Gå til innhold

Smerter øverst i magen og kvalme, cøliaki?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i dårlig form lenge, slapp, sliten, hodepine, irritabel og utafor. Sykdomsfølelse i kroppen, uvel, varmetokter, svimmel, muskel og leddplager osv.

 

Legen har tatt de vanlige blodprøvene og resultatet er betennelse på skjoldbruskkjertelen, mangel på jern, B12, D-vitamin, Selen og jod.

 

Legen mener jeg har en mild form for ME og bare må ta tiden til hjelp.

 

Magen min har alltid vært "nervøs", har ofte litt løs mage (ikke diare), men kan også ha hard mage og ikke være på do på flere dager. Den senere tiden har jeg hatt magesmerter øverst i magen, mellom navel og brystben, en litt brennende følelse under mageskinnet. Jeg blir også ofte kvalm etter å ha spist, særlig frokost. Har også vondt (men ikke gørrvondt, mer et ubehag) øverst i magen om jeg våkner om natta.

 

Kan man ha cøliaki selv om blodprøven hos lege var negativ? Eller er det magesår?

 

Herregud jeg er så lei av å være syk! Føler legen bare skal se ting an og har ikke vært hos en eneste spesialist på noenting. Hva skal jeg spørre om, hva kan jeg kreve?

 

Hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ta en skikkelig rensekur med gulrøtter og vann i et par dager og se hvordan formen er da. Drikk masse grønn te for å få ut alle slaggstoffer. Husk at dette er en KUR, ikke en diett eller slankemetode, men en mulighet for kroppen og kvitte seg med alt som gjør den "syk".

 

 

Når du føler at du har renset deg godt, begynner på scratch og innfør rene produkter uten mel i starten, se om kroppen holder sge god eller om den bli like ille som før. Etterhvert kan du prøve å innføre de tingene du tror du reagerer på, og feilsøke, husk å bruke lang tid slik at du ikke trenger å lure på hva det var som ga deg utslag.

 

Hold deg milevis vekk fra sukker (farinutgaven) og for mye druesukker slik at du ikke får opphopning av dette i tarmen.

 

Jeg er på min kaninferd akkurat nå etter en sabla utskeielse som ikke ligner grisen de siste mnd, og jeg har alle symptomer du beskriver med unntak av magesmerter og direkte kvalme. Så ejg har rett og slett fått i meg for mye hvitt mel og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med kostholdet ditt.

 

Om du sliter med nervøs mave kan det være luftsmerter. De sitter der og trykket gir smerter og kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg spiser sunt, men har dessverre i meg altfor mye søppel i tillegg. Spiser for mye sjokolade, snop, boller o.l.

 

Skal til lege igjen om 2,5 uke, nå MÅ jeg bare skjerpe meg og holde meg unna hvitt mel og sukker de ukene og se om det hjelper. Ble plutselig litt svett her med tanke på magesår og alverdens, men kanskje (forhåpentligvis) er det så enkelt som luft og "dritt" i systemet...?

 

Har vært hos en homeopat og han anbefalte detox-mat en periode og kutte sukker og hvetemel. Har skjønt at dette er et ganske typisk homeopatsvar, men kanskje det kan fungere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det i alle fall å redusere karbohydratene. Begynte med det i januar og har vært så mye bedre.

Når ting sklir ut om det gjorde i sommerferien ble jeg dårlig i maven igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine råd du får, men legger jo merke til at du nevner at du har "nervøs" mage. Ikke diaré, men løs avføring. Det høres ut som du da er en som reagerer med magen også på psykiske ting. Du beskriver et mageproblem jeg kjenner meg igjen i. Meg feilte det ingenting, men ble bedre da jeg skiftet jobb. Hadde rett og slett en begynnende magekatarr og det føltes akkurat slik du beskriver.

Kan det hende du er bekymret for å være alvorlig syk og nå reagerer med enda flere symptomer i mageregionen?

Cøliaki gir jo ofte en ganske ekstrem avføring både lukt og konsistens er jo meget spesiell. Ville trodd at legen din hadde sendt deg til gastroskopi hvis han mistenkte det i tillegg til en mulig ME diagnose?

 

Jeg ble forresten bra igjen av min mage, men fikk noen år seinere en annen diagnose siden jeg ble syk igjen. Ulcerøs kolitt.

 

Håper du finner ut av dette og jeg ønsker deg lykke til. Det er ikke godt å gå slik du gjør nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

 

Det er mye mulig du har rett, jeg er en sånn type som blir urolig i magen når jeg er nervøs o.l.

Klart en tenker mye på sykdom når en ikke har følt seg frisk på nesten 1 år, og jeg blir kanskje litt "hypokonder" av det også. Legen er helt sikker på at jeg kommer til å bli frisk av meg selv, men hvordan kan han vite det?

 

Det er helt klart at det er en ubalanse i hormonene i kroppen pga betennelsen i skjoldbruskkjertelen og det er jo forskjell på hvordan og hvor mye vi reagerer på stoffskifteproblemer, noen er mer følsomme enn andre på slike småfeil i balansen.

 

Må vel bare gjøre mitt beste for å spise sunt, få nok søvn, frisk luft osv og prøve senke skuldrene. De færreste går gjennom livet og er frisk 100% av tiden, og nå er det min tur til å ha en kropp som "lugger litt". Men er er så utrolig lei...

 

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...