Gå til innhold

Hjelp... Redd for at babyen skal dø fra oss.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på tre uker og helt siden svangerskapet har jeg gått og hatt en hemmelig frykt for at hun skal dø i krybbedød. Nå går jeg liksom bare og "venter" på at hun skal forsvinne. Tenker mye på dette. Føler at vi har henne på lånt tid. Det er en vond følelse..

 

Har lyst til å prate med noen som tar det på alvor. Kan ikke prate med sambo om det, enten tar han det ikke alvorlig og bagatelliserer det, eller så tar han det alvorlig og blir urolig for meg.

 

Hvem skal jeg oppsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan snakke med helsesøster om dette.

 

Jeg tror vi alle er litt redde for krybbedød og at det skal skje noe med babyene våre, men omdu føler at frykten nesten tar overhånd så burde du kanskje snakke med noen og da er en helsesøster (eller fastlegen, din mamma, en god venninne el.) en god plass å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem du skal oppsøke, men jeg hadde sterk frykt med første barnet selv. Jeg slappet ikke av før han var halvannet år. Det er grusomt å ha det sånn, særlig den tiden da de er så små. Jeg snakket med venninner og de hadde varierende grad av redsel, men tanken var der.

Nå har jeg nr 2 og jeg får skrekktanker hvis han sover lengre enn "normalt", må inn og ta på og lytte. Jeg har roet meg litt, for jeg har enda ikke møtt noen som har mistet barnet sitt.

Jeg tror jeg har modnet tankene om livet siden førstemann. Jeg kan ikke styre alt selv om jeg har lyst.

Følg anbefalingene mot krybbedød så har du ihvertfall gjort ditt for at alt skal gå bra.

 

Men forstår at du har det vondt, det er kjærligheten det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal starte med helsesøster. Om dette ikke funker, synes jeg du skal snakke med legen. Det viktigste er at du finner noen du kan stole på og som du føler tar deg alvorlig. Kanskje du skulle kjøpe en sånn billig spedbarnsforsikring som gir gratis tilgang til helsesøster på telefon dag og natt. De får nok en del av disse henvendelsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så våkner jeg ti ganger hver natt, minst, bare for å sjekke at min lille skatt puster. Tror de fleste har dette i varierende grad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsestasjon eller eventuelt fastlegen din.

 

Jeg vil imidletid gi deg et lite tips som hjalp meg å sove roligere om natta i hvert fall. Vi kjøpte baby sense som er slik plate man har under madrassen i senga som registrerer om babyen slutter å puste. Mange synes sikkert det er helt unødvendig, men det gjorde at jeg følte meg tryggere om natta. Brukte den helt til hun ble 3 år :-) Tror den koster ca 1300 kr. For min del var det de best anvendte pengene noen sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er flere! Fra sønnen vår ble født har jeg vært inne å sjekka at han puster flere ganger etter han har lagt seg. Hendte ofte at jeg våkna på natta livredd for at han hadde sluttet å puste. Våkner ikke om nettene lengre, men går ofte inn å sjekker ennå, han er 14 mnd.

Venter nr 2 nå og tror jeg skal kjøpe baby sense, sånn at jeg føler meg mer trygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da :(

Heldigvis er sjansen for krybbedød svært, svært liten.

Du har fått flere gode svar om hvem du kan snakke med.

 

Det finnes noen forholdsregler man bør ta når det gjelder krybbedød, men de har du sikkert lest alt (ikke ha på barnet for mye klær/tepper, ikke samsove om man røyker eller er påvirket av alkohol osv. - og ikke minst legge barnet på ryggen når det skal sove).

 

Noen nevner også pustemonitor, har ikke prøvd dette selv, men det høres ut som det kan være en bra ting for deg og din baby.

Men en ting jeg brukte da barna var små babyer, var klyper til å feste dyna med i sprinklene. Da satt dyna fast slik at de ikke fikk trukket den eller sparket den over hodet sitt. Dette ga en trygghet for meg! Men noen barn "vrikker seg" nedover i senga, og da hjelper jo ikke denne løsningen.

 

Håper du også klarer å kose deg masse med jenta di - og jeg er helt sikker på at alt kommer til å gå veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmor du brukte på helsestasjonen. I vår kommune er det faktisk en spesiell som har ekstra ansvar for de som sliter litt psykisk etter fødelsen av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...