uten akutt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan de ikke. En gravid person er ikke forpliktet til å dra på kontroller osv, og en jordmor kan ikke tvinge noen til å føde på sykehus.

Man skrev som sagt ikke under på noen kontrakt når man ble gravid.

 

Jeg mener IKKE at en skal sette unger i fare, men jeg misliker sterkt at enkelte får mer autoritet enn de egentlig har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...