Gå til innhold

Søke til Nav om å beholde sykepenger ved opphold i utlandet...


TrultemorM2Småtrulter+2012 :)

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det, og vet sånn ca hvor lang tid det tar å få saken sin behandlet? Skal på sydenferie om 4 uker, og har ikke søkt om dette ennå, men tenkte jeg må få gjort det så fort som mulig i uka som kommer. Men kan man dra selv om man evt ikke har fått svar på søknaden, og bare i så fall få svar på den når man har kommet hjem igjen? Eller MÅ søknaden være behandlet FØR man drar?

 

Hadde egentlig ikke tenkt å ta ut ferie for denne uka i syden, for jeg har ikke opparbeidet meg retten til feriepenger i år. Hadde tenkt å ta noen avspaseringsdager, det var iaf planen før jeg ble sykemeldt. Men jeg må vel kunne søke om å få beholde sykepengene istedenfor, så jeg slipper å ta avspaseringsdager når jeg er sykemeldt? Men om det skulle bli til at jeg MÅ ta avspaseringsdager, hvordan blir det da med sykepengene for den uka? Da skal jeg vel få de utbetalt sånn som vanlig?? ...

 

Syns det er så vanskelig å finne tydelig informasjon om dette, så håper noen som har vært borti det samme/noe liknende kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slurvet litt da jeg reiste til utlandet da jeg var sykemeldt og søkte først uka før avreise. Tok en "panikktelefon" til NAV og fikk snakke med en grei saksbehandler som hjalp meg å få saken raskt ut av verden. Du må skaffe deg erklæring fra lege om at oppholdet i utlandet ikke vil medføre forverring av helsetilstand og således ikke vil påvirke din arbeidsevne i negativ retning. Dette skal legges ved et søknadsskjema som du får hos NAV (det er visst ikke tilgjengelig på nett- må hentes hos NAV). Sørg for å få tatt kopier til deg selv! Gikk greit og radig med meg- håper du er like heldig:) God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fikk beskjed om at det tok 6 uker å få svar på søknad om sykepenger i utlandet. Det er ikke noe problem å reise uten å ha godkjennelse, men du kan risikere avslag og da får du ev. ikke sykepenger for perioden.(men du hadde jo tenkt å dra uansett)

 

Jeg har også oppfattet at det er ulikt syn på muligheten til å få sykepenger i utlandet. Noen saksbehadlere er svært restriktive. Har også lest et innlegg her på bim om en sakssbehandler som skrev at hun ALLTID avviste søknad om sykepenger i utlandet.

 

Jeg søkte om sykepenger i utlandet i fjor høst. søknaden ble rotet bort hos NAV søkte så på nytt i mars. pengene fikk jeg utbetalt i juli!!!

 

Jeg får sykepenger i utlandet fordi legen sykemelder meg for å få behandling i utlandet.

 

 

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for behjelpelige svar, damer :) Har ringt til legen min for å få en sånn erklæring i dag -skal hente den i morgen, og tar så en tur innom nav for å hente det søknadsskjemaet. Planen er å få fyllt ut det skjemaet med en gang sånn at jeg kan levere søknaden mens jeg først er der -og må huske å be om rask behandling ;) Vi reiser uansett, ja, men syns liksom det hadde vært kjekt å ha søknaden ferdigbehandlet før avreise, -greit for alt som er avklart :) Håper vi skal klare å få kose oss masse på turen, er jo ikke for ingenting at jeg er sykemeldt, men håååper vi skal få en avslappende og god uke for alle mann :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...