Gå til innhold

Hvordan vet man at de små ikke tåler ull?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De er for små til å si at det klør når de er 1 år +/-

Så hvordan vet man?

På sykehuset sa legen til meg at mitt barn har litt eksem hud..

Men ikke direkte atopisk. Så tåler hun ull da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis huden blir rød og varm, og barnet viser ubehag. For eksempel vrir seg eller sutrer, kan det være at barnet ikke tåler ull. Du kan jo skifte litt mellom ull og bomull, og se om barnet reagerer ulikt.

Hvis du ikke merker noe så la barnet gå i ull. Er selv atopiker og har to barn med eksem. Vi bruker ull hele gjengen, og reagerer ikke i det hele tatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du kjøper ull som er fri for skitt som har blitt tilsatt gjennom behandlingen av ulla, så tror jeg ikke at han/hun skal bli verre. Men er man alergisk mot ull så må man vel ha noe spesialull av noe slag?? Nøstebarn sin ull er ihvertfall helt grønn fra plante til ferdig produkt, så det er trykke ullklær, du akn også kjøpe garn der sånn at du kan strikke selv eller sende med ulla til strikkekjære besteforeldre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av mine fire barn er allergiske mot ull, har prøvd noen ganger og de reagerer kraftig. De gråter, krafser og viser tydelig ubehag, og når jeg tar av ulla er huden rød, vablete og hoven, en helt tydelig reaksjon.

 

Jeg er også selv allergisk mot ull, har tatt en sånn utvidet allergitest på hele ryggen og hadde tydelig utslag på dette, jeg skal heller ikke bruke kremer med fårefett som bindemiddel da jeg også reagerer på det.

 

Hjelper ikke om ulla er "ren", bearbeidet e.l. vi reagerer uansett. Har prøvd flere sorter, men det går ikke.

 

Så vi bruker teknisk superundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet ull er faktisk verst. Man kan ikke helt vite det. Selv reagerer jeg med å bli varm, klam eller få frysninger. I tillegg til at det klør helt forferdelig.

Gutten min får ikke utslett, men han blir lett for varm. Han har tendenser til atopisk eksem. Men etter jeg sluttet å smøre og lot huden få puste ble den nesten helt fin.

Er ikke alltid så lett å vite om de tåler det eller ei når de er babyer, derfor bruker jeg ikke ull mot huden på mine før de kan uttale selv hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke brukt ull som innerste lag på et barn som har litt eksem. Det er ingen vits da det finnes så mange alternativer. Barnet skal ikke gå til nordpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...