Gå til innhold

Mageproblemer og ny jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt store problemer med magen i tre år nå. Har tatt masse undersøkelser, men legen finner ikke noe galt og skylder på stress. Jeg kan jo umulig ha vært konstant stresset i tre år! Jeg har et ubehag i magen nesten hele tiden, og plutselig får jeg akutt diare og kolikksmerter. Det varer i alt fra en halv time til en hel dag i slengen. Etterhvert styrer dette hverdagen min mye. Jeg må være i nærheten av et toalett. Skal jeg på større utflukter (som legeundersøkelse på nærmeste sykehus med min datter, bytur med venninner) er jeg kjemperedd for å bli dårlig på forhånd. Dette har etterhvert utviklet seg til en form for angst tror jeg. Jeg er så redd for å bli dårlig ute blant folk uten toalett i nærheten at jeg blir dårlig. Så dette hemmer meg mye sosialt.

 

Jeg har til nå vært student (på deltid siste to årene), og dette har fungert greit siden det da ikke har vært så mange forelesninger, og jeg har kunnet gå hjem når jeg var dårlig og lest meg opp på temaet på egenhånd. Mange ganger har jeg vært så dårlig på skolen at jeg føler det var et under at jeg kom meg hjem :P

 

Nå har jeg altså fått meg jobb etter endt studie, og jeg begynner på mandag. Jeg gleder meg til å komme meg i jobb etter fem år med studier. MEN jeg er så redd for at magen ikke skal holde, og at jeg ikke klarer å gjennomføre jobben min. Jeg vet at jeg kommer til å ha disse problemene tidvis i arbeidstiden, og skjønner ikke hvordan jeg da skal klare å utføre jobben min. Jeg er redd for at jeg kommer til å bli en dårlig arbeidstaker.

 

Jeg er så lei av å være syk, lei av å føle at jeg råtner innenfra og ut! Jeg vil bare ha et normalt liv igjen, være frisk og fungere i hverdagen. Nå blir det ny runde med undersøkelser på sykehus, men de finner vel ikke noe denne gange heller - alt er jo sjekket. Oppgitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er testet for det - men legene mente at jeg ikke hadde det. Prøver det jeg kan å kutte ned/ut mel og melk i kosten da jeg føler selv at jeg blir verre av dette. Lager nesten alt av mat fra bunn av, for å kunne vit hva jeg får i meg av mat. Spiser mye kjøtt og grønnsaker, har fullkornsris til (men lite ris).

 

Hadde vært en glede om de fant ut hva som er galt med meg, slik at det gikk an å gjøre noe for å bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd. Mulig det hadde vært en ide å skifte fastlege :) Er stort sett fastlege jeg har forholdt meg til - utenom når jeg har vært på sykehus for gastroskopi og mr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noe fysisk som blir forsterket av psyken. Dersom du har utviklet en angst for å ikke komme deg på toalettet kan angsten føre til løs mage. Jeg kjenner en som hadde det på samme måte. Hun fikk til slutt påvist kronisk betennelse i tarmen, men det psykiske tok lengre tid å kvitte seg med.

 

Jeg har det samme i forhold til toalett som deg, bare at det er en frykt for å tisse på meg. Jeg har ikke tatt noen undersøkelser av blæren , da jeg har gått ut ifra at det er psykisk..for eksempel må jeg nesten aldri på toalettet hjemme, men jeg må med en gang det ikke er et toalett i nærheten. Jeg skal nå til utredning hos lege for å se om det er en kombinasjon av fysisk og psykisk problematikk.

 

Lykke til i alle fall. Jeg skjønner deg så alt for godt når det kommer til frykten for å være langt unna et toalett. Det er noe av det mest hemmende man kan oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er stress kjenner meg igjen. Men det gjekk over i oppkast til slutt.

 

Grunnen var at vi budde i eit nabolag der naboen vår hengte seg opp i alt vi gjorde. Nabo over gaten var ei slarve brok. Og 2 andre naboer var så nysjerige. Vi solgte heile driten og da forandra alt seg for meg.

 

Dei som kjøpte huset vårt er blit politi anmelde av naboen som klaga på alt. Men kjenner ho i huset og ho er ikkje lett å hondtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig å være langtidssyk.

Mitt tips er å roe seg ned og se hvordan det går. Ingen ting blir bedre av å stresse.

 

Er du syk, så er du syk. Alle er det innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...