Gå til innhold

Jenta mi på 7 år strever sånn med venner... Noen råd?


Gjest MMJ

Anbefalte innlegg

Hun har ei klasseveninne som uhn gjerne vil leke med. De leker veldig fint når de er i sammen, bor i samme gata så de leker mye.

 

MEN, på skolen er det så mange andre jenter, og da leker hun (veninnen til min datter) med andre jenter og.

 

Så sier mi jente at de "stjeler" besteveninnen hennes. Hun gråter og synes dette er sååå sårt :( Jeg har sagt til henne mange ganger at hun kan jo leke med besteveninnen sin selv om hun leker med noen andre. Men så føler hun seg litt "utenfor" siden det alltid er besteveninnen som blir dradd med i lek, og ikke henne selv... Hun vil nok ikke "trenge seg på" har jeg inntrykk av.

 

Åhr... hvorfor skal det være så mye drama rundt det her, jeg blir jo helt satt ut. Hadde det desverre slik selv da jeg var barn... alltid nye venner... en slags viljeløs stressing for å finne en bestevenn... noe som jeg aldri fant. Hadde mange venner... men følte alltid jeg var femtejulet på vogna. Kanskje derfor jeg synes dette er sååå sårt.

 

Har sagt hun ikke kan bestemme hvem denne veninnen hennes skal leke med, og at hun bare på henge seg på i leken (hun er velkommen har jeg inntrykk av, hun blir bare ikke spurt - det er veninnen hennes de ser på når de spør).

 

Utroooolig frustrerende at hun ikke kan finne seg en "plass"... eller, er det slik at de fleste ikke har faste veninner i 2. klasse?

 

Takknemlig for alle slags råd på området :) Jeg har også prøvd å ha med alle andre av jentene fra klassen hjem etter skole og i helger... men det er liksom ikke de hun vil leke med + at hun sier noen av dem "stjeler" veninnen hennes og derfor er hun såret over det...

 

For et STYR!!!!!

 

Hilsen (sikkert) dramaqueeeeeeen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm..ikke enkelt.. Forstpår det slik at hun ikke har så mange andre venner bortsett fra hun ene? For meg virker hun rett og slett litt eiersyk...Tror det er viktig at hun klarer å "dele" bestevennen sin med andre. Blir hun for eiesyk og ikke liker andre er sammen med hennes veninne er jeg redd hun blir lei og skyver bort datteren din. Kan du få henne til å forstå at av og til må man ha en pause fra hverandre (uten at dette er enavvisning av henne) og at veninnen hennes kanskje ønsker seg mange gode venner? Det er også viktig å forstå at de andre jentene ikke er ute etter å STJELE vennen hennes, men at de synes hun er hyggelig, og at de også ønsker å være sammen med henne

Du kunne også snakke med henne om muligheten for å inkludere andre når hunn og veninnen er sammen. Inviterer hun med andre er sjansen stor for at hun selv blir invitert med av andre. Kanskje det er noen i klassen over som hun evt kunne være sammen med? Er gjerne stas å ha eldre venner..

 

Har hun en hobby eller fritidsaktivitet der hun kan treffe jevnaldrede hun kan omgås med? Det MÅ jo ikke være noen på samme skole, selv om det kanskje hadde gjort ting enklere

 

Jeg har intrykk av at de fleste 2.klassinger har eller får faste vennner. Dette er gjerne en eller to bestevenner og gjerne et par til som man også gjerne er sammen med. Men å bare ha en person man vil være sammen med er ikke sunt for voksne eller barn..

 

Håper det går seg til, er ikke noe kjekt å føle seg litt utenfor (og kanskje sviktet? av vennen sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i alle fall glad for at min datter og hennes beste venninne ikke går på samme skole. Jeg syns det blir for intens og vil at min datter skal ha flere venner å leke med og ikke bare en.

 

Du får prøve å få din datter til å leke med andre også og ikke bar denne ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun virker eiersyk (huff... liker ikke bruke det ordet).

Hun ser ikke at veninnen ønsker leke med andre, hun ser bare at andre "stjeler" henne fra henne...

 

Jeg jobber mye med å få henne til å leke med andre... jeg intviterer barn hjem hit, og selv om hun helst vil bare ha besøk av den ene veninnen sin - så leker hun veldig greit med andre jenter også. Men så for de "andre" er ute av synes, så er det bare hun ene som gjelder.

 

Nå skal jeg bestille en bok "forstå hvordan barnet ditt tenker", der var det ett avsnitt om hvorfor noen barn får letter venner enn andre. Så får jeg se om jeg blir klokere av det... Det er jo fryktelig sårt å se jenta mi såret så ofte.

 

(Må bare si... hun sier jo ikke noe til veninnen sin om at hun ikke får leke med andre - heldigvis!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...