Gå til innhold

Har taxiselskapet lov å ta betaling når jeg ikke tok taxi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en taxi i natt men ringte opp igjen etter ca 5 min og avbestilte den. Taxiselskapet sa da at jeg måtte betale for bestillingen siden taxien allerede var på vei og jeg tror de skulle sende meg regning. Er det lov??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har jo sagt nei til en annen tur i og med at de kjørte i retning deg, samt brukt en del tid. Selvfølgelig skal du betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beløpet du skal betale er det beløpet som ville stått på taxameteret i det taxien stoppet utenfor hos deg, Altså starttaksten. Sansynligvis legger de på fakturagebyr også. Dette er riktig gjort, ellers ville mange ringt for å ha taxi stpende utenfor i tilfelle de ville bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan selvfølgelig ta betaling for en vare du har bestilt. Du kan ikke avbestille ting når de allerede er begynt.

 

Samme med legetimer, kiropraktor osv osv. Der må du avbestille minst 24 timer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget, ellen-propellen, er at folk ikke skal bestille taxi i tide og utide når de ikke trenger det. Da taper taxi-selskapet, eller den enkelte sjåfør, penger og derfor må man betale selv om man avbestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selskapet ved bestilling sa at taxien "kommer med en gang" - eller noe lignende, er det ikke mer enn rett og rimelig at du betaler, for da er taxien på vei til deg og det må du betale for. Men dersom de sier at det er ventetid, noe som jo ikke er uvanlig på en natt til lørdag eller søndag, da hadde jeg ikke gått med på å betale avbestilling for da har de antageligvis ikke begynt å planlegge å hente deg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en egen takst for oppmøte, og deretter så går takstameteret ettersom hvor langt man kjører. Er ikke mer enn rett og rimelig at man betaler hvis sjåføren allerede har brukt tid på turen din.

 

Tror dere taxisjåfører bare er roboter som elsker å bruke fritiden (som lørdagskveld er for alle andre) på å kjøre gratis rundt for ukjente mennesker? Akkurat som en rørlegger eller en barnehageansatt, så skal man ha betalt for de timene man bruker, og taxisjåførene har ræva betalt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...