Gå til innhold

Hund og alenemamma..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, håper på innspill. Jeg har en stor hund på 40 kilo, som er året gammel, altså verste unghundfasen. Jeg har termin i desember, og blir alenemamma.. Tror dere jeg klarer gi hunden det den trenger..? Ønsker jo veldig sterkt å beholde ham, men han er jo veldig krevende. Behøver 2 timer tur om dagen, og da fortrinnsvis i skog og mark. Dette vil vel bli lite gjennomførbart med en liten baby.. Jeg vil jo at hunden skal ha det bra.., og ser at det kan bli vanskelig. Iogmed at dette er første barn, aner jeg jo ikke hvordan livet blir med en nyfødt. På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spedbarnstiden er uforutsigbar, det er vanskelig å si hvordan det kommer til å bli, og hvor mye overskudd du kommer til å ha.

Babyen trenger ikke bli så veldig stor før du kan komme deg ut på tur i skogen med den i et bæresjal, men det spørs jo hvordan formen din er.

Det går jo an å annonsere etter hundepasser også. Her jeg bor er det stadig studenter som ikke selv kan ha hund som annonserer at de ønsker å passe hunder gratis.

Jeg har selv hund, og med en 3-åring og høygravid med nr 2 merker jeg at jeg sliter med mye dårlig samvittighet overfor hunden min. Nå er hun overhodet ikke en krevende hund heller, men jeg ser jo likevel at hun hadde hatt godt av mer tur og oppmerksomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann.. Altså meget krevende til unghundfasen er over. Er veldig i tvil.. Hvilken type mentale utfordringer? Trener en del "bli", på den måten at jeg går inn i et annet rom mens han sitter pent og venter på at jeg skal rope på ham. Lar han også lete etter godbiter jeg har gjemt. Ellers lite.. Har du noen innspill...? På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresjal jaa...:) Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på..:) Taakk for det! :)

En hundepasser høres jo bra ut.., men hunden min er i den veerste trass-alder, han som før tisset på kommando og aldri behøvde være i bånd, er nå ett monster av en ulydius..:P Så vegrer meg litt for en hundepasser, skremmer vel livet av en slik en.

I tillegg er det jo en noe stigmatisert rase, så det begrenser jo også litt hvem som vil passe.

Er du alene om omsorgen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ jobbe hardt for å få kustus på hunden din før babyen kommer og en hund på 1 år, som er ferdig med valpe-tiden, burde være både lydig og disiplinert.

Får du ikke skikk på ham før babyen kommer så vil du slite hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan egentlig ikke svare deg helt på det. Men har selv et barn på 6 år og vi har en rottweiler på 2 år og min samboer er mye borte med jobben. Dvs mye av ansvaret faller på meg. Da jeg var i full jobb hadde jeg mye dårlig samvittighet ovenfor hunden, da den lå hjemme hele dagen alene. Nå er jeg student så det siste året har jeg hatt mye mer tid til den(barnet er på skolen og jeg har ofte studiedager og da bruker jeg tiden mellom lesing til trening med hunden, gå tur\mental stimulering osv). Så nå går det på en måte rundt :)

 

Så jeg vil tro at du skal klare det fint med en nyfødt fordi du kan jo ta med babyen ut på trilletur og ta med hunden. Har en venninne som har en baby på 6 mnd og hun har en hund og det har gått kjempefint for henne :) Verre blir det vel når du skal ut i full jobb, eller skal du kanskje studere?

 

Jeg ville hvertfall gitt det et forsøk. Hunden er flinke til å tilpasse seg, men så lenge du er flink til å gi den det den trenger av stimulering så vil den være rolig inne og ikke mase hele tiden. Gå gode turer, lek med den, tren og la den bruke hodet sitt gjennom dagen så vil den nok sove og være rolig på kvelden. Og da kan du ta en rolig luftetur for leggetid så den får tisset og bæsjet osv. Du kjenner nok rutinene til hunden din best og vet hvor ofte den behøver tur og stimuli for å være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 1år er jo ikke voksen enda! Er gjerne i den alderen de går gjennom pubertet med masse hormoner som raser. Du burde lære deg mer om hund før du uttaler deg, 16:38...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund selv og vet utmerket godt hva jeg snakker om. Og en hund på 1 år skal være husrein, lydig, disiplinert og den skal kjenne sin plass på rangstigen.

 

16:38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du har hund selv, men stiller spørsmålstegn til at du "vet utmerket godt" hva du snakker om.. Om du selv har en liten hund, kan det være forklaringen. Små hunder er såkalt voksne rundt 1år. Større hunder, som er saken her, bruker 2år...

 

Og, ja, jeg har hund selv. 2 stk. for å være eksakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fuglehunder (Gordon Setter). En på 6 år og en på 2 år. Begge var lydige og disiplinerte innen året. Men kanskje jeg jobber hardere og setter større krav til mine hunder?

 

Uansett så burde HI få kustus på hunden før babyen kommer.

 

16:38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og fjas. Da vår hund var 1 år hadde den tydligvis glemt alt den kunne da den var 6 mnd. Den prøvde seg på alt, og dro grensene i alle retninger. Vi var konsekvente hele veien. Nå er hunden 2 år gammel og er blitt lydig, rolig og avbalansert. Du må ikke glemme at store raser ikke er voksne i 1-års alder. De er fortsatt ungdommer som tøyer grenser og prøver seg. Store hunderaser betegnes ikke som voksne før de er 2 år.

 

Selv om en 1 år gammel hund ikke er lydig, disiplinert og "ikke kjenner sin plass på rangstigen", så betyr ikke det at den ikke kjenner reglene. Ofte så vet disse hundene hva regelene er, men de som ungdommer i puberteten de prøver seg! De vet hva sitt og bli betyr, de vet hva nei er, men de prøver seg. Det er helt normalt. Det viktige er at man er konsekvent, holder seg til reglene, så vil hunden sakte men sikkert etterhvert forstå at det ikke nytter å prøve seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, 16:58! Var dette jeg prøvde å nevne hos denne som "vet utmerket godt" hva hun snakker om.. Er jo en kjent sak at selv den mens veloppdratte hund ser ut til å "glemme" alt den kan i denne perioden, men med et godt grunnlag, og om man fortsetter treningen, vil hunden igjen bli den samme fine rundt 2års-alderen.

Alle som har en viss peiling på hunder, vet vel dette?

 

Som hundereier blir jeg ganske frustrert og oppgitt når jeg ser folk som tror de har peiling uttaler seg om hund, og sier noe som overhodet ikke stemmer. Ikke rart det er mange hunder på finn.no som selges og/eller omplasseres når de er rundt 1 år gamle!

 

 

16:49/55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hun har jo fuglehunder. Kan ikke sammenligne det med en doberman f.eks. Det er så forskjellige raser. Treningen av en fuglehund er på et helt annet nivå enn en dobermann. Så jeg er ikke overrasket over at denne damen hadde sin fuglehund ferdig trenet ved 1-års alder. Disse hundene er gjerne det dersom man trener de riktig.

En doberman har en helt annen mentalitet og krever en helt annen type trening. Folk må forstå at hundene ofte må trenes individuelt ,og type rase og personlighet har mye og si.

 

Og ja, desverre er det mange som gir opp hunden sin ved 1-års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok alliert meg med et familiemedlem/venn som kan hjelpe litt med hunden. Evnt en hundepasser (proff som som du betaler, IKKE en jentunge i nabolaget - altfor krevende rase/alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...