Gå til innhold

Jeg skal nå søke om å bli hjelpeverge for min tenåring som snart blir 18....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenåringen vet det enda ikke, og vil nok ikke like det. Men pga diagnoser og problemer, så ser jeg at det er det beste at jeg gjør det.

 

Grunnen er at den dagen tenåringen blir 18, så mister jeg all rett til innsyn dersom jeg ikke er hjelpeverge. Og de vi samarbeider med, mener jeg skal hjelpe til også etter 18-årsdagen. For å klare det, så kan de ulike instanser ikke være hindret av taushetsplikten.

 

Jeg er veldig spent på om jeg får bli hjelpeverge, og ser det egentlig som eneste mulighet, slik ting er i dag.

 

Er her flere i samme situasjon(eller som har vært i samme situasjon)? Og hvordan har det gått?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ønsker å umyndiggjøre tenåringen den dagen h*n blir 18 år for at du skal ha rett til innsyn?

Da bør virkelig barnet ditt være alvorlig sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til 16:52.

 

Hjelpeverge umydiggjør ikke den som har det. Tenåringen vil bli myndig, med alt det innebærer. Men som hjelpeverge er der ikke taushetsplikt, og det er tingretten som avgjør om en person trenger hjelpeverge.

 

Verge er noe helt annet, og da er personen umyndiggjort.

 

REtt til innsyn kan en trenge for å hjelpe, ellers blir arbeidet med å hjelpe umulig. Og her trengs den hjelpen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...