Gå til innhold

BH og Hijab


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som tror at det er normalt og påkrevet at kvinner skal gå med et torturredskap som en BH er og bestandig kjule pupper og underliv, men at det er kvinneundertrykkende å skjule håret med en hijab?

Hva er forskellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bh kan man velge selv, men ikke så mange som kan velge ang hijab. Derfor er det kvinneundertrykkende med hijab - en stor forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at 98 prosent av alle som dekker seg med hijab ikke gjør det frivillig. Jeg tror heller ikke at et barn i barnehagen eller 1 klasse gjør det frivillig.

BH er det ingen som tvinger deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torturredskap?

Jeg synes det er direkte ubehagelig å gå med puppene løse, de henger ikke engang, men å løpe, løfte, hoppe, jobbe osv er ikke behagelig når puppene hopper med!

 

Har aldri sagt det er kvinneundertrykkende å skjule håret jeg, er ikke mange generasjoner siden vi gjorde det her i Norge også. Alle gifte kvinner skulle gå med "konehette" her også, noe annet var uhørt. Men verden går videre og nå kan vi velge selv om vi vil gå med "skaut" eller ikke, og vi velger stort sett å gå uten. Om det er upraktisk med håret flagrende knyter vi det opp, men ikke ellers.

 

Hijab-folket er på samme stadiet som vi i Norge var for et par generasjoner siden, og det stemmer godt med alderen på religionene våre det. Kristendommen er en eldre religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alvorlig ikke talt sammenlikne BH og hijab! Jeg hadde blitt ødelagt i rygg og nakke om mine pupper ikke var atøttet opp av en lekker 75F-cup. Å kalle det frivillig er helt ute. Jeg brukte ikke BH da jeg hadde 75B, men nå er BH en fysiologisk nødvendighet! Har ingenting med verken tvang eller tro eller tortur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vi kan velge å gå uten BH og ha brystene bare her i landet? Du kan faktisk bli arestert for det. For ikke å snakke om hvordan mennesker snakker om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag går vi med hodeplagg enten for å pynte oss eller for å holde varmen, men vi kan ikke velge å gå med bar overkropp om det er aldri så varmt og må tåle mye neggativ snakk om det er mulig å se konturene av en brytvorte gjennom klærne.

Hijaben er ikke lovpålakt. Du blir ikke arestert i Norge for å gå uten hijab (slik du kan bli for å gå med bar overkropp). Den hjelper til å holde varmen slik som en lue og kan være praktisk for å holde håret på plass. Likevell er det mange som vil forby andre å bruke plaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd lassevis med BHer, jeg har til og med fått noen spessialsydd, men har enda ikke funnet en som er god å ha på. En hijab er i hvertfal mye mer komfortabel.

Støtte har jeg forøvrig ikke bruk for. Puppene mine holder seg på plass samme hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke argumentere sånn.

 

Hijaben kommer i tillegg til klær på overkroppen! De som bruker hijab kan heller ikke kle seg naken på varme dager, så de har de samme normene som oss å ta hensyn til når det gjelder påkledning i det offentlige rom i TILLEGG til at de skal gå med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.48 Mener du virkelig vi kan bli arrestert for å gå uten bh? Hvilken lov er det da no boobs allowed law?

 

Jeg går ikke alltid med bh, men har ikke blitt arrestert ennå og jeg kan velge å gå med eller uten.. Ikke alle med Hijab kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi du som en av få ikke synes BH'er er komfortable, da kaller du dem torturredskaper? Hehe, artig du.

 

Ellers er sammeligningen du forsøker å trekke mellom BH og hijab helt på trynet teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta på deg en sports-bh eller ta en brystreduksjon. At mennesker skal sammenligne sine egne ville pupper med hijab vitner bare om lite intelligens. Og argumentet med "buhu får ikke gå toppløs" stemmer jo ikke. Man kan gå toppløs hjemme, på stranden, i skogen....bare hold deg unna folk. Du kan også ta på deg en bikinitopp - da kan ammeredskapet ditt henge fritt - og vi andre slipper å se på dem.

Herregud...ser for meg ei svær budeie hvor brystene henger ned på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett dagens.

 

Jeg går ikkje med BH fordi jeg kan slenge dem bak på ryggen og knyte dei bak nakken.

 

Hijab står svaret lenger oppe i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nødvendigvis bruke BH, men du må dekke til brystene på offentlig sted, hvis ikke kan du dømmes etter straffelovens 201 til bøter eller fengsel intil 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg argumentere sånn. Selv om hijaben kommer i tillegg til andre klær er det et spørsmål om hvor mye klær man i følge loven skal være pålakt å ha på seg og hvilke plagg man ikke skal ha lov til å ha på. For meg er det temmelig dobbeltmoralsk å si at det er forbudt å vise pupper eller underliv, men at det samtidig skal være forbudt å dekke til håret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot tror at de fleste gjør det frivillig på grunn av den oppdragelsen de har fått og det miljøet de lever i, akkurat som de fleste av oss velger å dekke til bryster og underliv selv på de varmeste dagene på grunn av vår oppdragelse og den fordømmingen vi vet vil komme om vi velger å gå med for eksempel brystene bare i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sansynlig vis så kraftig inndoktrinert til å tro at det som er vanlig her i dag er det eneste riktige at du ikke klarer å se at for andre mennesker kan det være andre ting som er naturlig.

 

Forsøk å tenke deg at du er et romvesen, som har en helt annen type kropp enn oss mennesker, Tror du ikke du da ville finne det ganske merklig da at vi krever tildekking av enkelte deler av kroppen og ønsker å forby tildekking av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å dekke håret sitt. Hvor har du det ifra?

Det er ikke forbudt å bruke hijab en gang. Det er valgfritt ved norsk lov, men ikke valgfritt i alle hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke helt rett i hvordan du tror jeg ser ut. Jeg er godt trent. Jeg skal i følge målene ha en B-cup og de holder seg perfekt på plass samme hva jeg gjør. Den eneste grunnen til å bruke BH er kravet fra allmenheten og hylene om hvor ekkelt det er å se en kvinne uten BH og , Gud forby, se siluetten av en brystvorte gjennom kærne.

 

Poenget med diskusjonen er at det er så enkelt å tro at det man er vant til er det eneste riktige og at ikke andre kan ha andre forestillinger om hva som er naturlig og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...