Gå til innhold

Bytte fødeplass i uke 37 til ahus, spessiell sittuasjon.... Er det mulig????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev innlegget lenger ned om huset vårt som brant.

Nå som vi er hos min mor slår det meg plutselig at jeg ikke kan føde på sykehuset jeg har plass, ca 1,5 time unna, mot ahus som er 15 min unna.

Men får jeg fødeplass på ahus? Har også ekstra oppfølgning pga svangerskaps diabetes, kan jeg få dette på ahus?

Hvordan går jeg frem, får vell ikke ordnet noe før til mandag??

 

Huff, hadde ingen planer om å "flytte" rett før termin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har lest om den fortvilte situasjonen din, og synes synd på deg! men ang spørsmålet ditt her tviler jeg på at du får byttet på grunnlag av 1, 5 timer til sykehuset kontra 15 min til ahus. jeg skal føde på ahus og har 1, 5 timer i reisevei dit, så det er mange av oss med lang reise vei til tross for bosted i akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er jo bare å gå inn til Ahus når fødselen er så nære at du ikke kan dra noen andre steder...tipper de ikke sender deg ut igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt dette med fødeplass, jeg. Det er da vel bare å møte opp på A-hus når fødselen er igang. De kan jo ikke akkurat kaste ut en fødende kvinne, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke har plass så kan HI risikere å enten måtte føde på gangen eller bli sendt avgårde til et annet sykehus. Jeg ville ikke sjangset på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føde på gangen ja, det skulle tatt seg ut, haha! Og kastet ut og sendt til annet sykehus med 8 cm åpning (f.eks), det tviler jeg på :-))

 

HI, hold deg hjemme så lenge du klarer når fødselen er igang, så får du haste inn på A-hus når det er like før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel å bli avvist i døra kan heller ikke skje. Først sier man: Jeg rekker ikke frem til mitt fødested som er xxx. Jeg kjenner jeg føder NÅ! Så får man komme inn til undersøkelse.

 

Om de da sender deg videre krever du å få dette skriftlig og begrunnet og at du motsetter deg det og vil stille sykehuset ansvarlig om noe skjer. Du nekter å forflytte deg selv og sier at om det skal skje så må du sendes i ambulanse.

 

Tro meg det kommer ikke til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å Google "fødende kvinne avvist" og "kvinne i fødsel avvist" og du vil få mange treff på historier om kvinner i fødsel som har blitt avvist på sykehuset.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan skje. Jeg ble avvist på Ullevål da jeg skulle føde. De hadde ikke plass så jeg ble satt i en taxi til Bærum (babyen kom etter 10 min. etter ankomst på Bærum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så vanskelig å skjønne? De skal jo ha kapasitet til å hjelpe de som føder da. Rom, jordmødre, barnepleiere, operasjonsrom med team i tilfelle osv. Grunnen til at man får fødeplass er at de skal kunne planlegge sånn ca. Selvsagt vet de jo ikke nøyaktig hvilken dag ungen kommer. Men er det fult så er det fult også der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei HI!

 

A-hus har spesialkompetanse på svangerskap og diabetes, både svangerskapsdiabetes og type 1 og 2. Dette alene kan gjøre at du kan bytte til Ahus. Jeg vet også at Ahus gjør alt de kan for å finne fødeplasser til alle kvinner som ønsker det, også selvom de er innvilget fødeplass ett annet sted. Jeg kjenner flere som har gjort det, dog ikke så sent som deg. Jeg anbefaler deg å kontakte A-hus direkte og forklare situasjonen, de er nemlig veldig forståelsesfulle. Hør hva de sier, for så å ordne alt det formelle gjennom fastlegen din.

 

Jeg tror dette ordner seg!

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg tro det er helt umulig å bytte fødeplass til a-hus fordi de har hatt det veldig fullt i det siste, men mulig det er litt bedre når du begynner å komme ut i oktober ettersom høysesongen har vært tom august nå pga de nye barnehagereglene. Hvis du har hatt raske fødsler før, så er det større sannsynlighet for at det er mulig, men har de fullt, så har de fullt. Hvis de sier at du ikke kan få fødeplass der og du har hatt for raske fødsler tidligere, ville jeg ringt når fødselen var i gang, fortalt hvor du er og hvor raske fødslene har vært tidligere, så tar de deg antagelig inn uansett.

 

Det er en lengre opp som sier det at de aldri har skjønt det med fødeplass, jeg antar at det er en som hører til et sted hvor det i prinsippet bare er et sykehus og knapt nok det. I Oslo-området kan man ved å kjøre en drøy halvtime kjøre forbi minst 4 sykehus med fødeavdelinger (a-hus, ullevål, rikshospitalet og bærum) og det regnes ikke som langt å kjøre for å føde.

 

De må fordele de man forventer skal føde i et visst tidsrom på de forskjellige sykehusene, sånn at ikke alle bare møter opp på feks Ullevål fordi det er der de har lyst til å føde. Hvis man kommer inn på et sykehus med pressrier, så kan de selvfølgelig ikke avvise deg og da finner de alltid plass til deg et sted, selvom det ikke nødvendigvis er en fødestue. Om det er en situasjon man ønsker seg er jo noe helt annet.

 

Selvom man har fått fødeplass et sted, så er det ikke engang da sikkert at man får føde på det stedet. Fødsler er jo som alle vet, ikke som planlagte operasjoner, de skjer ikke akkurat når man har "planlagt", derfor kan det plutselig skje at det på en dag er veldig mange flere fødsler enn de har trodd og at noen derfor får komme inn på kontroll på sykehuset og de finner ut at de ikke har så mye åpning og riene ikke så kraftige og at de derfor blir sendt videre til et annet sykehus.

 

Til HI: ring a-hus på mandag og hør hva de sier der. Tipper du må sende en slags søknad om å bytte, men det kan de helt sikkert si noe om når du ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dem på mandag, hvis de har kapasitet rundt din termindato skal du ikke se bort fra at de kan ta deg imot. Jeg ble selv avvist da jeg søkte fødeplass på ahus pga for mange med termin på samme tid. Legen min mente vi kunne klage på avgjørelsen, men samtidig måtte jeg være klar over at selv om jeg fikk innvilget plass kunne jeg risikere å bli avvist når fødselen er igang. Det orket jeg ikke bekymre meg for så jeg søkte meg til Fredrikstad istedet og har ikke angret et sekund på det.

 

Nå tar jeg en tipp på at det var ditt hus det står om i Glåmdalen? Skrekkelig, håper det ordner seg for dere.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her jeg bor har alle 2 timer eller mer til nermeste fødeavdeling.. i år er vi *+/-48 stk i kommunen som har/skal føde.. det er inkludert ferje..

 

om du ikke tidligere har hatt styrtfødsel og spesiellt om du er førstegangs så er det som ergel ikke hastverk, og siden du vet at du kan få komplikasjoner er det bare å reise i god tid, ikke vere sta på å være hjemme lengst mulig.. om det ikke skulle ordne seg med bytte så kommer det nok til å gå bra til tross for 1,5time i reisevei.. og om det blir kritisk får du ambulanse og da kan de korte ned tiden ganske mye..

 

mange andre har mye lenger reisetid og ingen alternativer, så dette skal du ikke se så mørkt på! :) heller konsentrere deg om det som er viktig akkurat nå, familien og det å komme på beina igjen :) lukke til på alle felter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om gjorde en vennine av en vennine det ganske sent i svangerskapet. Hun skulle egentlig føde på Drammen, men følte de ikke tok henne ordentlig på alvor der så hun byttet i siste liten. Hun var veldig fornøyd med det! Ville ringt på mandag allerede og undersøkt, hvis ikke kan du jo ta en spansk en og komme dit i aktiv fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Jeg tørr abselutt ikke sjanse på å bare dukke opp når jeg er i fødsel, det blir helt uaktuelt.

 

Skal ringe ahus på mandag å se hva de sier, får jeg bytte er det fint, får jeg ikke bytte ordner nok det seg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...